Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Handgespaakt vs Fabriekswielen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 nov 2013 22:42

jeroennl schreef:Een foto van mij in de fabriek; https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Je wil vast wel even uitleggen hoe die foto aantoont dat de fabriekswielen van Campagnolo handgespaakt worden?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 05 nov 2013 22:51

http://www.campagnolo.com/jsp/en/wheels ... tid_15.jsp
Even op "more" klikken en dan staat daar dat er stainless steel spokes in zitten, het aantal wordt niet genoemd.

Ik heb mij eens laten vertellen dat aluminium Campa velgen uit de Giant fabriek komen rollen.
Afbeelding

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 05 nov 2013 22:54

Fabriekswielen handgespaakt?
Wat is je definitie van handgespaakt?
Volgens mij worden de spaken ingelegd door een medewerker (is dat spaken?) vervolgens machinaal gespannen om vervolgens bij de eindcontrole weer door een medewerker nagetrokken worden.
Previous name Jansen01

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 nov 2013 23:08

Handgespaakt kan zowel duiden op de fabricagemethode als het toepassen van universele componenten of allebei.
Vandaar de verwarring en oeverloze discussies over dit onderwerp met een hoop ervaring/kennis en ook een hoop flauwekul.

Kan ofwel een lang topic worden of niet zo lang (gesloten door de moddereters)....voorzover niet alles al meermalen is besproken.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 nov 2013 23:10

apexrider schreef:
Ik heb mij eens laten vertellen dat aluminium Campa velgen uit de Giant fabriek komen rollen.
Waarom zou je iets zelf maken als Giant dat goedkoper en/of beter kan?

Ik heb me eens laten vertellen dat van alle in de wereld geproduceerde fietsframes meer dan de helft uit de Giant fabrieken rollen.
Cheap light strong, choose two

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 05 nov 2013 23:15

timo2.0 schreef:
jeroennl schreef:Een foto van mij in de fabriek; https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Je wil vast wel even uitleggen hoe die foto aantoont dat de fabriekswielen van Campagnolo handgespaakt worden?
Die foto toont aan dat Campagnolo terug is in de originele business van de jaren '40;
Het maken van cirkelzagen..... ;)
Cheap light strong, choose two

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 nov 2013 06:36

apexrider schreef:http://www.campagnolo.com/jsp/en/wheels ... tid_15.jsp
Even op "more" klikken en dan staat daar dat er stainless steel spokes in zitten, het aantal wordt niet genoemd.

Ik heb mij eens laten vertellen dat aluminium Campa velgen uit de Giant fabriek komen rollen.
Kijk, daar hebben we wat aan. Dus de Pista versie heeft van binnen spaken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 nov 2013 07:25

We zijn het er denk ik allemaal over eens dat Fulcrum exact hetzelfde is als Campa?

Dan moet Jeroen maar eens uitleggen wat hier handgespaakt aan is....
http://youtu.be/tIGm7pKx3rs
De onderdelen worden allemaal handmatig aan elkaar geknoopt, maar het meest essentiele van het proces wordt gewoon door een robot gedaan. In letterlijke zin heeft Campa/Jeroen gelijk, maar praktisch ligt het iets anders.
Less is bore

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 06 nov 2013 07:33

Het filmpje laat het perfect zien: ze vlechten en richten de wielen met de hand, waarna een machine de spaakspanning controleert en bijstelt (waarbij ik dus aanneem dat die machine uit Purmerend komt).
Laatst gewijzigd door timo2.0 op 06 nov 2013 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2013 07:46

jeroennl schreef:Denk dat je het mis hebt, maar dat wist je al gezien je ondertekening :)
Leg mij dan eens uit waarom een Campa naaf met een Campa spaak "beter op elkaar afgestemd zijn" dan bijvoorbeeld een Chris King naaf en een CX-ray spaak.

Wat je (denk ik?) bedoelt is dat onderdelen van Campa-wielen goed op elkaar afgestemd zijn, en dat het bij handgespaakte wielen in theorie mogelijk is onderdelen te pakken die niet op elkaar afgestemd zijn. In theorie is dat waar. Dat wil echter niet zeggen dat het met handgespaakte wielen niet mogelijk is om onderdelen te pakken die net zo goed (zo niet beter) op elkaar afgestemd zijn als Campa-wielen.

Sterker nog.... Campa-wielen zijn voor de massa. Voor iemand van 50 kg zijn de wielen wellicht overpowered, terwijl ze voor iemand van 120 kg misschien niet sterk genoeg zijn. Kies je voor handgespaakt, kun je dat perfect afstemmen op de berijder.

Overigens heb ik niks tegen Campa-wielen. Ik bezit zelf een setje F7's waar ik erg veel plezier aan beleef in de winterfiets.
Laatst gewijzigd door havana op 06 nov 2013 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 06 nov 2013 08:26

timo2.0 schreef:
jeroennl schreef:Een foto van mij in de fabriek; https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater
Je wil vast wel even uitleggen hoe die foto aantoont dat de fabriekswielen van Campagnolo handgespaakt worden?
Daar mochten we natuurlijk geen foto van maken

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 06 nov 2013 08:54

havana schreef:
jeroennl schreef:Denk dat je het mis hebt, maar dat wist je al gezien je ondertekening :)
Leg mij dan eens uit waarom een Campa naaf met een Campa spaak "beter op elkaar afgestemd zijn" dan bijvoorbeeld een Chris King naaf en een CX-ray spaak.

Wat je (denk ik?) bedoelt is dat onderdelen van Campa-wielen goed op elkaar afgestemd zijn, en dat het bij handgespaakte wielen in theorie mogelijk is onderdelen te pakken die niet op elkaar afgestemd zijn. In theorie is dat waar. Dat wil echter niet zeggen dat het met handgespaakte wielen niet mogelijk is om onderdelen te pakken die net zo goed (zo niet beter) op elkaar afgestemd zijn als Campa-wielen.

Sterker nog.... Campa-wielen zijn voor de massa. Voor iemand van 50 kg zijn de wielen wellicht overpowered, terwijl ze voor iemand van 120 kg misschien niet sterk genoeg zijn. Kies je voor handgespaakt, kun je dat perfect afstemmen op de berijder.

Overigens heb ik niks tegen Campa-wielen. Ik bezit zelf een setje F7's waar ik erg veel plezier aan beleef in de winterfiets.
Een mooie retorische redenering, nu moet je het nog aantonen.
Uit welke vergelijkende test blijkt dat de onderdelen van een handgespaakt wiel beter op elkaar afgestemd zijn?

Plaats reactie