Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakt vs Fabriekswielen

Devoronian
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 aug 2013 11:17
Locatie: Apeldoorn

Devoronian 05 nov 2013 19:39

Aangezien deze vraag vaak voorbij komt en er zeer veel topics uiteindelijk uitmonden in deze discussie, dacht ik: het zou handig zijn om een topic te hebben waar alle(zo veel mogelijk objectieve) info van handgespaakte wielen en fabriekswielen in staan. Dus bij deze. Verder ben ik zeker geen wielexpert maar anderen zijn dat zeker wel dus die kunnen mooi aanvullen.

Handgespaakt:
+ Vaak stevig, geschikt voor zwaardere renners.
+ Is relatief goedkoop te noemen, niet betere prijs/kwaliteit dan bijv. Zonda's(daar gaat de objectiviteit), maar veelal wel dan andere wielen.
+Alle onderdelen zijn zelf uit te kiezen, je kan dus de voor de onderdelen die jij belangrijk vindt wat meer betalen en voor onderdelen die jij minder belangrijk vindt, wat minder.
+Wielen zijn volledig naar eigen smaak op te bouwen, qua gewicht,stevigheid,stijfheid, etc/
+Vaak zeer lange garantie op spaakbreuk en dergelijke.

-De looks(meestal minder mooi dan fabriekswielen)
-Vaak minder aerodynamisch(afhankelijk van hoe je ze samenstelt)

Fabriekswielen:
+ De looks
+ De kwaliteit van de allerbeste wielen(Bora's, Reynolds, Lightweights) is bijna niet te evenaren door fabriekswielen.
+ Bij de goedkopere klasse goede prijs/kwaliteit(Campa/Fulcrum, Shimano in iets minder mate(subjectief))

-Door het lage spaakaantal meestal niet zo stevig.
-Kortere garantie dan bij handgespaakt.
-De onderdelen zijn(praktisch altijd, uitzonderingen daargelaten) niet zelf uit te kiezen.
-Wielen zijn niet naar eigen smaak op te bouwen, wel uit te kiezen, maar daar kan een prijskaartje aan hangen.

Ik geef niet mijn voorkeur voor handgespaakt of fabrieks omdat dit veelal afhankelijk is van de voorkeur van de renner. Iedereen vindt een andere wielset prettig.

Verder is een lijstje met manieren om je wielen up te graden misschien ook wel handig.

>Goede buitenbanden, banden als Continental gp4000 en Vredestein Fortezza Tricomp(en nog een hoop anderen) verlagen de rolweerstand aanzienlijk ten opzichte van de standaard buitenbandjes. Ook zijn deze banden erg licht, daardoor wordt het draaiend gewicht verlaagd.
200 gram lichtere banden hebben meer invloed dan een 200 gram lichter zadel. Ook rij je met dunnen buitenbanden sneller, dit is echter wel minder comfortabel.

>Goede binnnenbanden, lichte binnenbanden verlagen ook het draaiend gewicht, verder hetzelfde verhaal als bij de buitenbanden.

>Lichte velglinten, ook hier valt gewicht op te besparen(geen 100en grammen).

> Betere lagers, met bijvoorbeeld ceramische lagers lopen je wielen een stuk soepeler dan met standaard kogellagers.

>Verder is goed onderhoud van de wielen natuurlijk belangrijk, op deze manier zorg je ook dat ze goed blijven rollen.


Even een lijstje voor de fietsbeginner of anderen die er iets aan kunnen hebben,

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik hoop ook op feedback

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 05 nov 2013 19:51

Heb pas geleden een rondleiding door de Campagnolo fabriek gehad. Ook fabriekswielen zijn handgespaakt heb ik daar gezien. Er is daar zelfs maar 1 man die de Ghibli's spaakt, daar worden er dus maar 220 per jaar van gemaakt. De spaken worden met de hand op spanning gebracht.

Dus uiteindelijk is er volgens mij niet zo veel verschil, het hangt allemaal van de ervaring van de spaker en de match van de onderdelen af. Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 nov 2013 20:00

Die laatste opmerking is simpelweg klinkklare onzin.

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 05 nov 2013 20:01

Denk dat je het mis hebt, maar dat wist je al gezien je ondertekening :)

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 nov 2013 20:09

jeroennl schreef:Heb pas geleden een rondleiding door de Campagnolo fabriek
KNIP
Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.
Wat ruik ik daar?
Cheap light strong, choose two

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 05 nov 2013 20:13

kees0251 schreef:
jeroennl schreef:Heb pas geleden een rondleiding door de Campagnolo fabriek
KNIP
Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.
Wat ruik ik daar?
Heb ook handgespaakte wielen, erg mooi, maar vereisen wel meer onderhoud. Maar een zekere merkvoorkeur is er wel.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 05 nov 2013 20:42

Ik neem toch aan dat fabriekswielen t.b.v. massaproductie voornamelijk geautomatiseerd gemaakt worden. Zouden de onderdelen dan niet geoptimaliseerd zijn voor verwerking door de wielbouwmachine en dus ten koste gaat van een beter wiel?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 nov 2013 20:46

Devoronian schreef:Aangezien deze vraag vaak voorbij komt en er zeer veel topics uiteindelijk uitmonden in deze discussie, dacht ik: het zou handig zijn om een topic te hebben waar alle(zo veel mogelijk objectieve) info van handgespaakte wielen en fabriekswielen in staan. Dus bij deze. Verder ben ik zeker geen wielexpert maar anderen zijn dat zeker wel dus die kunnen mooi aanvullen.

Handgespaakt:
+ Vaak stevig, geschikt voor zwaardere renners.
+ Is relatief goedkoop te noemen, niet betere prijs/kwaliteit dan bijv. Zonda's(daar gaat de objectiviteit), maar veelal wel dan andere wielen.
+Alle onderdelen zijn zelf uit te kiezen, je kan dus de voor de onderdelen die jij belangrijk vindt wat meer betalen en voor onderdelen die jij minder belangrijk vindt, wat minder.
+Wielen zijn volledig naar eigen smaak op te bouwen, qua gewicht,stevigheid,stijfheid, etc/
+Vaak zeer lange garantie op spaakbreuk en dergelijke.

-De looks(meestal minder mooi dan fabriekswielen)
-Vaak minder aerodynamisch(afhankelijk van hoe je ze samenstelt)

Fabriekswielen:
+ De looks
+ De kwaliteit van de allerbeste wielen(Bora's, Reynolds, Lightweights) is bijna niet te evenaren door fabriekswielen.
+ Bij de goedkopere klasse goede prijs/kwaliteit(Campa/Fulcrum, Shimano in iets minder mate(subjectief))

-Door het lage spaakaantal meestal niet zo stevig.
-Kortere garantie dan bij handgespaakt.
-De onderdelen zijn(praktisch altijd, uitzonderingen daargelaten) niet zelf uit te kiezen.
-Wielen zijn niet naar eigen smaak op te bouwen, wel uit te kiezen, maar daar kan een prijskaartje aan hangen.

Ik geef niet mijn voorkeur voor handgespaakt of fabrieks omdat dit veelal afhankelijk is van de voorkeur van de renner. Iedereen vindt een andere wielset prettig.

Verder is een lijstje met manieren om je wielen up te graden misschien ook wel handig.

>Goede buitenbanden, banden als Continental gp4000 en Vredestein Fortezza Tricomp(en nog een hoop anderen) verlagen de rolweerstand aanzienlijk ten opzichte van de standaard buitenbandjes. Ook zijn deze banden erg licht, daardoor wordt het draaiend gewicht verlaagd.
200 gram lichtere banden hebben meer invloed dan een 200 gram lichter zadel. Ook rij je met dunnen buitenbanden sneller, dit is echter wel minder comfortabel.

>Goede binnnenbanden, lichte binnenbanden verlagen ook het draaiend gewicht, verder hetzelfde verhaal als bij de buitenbanden.

>Lichte velglinten, ook hier valt gewicht op te besparen(geen 100en grammen).

> Betere lagers, met bijvoorbeeld ceramische lagers lopen je wielen een stuk soepeler dan met standaard kogellagers.

>Verder is goed onderhoud van de wielen natuurlijk belangrijk, op deze manier zorg je ook dat ze goed blijven rollen.


Even een lijstje voor de fietsbeginner of anderen die er iets aan kunnen hebben,

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik hoop ook op feedback
Er staan hier al redelijk wat onjuistheden, afhankelijk van hoe je het bekijkt, in
- garantie
- prijs
- aantal spaken
- looks
- niet zo stevig
- kwaliteit

Al deze opmerkingen kunnen zowel pro als contra en zowel voor handgespaakt als fabriekswielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Devoronian
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 aug 2013 11:17
Locatie: Apeldoorn

Devoronian 05 nov 2013 21:01

Wat je zegt klopt wel, het is ook moeilijk om zoiets volledig objectief te doen en handgespaakt vs fabrieks is heel breed, omdat er heel veel wielen van beide soorten zijn.

Met concrete feedback kan ik iets aanpassen, dus zeg wat jij denkt dat er niet klopt.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 nov 2013 21:14

jeroennl schreef:Er is daar zelfs maar 1 man die de Ghibli's spaakt, daar worden er dus maar 220 per jaar van gemaakt. De spaken worden met de hand op spanning gebracht.
Nou denk ik al zo'n 25 jaar dat dit full carbon schijfwielen zijn, maar dat zie ik verkeerd?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 nov 2013 21:23

http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... 7550/#null
The cost saving the machines offer means the company now has its Proline machines building wheels for Campagnolo, Mavic, SRAM, American Classic and Bontrager among numerous others.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 05 nov 2013 21:44

timo2.0 schreef:
jeroennl schreef:Er is daar zelfs maar 1 man die de Ghibli's spaakt, daar worden er dus maar 220 per jaar van gemaakt. De spaken worden met de hand op spanning gebracht.
Nou denk ik al zo'n 25 jaar dat dit full carbon schijfwielen zijn, maar dat zie ik verkeerd?
Klopt, zijn full carbon baanwielen, maar ook in full carbon wielen zitten spaken

Plaats reactie