Aangezien deze vraag vaak voorbij komt en er zeer veel topics uiteindelijk uitmonden in deze discussie, dacht ik: het zou handig zijn om een topic te hebben waar alle(zo veel mogelijk objectieve) info van handgespaakte wielen en fabriekswielen in staan. Dus bij deze. Verder ben ik zeker geen wielexpert maar anderen zijn dat zeker wel dus die kunnen mooi aanvullen.
Handgespaakt:
+ Vaak stevig, geschikt voor zwaardere renners.
+ Is relatief goedkoop te noemen, niet betere prijs/kwaliteit dan bijv. Zonda's(daar gaat de objectiviteit), maar veelal wel dan andere wielen.
+Alle onderdelen zijn zelf uit te kiezen, je kan dus de voor de onderdelen die jij belangrijk vindt wat meer betalen en voor onderdelen die jij minder belangrijk vindt, wat minder.
+Wielen zijn volledig naar eigen smaak op te bouwen, qua gewicht,stevigheid,stijfheid, etc/
+Vaak zeer lange garantie op spaakbreuk en dergelijke.
-De looks(meestal minder mooi dan fabriekswielen)
-Vaak minder aerodynamisch(afhankelijk van hoe je ze samenstelt)
Fabriekswielen:
+ De looks
+ De kwaliteit van de allerbeste wielen(Bora's, Reynolds, Lightweights) is bijna niet te evenaren door fabriekswielen.
+ Bij de goedkopere klasse goede prijs/kwaliteit(Campa/Fulcrum, Shimano in iets minder mate(subjectief))
-Door het lage spaakaantal meestal niet zo stevig.
-Kortere garantie dan bij handgespaakt.
-De onderdelen zijn(praktisch altijd, uitzonderingen daargelaten) niet zelf uit te kiezen.
-Wielen zijn niet naar eigen smaak op te bouwen, wel uit te kiezen, maar daar kan een prijskaartje aan hangen.
Ik geef niet mijn voorkeur voor handgespaakt of fabrieks omdat dit veelal afhankelijk is van de voorkeur van de renner. Iedereen vindt een andere wielset prettig.
Verder is een lijstje met manieren om je wielen up te graden misschien ook wel handig.
>Goede buitenbanden, banden als Continental gp4000 en Vredestein Fortezza Tricomp(en nog een hoop anderen) verlagen de rolweerstand aanzienlijk ten opzichte van de standaard buitenbandjes. Ook zijn deze banden erg licht, daardoor wordt het draaiend gewicht verlaagd.
200 gram lichtere banden hebben meer invloed dan een 200 gram lichter zadel. Ook rij je met dunnen buitenbanden sneller, dit is echter wel minder comfortabel.
>Goede binnnenbanden, lichte binnenbanden verlagen ook het draaiend gewicht, verder hetzelfde verhaal als bij de buitenbanden.
>Lichte velglinten, ook hier valt gewicht op te besparen(geen 100en grammen).
> Betere lagers, met bijvoorbeeld ceramische lagers lopen je wielen een stuk soepeler dan met standaard kogellagers.
>Verder is goed onderhoud van de wielen natuurlijk belangrijk, op deze manier zorg je ook dat ze goed blijven rollen.
Even een lijstje voor de fietsbeginner of anderen die er iets aan kunnen hebben,
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik hoop ook op feedback
Handgespaakt vs Fabriekswielen
-
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 23 aug 2013 11:17
- Locatie: Apeldoorn
Heb pas geleden een rondleiding door de Campagnolo fabriek gehad. Ook fabriekswielen zijn handgespaakt heb ik daar gezien. Er is daar zelfs maar 1 man die de Ghibli's spaakt, daar worden er dus maar 220 per jaar van gemaakt. De spaken worden met de hand op spanning gebracht.
Dus uiteindelijk is er volgens mij niet zo veel verschil, het hangt allemaal van de ervaring van de spaker en de match van de onderdelen af. Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.
Dus uiteindelijk is er volgens mij niet zo veel verschil, het hangt allemaal van de ervaring van de spaker en de match van de onderdelen af. Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.
Die laatste opmerking is simpelweg klinkklare onzin.
Wat ruik ik daar?jeroennl schreef:Heb pas geleden een rondleiding door de Campagnolo fabriek
KNIP
Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.
Cheap light strong, choose two
Heb ook handgespaakte wielen, erg mooi, maar vereisen wel meer onderhoud. Maar een zekere merkvoorkeur is er wel.kees0251 schreef:Wat ruik ik daar?jeroennl schreef:Heb pas geleden een rondleiding door de Campagnolo fabriek
KNIP
Omdat de onderdelen bij fabriekswielen (van Campagnolo in ieder geval) in samenhang ontworpen worden zijn (deze) fabriekswielen altijd beter dan handgespaakte wielen van dezelfde prijs.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15959
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Er staan hier al redelijk wat onjuistheden, afhankelijk van hoe je het bekijkt, inDevoronian schreef:Aangezien deze vraag vaak voorbij komt en er zeer veel topics uiteindelijk uitmonden in deze discussie, dacht ik: het zou handig zijn om een topic te hebben waar alle(zo veel mogelijk objectieve) info van handgespaakte wielen en fabriekswielen in staan. Dus bij deze. Verder ben ik zeker geen wielexpert maar anderen zijn dat zeker wel dus die kunnen mooi aanvullen.
Handgespaakt:
+ Vaak stevig, geschikt voor zwaardere renners.
+ Is relatief goedkoop te noemen, niet betere prijs/kwaliteit dan bijv. Zonda's(daar gaat de objectiviteit), maar veelal wel dan andere wielen.
+Alle onderdelen zijn zelf uit te kiezen, je kan dus de voor de onderdelen die jij belangrijk vindt wat meer betalen en voor onderdelen die jij minder belangrijk vindt, wat minder.
+Wielen zijn volledig naar eigen smaak op te bouwen, qua gewicht,stevigheid,stijfheid, etc/
+Vaak zeer lange garantie op spaakbreuk en dergelijke.
-De looks(meestal minder mooi dan fabriekswielen)
-Vaak minder aerodynamisch(afhankelijk van hoe je ze samenstelt)
Fabriekswielen:
+ De looks
+ De kwaliteit van de allerbeste wielen(Bora's, Reynolds, Lightweights) is bijna niet te evenaren door fabriekswielen.
+ Bij de goedkopere klasse goede prijs/kwaliteit(Campa/Fulcrum, Shimano in iets minder mate(subjectief))
-Door het lage spaakaantal meestal niet zo stevig.
-Kortere garantie dan bij handgespaakt.
-De onderdelen zijn(praktisch altijd, uitzonderingen daargelaten) niet zelf uit te kiezen.
-Wielen zijn niet naar eigen smaak op te bouwen, wel uit te kiezen, maar daar kan een prijskaartje aan hangen.
Ik geef niet mijn voorkeur voor handgespaakt of fabrieks omdat dit veelal afhankelijk is van de voorkeur van de renner. Iedereen vindt een andere wielset prettig.
Verder is een lijstje met manieren om je wielen up te graden misschien ook wel handig.
>Goede buitenbanden, banden als Continental gp4000 en Vredestein Fortezza Tricomp(en nog een hoop anderen) verlagen de rolweerstand aanzienlijk ten opzichte van de standaard buitenbandjes. Ook zijn deze banden erg licht, daardoor wordt het draaiend gewicht verlaagd.
200 gram lichtere banden hebben meer invloed dan een 200 gram lichter zadel. Ook rij je met dunnen buitenbanden sneller, dit is echter wel minder comfortabel.
>Goede binnnenbanden, lichte binnenbanden verlagen ook het draaiend gewicht, verder hetzelfde verhaal als bij de buitenbanden.
>Lichte velglinten, ook hier valt gewicht op te besparen(geen 100en grammen).
> Betere lagers, met bijvoorbeeld ceramische lagers lopen je wielen een stuk soepeler dan met standaard kogellagers.
>Verder is goed onderhoud van de wielen natuurlijk belangrijk, op deze manier zorg je ook dat ze goed blijven rollen.
Even een lijstje voor de fietsbeginner of anderen die er iets aan kunnen hebben,
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ik hoop ook op feedback
- garantie
- prijs
- aantal spaken
- looks
- niet zo stevig
- kwaliteit
Al deze opmerkingen kunnen zowel pro als contra en zowel voor handgespaakt als fabriekswielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 23 aug 2013 11:17
- Locatie: Apeldoorn
Wat je zegt klopt wel, het is ook moeilijk om zoiets volledig objectief te doen en handgespaakt vs fabrieks is heel breed, omdat er heel veel wielen van beide soorten zijn.
Met concrete feedback kan ik iets aanpassen, dus zeg wat jij denkt dat er niet klopt.
Met concrete feedback kan ik iets aanpassen, dus zeg wat jij denkt dat er niet klopt.
Nou denk ik al zo'n 25 jaar dat dit full carbon schijfwielen zijn, maar dat zie ik verkeerd?jeroennl schreef:Er is daar zelfs maar 1 man die de Ghibli's spaakt, daar worden er dus maar 220 per jaar van gemaakt. De spaken worden met de hand op spanning gebracht.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... 7550/#null
The cost saving the machines offer means the company now has its Proline machines building wheels for Campagnolo, Mavic, SRAM, American Classic and Bontrager among numerous others.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Klopt, zijn full carbon baanwielen, maar ook in full carbon wielen zitten spakentimo2.0 schreef:Nou denk ik al zo'n 25 jaar dat dit full carbon schijfwielen zijn, maar dat zie ik verkeerd?jeroennl schreef:Er is daar zelfs maar 1 man die de Ghibli's spaakt, daar worden er dus maar 220 per jaar van gemaakt. De spaken worden met de hand op spanning gebracht.