Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jul 2019 15:43

Bora's zijn 50 mm, en de 60 mm van Muc-off zijn net iets aan de korte kant. Met een verlenger zou ook kunnen, maar ik vind dat niet zo'n nette oplossing.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 09 jul 2019 18:57

ric schreef: 07 jul 2019 16:11 Dank.
Ik zet de compressor er al op zonder ventielkern.
Heb er al latex in dus wordt snel een knoeiboel.
Zal morgen nog eens proberen en anders ga ik denk naar lbs.
Wielen meegenomen naar mijn werk waar goede compressor is.
Suf dat ik daar niet eerder aan dacht 🤔

Plop, plop, plopperdeplop 😃
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 09 jul 2019 19:28

ric schreef: 09 jul 2019 18:57
ric schreef: 07 jul 2019 16:11 Dank.
Ik zet de compressor er al op zonder ventielkern.
Heb er al latex in dus wordt snel een knoeiboel.
Zal morgen nog eens proberen en anders ga ik denk naar lbs.
Wielen meegenomen naar mijn werk waar goede compressor is.
Suf dat ik daar niet eerder aan dacht 🤔

Plop, plop, plopperdeplop 😃
Tja, goed gereedschap is het halve werk zou ik maar zeggen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 jul 2019 20:16

havana schreef: 09 jul 2019 15:43 Bora's zijn 50 mm, en de 60 mm van Muc-off zijn net iets aan de korte kant. Met een verlenger zou ook kunnen, maar ik vind dat niet zo'n nette oplossing.
Je ziet er niets van, maar dat begreep je denk ik ;)
Ik vind het ook vooral prettig dat je het op 5mm kunt doen en zo met mooie korte ventielen kunt rijden.

Jij als lid van de modepolitie moet 90mm toch afkeuren in een 50mm velg :) en je rijd toch wel zonder dopje en met zwarte kern he!

bdw
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 24 apr 2017 15:16

bdw 10 jul 2019 12:44

Domme vraag, en waarschijnlijk is het gewoon logisch nadenken, maar hoeveel keer kan je een plug in een tubeless band steken? Waarschijnlijk geen 2/3 dicht opeen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jul 2019 12:08

Vanmorgen stond mijn Schwalbe Pro One achterband bijna leeg en zat mijn frame onder de latex, dus . . . . . duidelijk een lekke band onderweg gehad. Natuurlijk had ik al het een en ander opgemerkt maar daar verder geen aandacht aan geschonken omdat met gewoon weer op druk pompen alles weer in orde zou zijn.

Helaas vanmorgen dus niet ondanks de latex die er nog in zat bleef het lek latex borrelen bij een druk van 7bar en ging weer dicht omstreeks de 5bar, dus bleef er niets anders over dan toch maar aan de binnenkant plakken.

Echter, sinds een jaar ongeveer heb ik in het blad van een kleine schroevendraaier van 2mm een inkeping gezaagd met een dremel om daarmee een rubberplug te kunnen inprikken. Nou had ik al een paar keer geprobeerd met een oude band maar zonder succes omdat de pluggen gewoon te dik en voor autobanden geschikt zijn. Echter nu zag ik mijn kans schoon om het weer eens te proberen zonder de band te hoeven demonteren maar nu met een in de lengte door de midden geknipte plug en warempel het is gelukt. Nu alleen even afwachten of de band op druk blijft en dan een proefritje maken. :D
Bijlagen
2019-07-14 11.32.39.jpg
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 jul 2019 14:32

Orlok schreef: 14 jul 2019 12:08 Vanmorgen stond mijn Schwalbe Pro One achterband bijna leeg en zat mijn frame onder de latex, dus . . . . . duidelijk een lekke band onderweg gehad. Natuurlijk had ik al het een en ander opgemerkt maar daar verder geen aandacht aan geschonken omdat met gewoon weer op druk pompen alles weer in orde zou zijn.

Helaas vanmorgen dus niet ondanks de latex die er nog in zat bleef het lek latex borrelen bij een druk van 7bar en ging weer dicht omstreeks de 5bar, dus bleef er niets anders over dan toch maar aan de binnenkant plakken.

Echter, sinds een jaar ongeveer heb ik in het blad van een kleine schroevendraaier van 2mm een inkeping gezaagd met een dremel om daarmee een rubberplug te kunnen inprikken. Nou had ik al een paar keer geprobeerd met een oude band maar zonder succes omdat de pluggen gewoon te dik en voor autobanden geschikt zijn. Echter nu zag ik mijn kans schoon om het weer eens te proberen zonder de band te hoeven demonteren maar nu met een in de lengte door de midden geknipte plug en warempel het is gelukt. Nu alleen even afwachten of de band op druk blijft en dan een proefritje maken. :D
Helaas, de reparatie met een rubberenplug heeft het vandaag maar een half uur vol gehouden, het lek sprong onder het rijden weer open. Een binnenband was toen de enige oplossing.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 jul 2019 15:23

Is een Dynaplug niet een oplossing voor jouw probleem? Deze heeft een weerhaak waardoor je plug in je band blijft zitten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 jul 2019 16:25

Philippos schreef: 15 jul 2019 15:23 Is een Dynaplug niet een oplossing voor jouw probleem? Deze heeft een weerhaak waardoor je plug in je band blijft zitten.
Misschien wel als dat ervoor zorgt dat de plug in de band blijft, heb nooit de behoefte gehad zo'n Dynaplug aan te schaffen en dacht het op mijn manier op te lossen, jammer helaas. :(
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 17 jul 2019 13:11

Werkt die dynaplug ook voor racebandjes 28mmm. Ik heb op youtube video's erover opgezocht en dit ging steeds over dikke MTB-banden.

Mij lijkt het dat de druk in een raceband direct weg is, waardoor je er niet meer door kan steken. Kan trouwens die plug blijven zitten of moet je bij thuiskomst de buitenband gewoon in de vuilbak zwieren ?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 17 jul 2019 14:30

Het komt inderdaad oorspronkelijk uit de MTB wereld, daar is tubeless al langer gemeengoed. Het werkt ook op racebanden. Door de latex zou je niet in een keer de druk kwijt moeten raken. Vinger op het gat, plug erin. Dan verlies je amper druk.
Uiteindelijk is een reparatie van de band met een patch aan de binnenkant het beste maar je kunt wel even met de plug rondrijden.
@DDX heeft ervaring met de Dynaplug op zijn racer. Die zou hier iets meer over kunnen vertellen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 jul 2019 17:00

Als je band echt pinnen paar seconde leeg gaat heb je echt een groot gat.
Keren dat ik een plug nodig had bij m'n racefiets hoorde ik achterband te lang sissen zeg maar.
Kon ik stoppen, 1 hand op gaatje houden (nadat ik wiel eerst paar keer hand rond laten draaien om te merken dat het echt niet dicht ging)
Daarna met andere hand plug pakken/erin steken.
Daarna weer wiel paar keer ronddraaien en dan merken dat er geen sealant meer ontsnapt.
En misschien 1 bar ofzo erbij pompen daarna.

2 weken geleden bij stuk onverhard waarbij ik scherpe steen raakte/ sneetje van denk 6mm in wang van band kreeg.
Dat dichte vloeistof ook niet en plug wilde toen ook niet meer helpen.
Maar ook toen duurde het nog zeker 30 seconde voordat band echt helemaal leeg was.
Toen moest ik wel binnenband (icm stukje plastic om binnenband niet door snee te laten komen) gebruiken.

Op gravelbike wel eens gehad dat er groot gaatje was waar ik 2 plugs nodig had dat er teveel druk uit band was.
Toen moest ik eerst bijpompen. (terwijl ik vinger op gat hield) voordat ik plug erin kon duwen.

Plaats reactie