Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

redbull-erik
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57

redbull-erik 15 mei 2019 09:01

Orlok schreef: 14 mei 2019 16:26
redbull-erik schreef: 14 mei 2019 14:54
Orlok schreef: 14 mei 2019 14:25 Vlgns mij zitten wij hier met racefietsen tubeless te rijden en niet met mtb, dus wordt er met meer dan 3bar in de road tubeless banden gereden.!
Oneens: de vraag van 9-W ging over 35mm brede Gravelking banden, dus voor een gravelbike. Die hoef je (mits je niet al te zwaar bent en tubeless rijdt) helemaal niet harder dan 3 bar op te pompen. :ugeek:
Dat je antwoord geeft op de vraag van @9-W neemt nog steeds niet weg van het feit dat wij hier op dit topic over Tubeless met racefietsen tubeless rijden en dan wordt er met meer dan 3 bar in road tubeless banden gereden.! Op enkele uitzonderingen na natuurlijk :lol: :roll:
Omdat je dat blijkbaar graag wilt horen, bij dezen:

Lieve Orlok, JE HEBT HELEMAAL GELIJK, in bandjes (veel) smaller dan 35mm moet je (veel) meer dan 3 bar pompen. En dan is 1 laag Stan's Yellow Tape niet meer voldoende, maar moet je 2 laagjes plakken.

En als iemand het om een of andere (onzin)reden nodig vindt om nog veel meer laagjes over elkaar heen te plakken, dan is dat natuurlijk ook helemaal oké. We leven in een vrij land, hoera! (3x).
:winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2019 12:55

De reden dat twee lagen geadviseerd heeft te maken met doorslag op het spaakgat. Zeker bij niet carbon velgen zijn deze randen vaak scherp. Het heeft niets met passing of luchtdichtheid te maken.

Twee of meer lagen kunnen wel helpen de band makkelijker op te pompen

Ik schuur de binnenkant van een velg altijd licht op. Op de MTB plak ik altijd eerst een laag met galsvezeltape alleen over de gaten en dan notubes erover 1 laag. Op de racer doe ik het zelfde.

Je zal niet de eerste zijn die ongeloffelijk op zijn plaat gaat omdat de tape bij een spaakgat scheurt.

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 17 mei 2019 14:43

Leuk weetje,

Fabio Jakobsen won gister de etappe op wielen met tubeless banden

http://www.cyclingnews.com/news/jakobse ... ess-tyres/

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 mei 2019 14:54

60ml is inderdaad iets teveel (kan geen kwaad natuurlijk). 30-40ml zou ruim voldoende moeten zijn.

Heb zelf nog niet meegemaakt dat sealant gaat klonteren, voor mijn gevoel verdwijnt/verdampt het gewoon met de tijd of gaat het zich hechten aan de binnenkant van de buitenband. Meestal zijn bij mij de bandjes na een jaar wel op en heb ik tussentijds 1x wat sealant bijgevuld.

Ik zou me er dus geen zorgen over maken tenzij je er een jaar niet op rijdt.

Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 17 mei 2019 18:05

gringo schreef: 17 mei 2019 14:43 Leuk weetje,

Fabio Jakobsen won gister de etappe op wielen met tubeless banden

http://www.cyclingnews.com/news/jakobse ... ess-tyres/
Leuk om te lezen. Op mijn racefiets rijd ik gewoon met binnenband, Vredestein Senso All Weather. Ik ben geen fijnproever en vind dit prima rijden, vooral ook omdat lekrijden zeer zeldzaam is (afgezien van de sporadische interactie met gaten in de weg). Deze banden hebben 120 TPI en er zijn natuurlijk veel soepelere banden, maar die zijn ook lekgevoeliger.

Klopt het dat je met tubeless banden beter beschermd bent, dus dat het risico op meer lekrijden met soepelere banden wordt afgedekt door de latex in de band? Heb je binnen het tubeless banden gamma ook de keuze van zeer robuste banden tot heel soepele banden?

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 17 mei 2019 18:45

Zeker. Zie bijv.

https://www.bicyclerollingresistance.co ... =7&minpr=7

Van hele snelle banden met "mindere" lekbestendigheid tot minder snelle banden met hoge lekbestendigheid

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 mei 2019 19:34

Overigens klopt dat artikel niet, want Gilbert won in zijn tijd bij FDJ ook al meerdere koersen met tubeless. En ik neem toch aan dat ook IAMCycling wel eens een koers won (die reden ook tubeless).

Ik vermoed overigens dat het ook te maken heeft met het feit dat tubewielen voor schijven vrijwel niet bestaan en dat de mecaniciens geen goesting hebben om die zelf te gaan spaken.

Gebruikersavatar
9-W
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mei 2019 02:25

Gebruikersavatar 9-W 17 mei 2019 21:07

havana schreef: 17 mei 2019 19:34 Ik vermoed overigens dat het ook te maken heeft met het feit dat tubewielen voor schijven vrijwel niet bestaan en dat de mecaniciens geen goesting hebben om die zelf te gaan spaken.
Dus eigenlijk elke prof die met schijven rijdt, heeft tubeless wielen denk je?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 mei 2019 08:54

Roval, Bontrager en Enve hebben zeker tubewielen met schijfremmen, standaard op het schap liggen. Daarmee dek je al de helft van het peleton af (en zeker de teams die nu al met schijfremmen rijden).
Ik denk dus niet dat het aan luie mecaniciens ligt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 22 mei 2019 18:21

Heb een nieuw setje carbon tubeless wielen deze week. Omdat ik geen tubeless bandjes meer had liggen heb ik er een paar gewone vouwbandjes omgelegd met een biba. Bandjes op 7 bar gezet en nu valt het me op dat als ik de wielen ronddraai er een een hoogteverschil in de band zichtbaar is. Het zit niet in de wielen, velghoogte is gewoon constant t.o.v. de remblokken. Maar kijk ik onder de remhoef door dan zie ik duidelijk een halve cm hoogteverschil op de band. Het lijkt er op dat als ik de wielen van de zijkant bekijk de band op sommige plekken dieper in de velg ligt dan de rest.

Kan je uberhaupt met normale vouwbandjes op een tubeless ready velg rijden? Wat is er hier aan de hand.. ?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 22 mei 2019 18:44

Als je het topic daarop doorzoekt zal je meerdere keren vinden dat daar melding van wordt gemaakt, ook door mij. Alleen betreft het tubelessbanden die met een biba worden gemonteerd. Kan alleen zeggen dat bij montage eerst op ong. 1 à 2 bar, alvorens de band op druk te pompen, moet worden gekeken of de randen aan de zijkant van de band evenwijdig met de velg lopen en dan met duim en handpalm de wand van de band opwerken. Gewone vouwbanden met biba heb ik geen probleem mee gehad, die vielen altijd goed bij mij maar ik rijd met gewone velgen, dus geen tubeless ready. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 22 mei 2019 19:03

Orlok schreef: 22 mei 2019 18:44 Als je het topic daarop doorzoekt
Ik weet het..... maar met 150 pagina's is dat niet meer uitnodigend. Thanks voor je antwoord. Had ze enkel even gemonteerd voor de looks, dit weekend gewoon tubeless bandjes er op.

Plaats reactie