Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tourmagazin bandentest

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 06 okt 2010 13:43

Nespresso schreef:Afgelopen zondag schoof mijn achterwiel met m'n nieuwe Open Corsa EVO CX'en toch gewoon weg in een enigszins nat bochtje in de koppeltijdrit. Mijn koppelgenoot reed er zonder problemen met zijn Conti 4000's doorheen en ik weet vrijwel zeker dat ik met mijn vertrouwde Michelin Pro3's er ook zonder slippen doorheen gekomen was... (viel me toch wel even tegen van die Vittoria's)

Hagelnieuwe banden hebben altijd weinig grip op natte weg door het beschermlaagje dat erop zit.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 06 okt 2010 13:54

havana schreef:
Ik stel voor dat we bij Vredestein vragen of ze voor iedere topic-deelnemer een setje butyl en latex biba's beschikbaar stellen, zodat we dan zelf de proef op de som kunnen nemen. Uitslag uiteraard in het blad Fiets!
Prima idee, maar dan hebben we het niet meer over een double blind test. Ik vraag me hardop af hoeveel mensen ECHT verschil voelen als je ze de ene keer op een butyl laat rijden en de andere keer op latex ZONDER te vertellen waar ze op rijden.

Ik stel dus voor dat Fiets zo'n test organiseert, lijkt me niet zo moeilijk te realiseren. Het enige dat je nodig hebt is twee identieke wielsets.

Als je de testpiloten twee ritjes laat maken, een op butyl en een op latex, dan ben je volgens mij de verschillen aan het uitvergroten. Ze weten dat een van de twee latex moet zijn dus stel dat er een klein verschil voelbaar is dan heb je kans dat een onevenredig groot deel van de testpiloten dit zal "merken" (de comfortabelste van de twee = latex). Volgens mij moet je iedereen een testrit op butyl laten maken (referentierit) en dan een paar keer met onbekende binnenband waarbij de proefpersoon moet aangeven of het butyl of latex was. De test is heel eenvoudig te realiseren zolang je van buiten niet kunt zien welke binnenband in de wielset zit - je moet dus alleen zorgen dat de binnenbanden hetzelfde ventiel hebben. Idealiter doe je de test maar met één wielset om verschillen tussen de wielen uit te sluiten maar dit levert veel gewissel (of een non-random protocol) en een heeele lange dag op ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2010 14:11

Je kunt het ventiel gewoon afplakken, dat lijkt me geen probleem. Maar inderdaad, eerst laten rijden op butyl en daarna random butyl en latex pakken.

lennaert
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 06 okt 2010 17:00

En alle banden afnemen met wat azijn tevoren...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2010 17:15

Sterker nog: vertellen dat het latex is en er gewoon een butyl in doen. Wedden dat het beter rijdt.....*evil*
Less is bore

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 okt 2010 18:48

Daniel1975 schreef:Sterker nog: vertellen dat het latex is en er gewoon een butyl in doen. Wedden dat het beter rijdt.....*evil*


da's het placebo effect, he?
Hiervan is wetenschappelijk aangetoond dat dit bij 30% van de mensen al in enig effect sorteert. Hiervoor moet je corrigeren. De grap van dubbelblind is dat dat nu net niet hoeft.

P.S.: ik voel niet het verschil tussen mijn eurus en shamal wielen, maar wel het verschil tussen butyl en latex (ik vind het lekkerder sturen en comfortabeler rijden). Aangezien het verschil tussen latex en butyl ook erg groot is bij een klapband, ben ik toch maar weer teruggegaan naar butyl (mijn buitenband liep eraf en ik kon nog net blijven zitten).
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 06 okt 2010 19:09

Ik rij soms met latex (michelin) en soms met butyl in mijn Conti GP4000s bandjes, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen verschil voel, zelfs terwijl ik weet welk binnenbandje ik erin heb.

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 07 okt 2010 18:38

Onlangs voor mijn vriend ( beginnend sportief fietser) een tweedehands fiets gekocht.
Na enkele weken proefrijden , wielen voorzien van nieuw rubber.
Heb de pro 2 vervangen door conti 4000s met latex binnenband.
Kreeg de dag erna een sms met vraag wat ik met zijn fiets gedaan had,leek of het stuk beter liep, of lag het aan zijn benen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2010 18:47

Dat is BS, die banden zijn zo vergelijkbaar dat het verschil echt onmogelijk te voelen is. Zat gewoon tussen z'n oren of de bandenspanning was anders. Hij had toch nog wel 's ochtends z'n banden opgepompt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 07 okt 2010 18:52

Of waren de banden nu wel op spanning en hiervoor niet?

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 07 okt 2010 21:35

Een nieuw bandje ter vervanging van zo'n vierkant geworden band voel je sowieso super goed (of is dat weer onzin? :rolleye: ;))

be.rt
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 mei 2004 16:53

be.rt 08 okt 2010 00:41

Foosho schreef:Een nieuw bandje ter vervanging van zo'n vierkant geworden band voel je sowieso super goed (of is dat weer onzin? :rolleye: ;))


Die Michelin Pro 2's kreeg je niet vierkant, de 3 helaas wel (en snel).

Plaats reactie