Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 13 aug 2018 18:36

Overigens ben ik ook iemand die voor de koopjes gaat, dus aanbiedingen of kortingen op het moment dat ik banden aanschaf. Vandaar dat ik met de Pro Ones ging rijden, de Hutchinson en de Mavic banden kocht. Net zoals nu de Specialized banden. :lol:

Alleen mijn Maxxis Padrones TR heb ik niet in een aanbieding gekocht. Maar eigenlijk waren dat mijn fijnste banden tot nu toe qua rijeigenschappen en duurzaamheid. Wel duur en montage was niet echt makkelijk.


Edit: Wist niet de de levering van Cyclestore wel 2 weken kon duren. Dacht dat het een UK shop was, stom. Volgens mij zit het in Hong Kong of China of zoiets. Had ze gisteren toch maar eens gemaild, omdat ik geen bericht had gehad dat m'n banden verstuurd waren. Maar kreeg gelijk een bericht terug dat ze 13 augustus verzonden waren. En ik rekening moest houden met 12 werkdagen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 aug 2018 12:55

Helaas gingen de Sworks Turbo 2Bliss 28mm niet passen in mijn racefiets. :roll: (ook had ik er nu tijdelijk ook even een Panaracer Gravelking 28mm bandje in met binnenband, valt blijkbaar een stuk smaller). Bruggetje achter de achterrem. Heb inmiddels een Vredestein Senso Fortezza Tubeless Ready 25mm besteld, die ik vandaag kan oppikken op het postkantoor.

De Sworks Turbo's 2Bliss zal op mijn wedstrijd fixie monteren, aangezien ik niet echt kan wennen aan de Mavic Yksion UST 28mm daarop onder natte omstandigheden qua grip. Met droog weer rijden ze wel super hoor qua grip, maar minder comfortabel dan de Maxxis Padrone TR's 28mm of Schwalbe Pro Ones 25mm. En de achterband ook niet meer helemaal top is door een groot gat, wat uiteindelijk wel dicht is gegaan met Peaty's Sealant. Dus ze rijden wel weer ok, maar als ik toch de Sworks Turbo 28mm heb liggen. :mrgreen:

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 aug 2018 18:08

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 sep 2018 13:57

Vandaag toch weer wat 'goeds' meegemaakt.

Gisteren had ik een lekke Fusion3 achterband waarvan de latex het gaatje niet wilde dichten. Het bleef maar borrelen bij het met de hand bijpompen en even wachten dus omdat de band te zacht werd om daarop door te rijden een binnenband gestoken. Voor het oppompen van de gemonteerde binnenband heb ik een CO2-pompkopje van de Action (€ 7,00) gebruikt en dat werkte uitstekend.

Vandaag dus de binnenband gedemonteerd om te repareren en omdat ik het merkstreepje bij het lek op de buitenband niet meer kon terug vinden de band tubeless zonder latex gemonteerd en opgepompt met dezelfde CO2 16gr. patroon van gisteren en verbaast a) dat dat lukte maar bovenal b) de band bleef op druk.
Dus met de vloerpomp de band op 7 bar gebracht want soms schiet de latexprop er alsnog uit maar nee hoor, de band bleef op druk. Het is mij al vaker overkomen dat de 'lekke' tubelessband naderhand thuis alsnog door de oude latex was gesealed. Enfin, druk eraf en gevuld met 30ml latex en weer verbaast dat ik met dezelfde CO2 16gr. patroon de band weer kon oppompen.

Dus met één CO2 16gr. patroon een lege tubeless band drie keer oppompen vind ik knap en 'goed' vandaag.

Vwb de latex zou het best zo kunnen zijn dat met hele warme temperaturen zoals de afgelopen weken de werking sterk verminderd doordat de vloeistof zich ontbindt in water en latex waarbij de latex aan de binnenkant van de band in een laag blijft plakken en daardoor zijn werk niet meer (goed) kan doen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2018 11:41

Met tubeless heb ik nog steeds een haat/liefde verhouding (race: haat / MTB: liefde), maar omdat het idee van minimale kans op een lek me voor mijn commuter (ca. 120 km/wk) me wel aantrekkelijk lijkt wil ik hier een poging wagen (qua wielen en banden zit deze een beetje tussen race en MTB; we zullen zien naar welke kant de balans doorslaat..).

paar vragen:
- welke 35 mm banden zijn goed tubeless te krijgen en zijn geschikt voor woon-werk verkeer (lees: stevig)?
- op de commuter zitten gewone velgen (Focus huismerk denk ik). Is dit uberhaubt tubeless te krijgen?
- of doe ik veel te moeilijk en kan ik de latex melk gewoon in de huidige binnenband laten lopen (mij lijkt dat dit niet werkt met al het talkpoeder in de gemiddelde binnenband, maar wie weet?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2018 12:28

In algemeenheid zijn alleen tubeless banden of tubeless ready banden als tubeless te monteren, bijvoorbeeld Hutchinson sector 32 tubeless banden. Maar andere fabrikaten zijn er ook, zoals Schwalbe G-One of de beide in diverse afmetingen,

Bijna elke niet tubeless velg is met een tubeless tape en tubeless ventiel of anders met een conversion kit tubeless geschikt te maken.

Indien gewenst blijf je met je 'normale' woon-werk banden en met speciale binnenbanden rijden bijvoorbeeld: Joe no flat binnenbanden. Deze zijn voorzien van vloeibare latex. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2018 13:13

Thanks, hier heb ik wat aan! Ik neem aan dat de banden dan itt op TLR velgen op deze velgen niet "ploppen". Nog tips voor merk tubeless tape? Of maakt dat niet uit?

EDIT: ik ben er inmiddels achter dat de binnenbreedte van mijn velgen (slechts) 16 mm is. De smalste maat TL-velglint dat ik zo snel kan vinden is 19 mm. Gaat dat werken?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 24 sep 2018 14:26

53x11 schreef: 24 sep 2018 13:13 Thanks, hier heb ik wat aan! Ik neem aan dat de banden dan itt op TLR velgen op deze velgen niet "ploppen". Nog tips voor merk tubeless tape? Of maakt dat niet uit?

EDIT: ik ben er inmiddels achter dat de binnenbreedte van mijn velgen (slechts) 16 mm is. De smalste maat TL-velglint dat ik zo snel kan vinden is 19 mm. Gaat dat werken?


Dat gaat werken. Het zorgt er juist voor dat de hiel van band nauwer de 'hook' van de velg komt waardoor de band meestal makkelijker is om te pompen. Tubeless rim tape gebruik je niet alleen om de spagaten luchtdicht te maken, maar kan je ook inzetten om velg en band beter op elkaar af te stemmen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2018 14:36

OK: welke breedte zou je aanraden dan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2018 15:12

Neem een strookje papier en klem deze in de velg van rand tot rand zodanig dat deze ook de bodem bedekt en meet daarna de afmeting daarvan op. Maar persoonlijk zou ik Schwalbe 23mm tubeless rimtape nemen in combinatie met Schwalbe tubeless ventielen (bij Mantel). De tape van Schwalbe hoef je maar één keer rondom te wikkelen.!

Btw, Schwalbe heeft ook de Marathon band in TL-ready uitvoering in diverse maten.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 sep 2018 16:57

53x11 schreef: 24 sep 2018 14:36 OK: welke breedte zou je aanraden dan?
Lees meermaals (o.a. Stan's en DT Swiss) dat het juist goed is om tape te nemen die 3-4mm breeder is dan de interne breedte van de velg. Yellow tape van Stan's is volgens mij wel zo'n beetje de benchmark, dus 19mm i.c.m. met 16mm IW lijkt prima.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1661
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 01 okt 2018 11:19

Waarschijnlijk is deze vraag al wel langsgekomen, maar:
welke maat velglint is nu raadzaam om te gebruiken?

Zelfde breedte binnenmaat? Een millimeter minder, of juist meer? Of kan je de buitenmaat van de velg aanhouden als referentie?

*edit* Oeps, te vroeg gepost.... Antwoord staat hierboven. :oops:
WiND 56 - 2020

Plaats reactie