Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bandenkeuze voor de winter

rubenm
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 12 aug 2010 18:53

rubenm 09 okt 2010 21:46

Vandaag naar Salden gereden voor nieuwe banden.
En hij zij qua grip kan het nu niet beter.
ik wist het zelf niet ; banden zonder profiel geven mer grip dan banden met profiel.
en de uitleg is zeer eenvoudig: het contactopp met de weg zo groot mogelijk houden en dan zit je met banden zonder profiel uitstekend.

BTW: ik wil zeker een pluim geven aan Salden qua service, had ook een probleem met de velgen en nu heeft hij er voor mij nieuwe Mavic Aksium velgen opgelegd. Zeker een vooruitgang op de vorige die ik had: Jalco DRX
Bianchi Via Nirone

johny-boy
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 mei 2007 20:07

johny-boy 10 okt 2010 23:03

Volgens mij heeft het wel zin om te keizen voor iets bredere banden voor de winter. Dan heb je ook een groter contact opppervlak met de weg

dmmdzm
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 08 okt 2010 09:48

dmmdzm 10 okt 2010 23:16

Ga gewoon voor de Pro Race 2.
Zijn in dit geval betaalbaar en doen het uitstekend. Heb nog nooit lek gereden met de Pro Race 2 bandjes (en ik train ook gewoon in de regen).
Heb ze er altijd op liggen na het wedstrijdseizoen en gooi er in april weer nieuwe op.
Na de winter heb ik wel altijd een vierkante achterband, maar op tijd je banden van voor naar achter omzetten kan je wel een kilometer of 2500 fietsen deze winter ;)
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 12 okt 2010 00:14

johny-boy schreef:Volgens mij heeft het wel zin om te keizen voor iets bredere banden voor de winter. Dan heb je ook een groter contact opppervlak met de weg

+1 voor de 25 mm, wel minder druk steken nl. 5,5 à 6 bar
Motta

jeek
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 aug 2005 12:33

jeek 12 okt 2010 15:45

zoals als gemeld: profiel zit alleen op een band vanwege de perceptie van de bandenkopers...

In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!

Waarmee niet gezegd is dat banden met profiel per definitie slecht zijn, ze zullen alleen net ietwat minder grip hebben.

Wat banddikte betreft, dit heeft ook een direct effect op comfort.
Maar bedenk dat niet elk frame een 28mm band aan kan;
23 past altijd, 25 vaak wel maar is niet 100% zeker
Vooral bij de frames gebouwd op earodynanimica kan het achterwiel dicht op de zitbuis geplaatst zijn zodat er geen ruimte voor een 28 mm band is...
Experiment with your bike to get the best biking experience!

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 12 okt 2010 17:40

JeeK schreef:In het algemeen denkt men dat banden met profiel beter functioneren bij regen en/of slechtere ondergrond. Om aan dat onderbuik gevoel tegemoet te komen worden banden met profiel gemaakt. Dat scheelt namelijk aanzienlijk in de verkoopcijfers!


De reden is ongetwijfeld dat dit bij autobanden wel belangrijk is (vanwege aquaplaning), dus denken mensen dat het voor een fietsband ook nodig is. Maar een fietsband is geen autoband. Het risico op aquaplaning hangt namelijk af van de druk van de band en de snelheid waarmee je gaat. Bij 6 bar moet je meer dan 150 km/h gaan om te kunnen aquaplanen. Een autoband zit op minder dan 3 bar en dan kan aquaplanen al gebeuren bij 100 km/h.

Profiel kan trouwens wel helpen bij gravel, los zand, etc. Maar dan moet je een stuk meer profiel hebben dan uberhaupt op een raceband past. Bovendien wordt de grip door dat profiel dan minder op de gewone weg.

Kortom: zo min mogelijk profiel op een racefietsband.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 12 okt 2010 17:51

ik lees nu pas dit topic goed, maar is de reden dat je bent gevallen wel zo degelijk aan de band en ben je niet toevallig door olie gereden( dat was mijn laatste valpartij op de weg)
dat kan ook een reden zijn in combinatie met de natheid van het wegdek
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Plaats reactie