Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

maximaal berijders gewicht zelf gebouwde wielset

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 09 sep 2013 22:07

Ik heb onlangs zelf een wielset gebouwd alleen ben eigenlijk benieuwd wat nu het maximale berijders gewicht van het setje zou zijn volgens de mede forum gebruikers.

De volgende specificaties heeft wielset:
Voorwiel:
Naaf: HB-7800 18 hole
Spaken: Zwarte DT revolution spaken met 12mm messing nippels
Velg; Kinlin XR380
Spaakpatroon: Radiaal

Achterwiel:
Naaf: FH-7850 24 hole
Spaken: Zwarte DT revolution spaken met 12mm messing nippels
Velg; Kinlin XR380
Spaakpatroon: drive side 2x kruis, non-drive radiaal

Zelf zat ik aan een maximale belasting van ongeveer 90-100kg te denken.

Het is de eerste wielset die ik gebouwd heb op basis van een op internet gevonden handleiding, het viel met niet tegen. Ik heb mijn Tacx Bushido als bouwstandaard gebuikt, daarmee is die voor 2013 ook weer een keer uit de schuur gekomen :lol: . Eigenlijk gewoon de handleiding gevolgd en de filmpjes op internet van oa Frieke gekeken, hoe die het doen.

Binnenkort ga ik nog een setje maken met 7900 naven met 36 spaken en CXP33 velgen voor komende winter, daarvoor heb ik dit weekend toch maar eens de jig van hout gemaakt. 8-)
enjoy the ride

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 10 sep 2013 23:08

Zelf ben ik bezig om veel te lezen en ook een wielrichter aan het bouwen. Mijn doel is om ook zelf een mooie set wielen te bouwen. Waarschijnlijk gaat dat een winterproject voor de donkere avonden worden. Niet omdat mijn huidige set met cxp33 niet voldoet, maar gewoon omdat het mij na diverse reparaties en zelfs een keer een complete velg van een voorwiel te vervangen gewoon leuk lijkt dit te doen. Buiten dat kan dit een mooie optische upgrade zijn.

Nu lees ik jou configuratie en vraag en daar heb ik dan direct een aantal vragen bij.

Allereerst, waarom de vraag wat het maximum gewicht zou zijn NA het bouwen? Is het niet beter zoiets vooraf te onderzoeken?

Verder vind ik het nogal een gewaagd iets. 18/24 spaken voor een eerste set... Minder spaken maakt het bouwen moeilijker. Ik lees toch adviezen om voor een eerste set, niet al te raar te doen en gewoon 32 of 36 spaaks met 3x kruis te spaken.

Om antwoord te geven op de vraag: Ik heb zelf nergens antwoord kunnen vinden op hoe het maximale gewicht te bepalen. Wel is mij duidelijk dat 100kg toch gezien wordt als een behoorlijk gewicht waarvoor je eigenlijk niet moet bezuinigen op het aantal spaken. Een voorwiel kan best met wat minder spaken, maar 18/24 is denk ik echt iets voor de lichtere rijders onder ons en dat is toch ruim <90kg... Denk ook eens na over wat er gebeurt als er 1 spaak knapt. Met 32 spaken stel je, je rem een beetje open en fiets je naar huis. Met 18 spaken zul je moeten lopen...

Mijn eigen eerste bouw zal niet minder dan 32/28 worden (met overigens ook de Kinlin XR380 velgen, qua naven ben ik er nog niet helemaal uit, er is teveel moois te koop)

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 11 sep 2013 08:52

Ergens had ik gelezen dat wielenset met een Kinlin XR 200 set met voor 18 en achter 24 voor berijders met een gewicht van 75 tot 90 kg gebruikt kan worden. Omdat de Kinlin XR-380 hoger en dus ook sterker is verwacht ik dat deze een hoger gewicht aanmoeten kunnen. Ik was alleen benieuwd naar de mening van de mede forum gebruikers.

De 18 24 configuratie is tot stand gekomen omdat ik deze set naven via marktplaats heb gekocht. Ik heb ook een set 36 gaats liggen (BH-7800 en FH-7800) waarvan ik de body gebruikt heb voor mijn WH-7800 set waarvan de body lagers versleten waren. Ik had de verschillende bronnen nagelezen en ondanks het advies om het niet te doen tocht de wielen met minder spaken gebouwd. Verder is 2 kruis normaal 3 kruis wordt sterk aangeraden bij 32 spaken en hoger 28 kan zover 2 als 3 kruis bij 24 en lager heeft 3 kruis naden omdat de spaken dan met zeer grote hoek de naaf verlaten waardoor de spaken over de spakkop van de spaak ernaast gaan wat niet wenselijk is. (Bron: Roger Musson Professional guide to wheelbuilding)

Het punt met het lage spaken aantalen en het effect op de velg bij een spaakbreuk had ik ook in meerder posts gelezen, daarom heb ik ervoor gekozen om een hoge wielset te maken met hogere en dus ook sterkere velgen. Omdat deze wielset alleen op vlakkere terreinen gebruikt gaat worden en niet in middel en hoog gebergte, durf ik in Nederland wel aan aangezien ik rond de 75 kg weeg. Daarbij heb ik meerder systeem wielen gehad waarbij het spaak aantal net zo laag of lager was zonder dat ik ook ooit te maken heb gehad met een spaakbreuk.

Waar haal je trouwens de velgen vandaan? Ik heb uiteindelijk een XR380 velg bij CNC-bike in Duitland besteld en een bij Fairwheel bikes in de US moeten bestellen, de spaken en nippels zijn bij CNC vandaan gekomen waarbij ik gelijk maar reserve spaken en nippels heb mee laten komen.

CNC heeft momenteel naven sets dura ace naven sets uit de 7800 serie in de uitverkoop 32 gaats kost iets van 140 en 36 gaats 110. Misschien interessant voor je tenzij je perse 11 speed wil hebben.
enjoy the ride

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 11 sep 2013 09:15

Ik moet nog gaan bestellen. De velgen waarschijnlijk bij CNC. De naven ben ik dus nog niet uit. Ik heb al goede ervaringen met de Shimano naven (bij CNC zijn ook de Ultegra te krijgen voor een heel leuk prijsje). Ik zit ook nog te denken over de Novatec Superlight. Spaken en nippels zijn overal vandaan te halen. Daarin ga ik niets bijzonders doen namelijk.

Maar alles leuk en aardig, waarom staan er geen foto's van je wielset bij dit verhaal? :)

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 11 sep 2013 10:28

ik heb nu 2sets gespaakt met kinlin xr300 24/28 2cross en dat ging best makkelijk. ik wil nu een volgende set gaan maken met Kinlin xr270 voor en xr300 achter.

Bij het lezen van de info over spaken is me nooit opgevallen dat minder spaken moeten het proces moeilijker maakt, wat op zich wel logisch is. het ging vooral over de praktische kant dat 32 of 36 gaats velgen gewoon een sterker wiel opleveren en dus breder inzetbaar is. Voor mijn gevoel beschrijven veel pro wielbouwers vooral 32gaats wielen omdat die gebouwd worden voor intensief wedstrijd gebruik op vlakke wegen waar stevigheid voor gewicht of esthetiek komt. Voor recreatief gebruik kan je tot hele andere conclusies komen. het spaakproces zelf zal qua tijd niet veel verschillen, tenminste als je geen gekke dingen doet bij het initiele aanspannen van de spaken.
Voor mijzelf ben ik uitgekomen op 24/28 vanwege mijn gewicht (90kg) hoewel 20/24 ook wel had gekund, maar gezien het kwaliteit wegdek waar ik meestal op rijd wil ik toch wat marge inbouwen. Voorlopig is dat een goede keus gebleken. Later wil ik nog eerst een 24 achterwiel spaken en eens testen of dat voor mij werkt.

Het was wel een probleem om alle onderdelen bij elkaar te sprokkelen. Uiteindelijk heb ik de naven en velgen uit Taiwan en de spaken en nippels uit Duitsland laten komen. Ach het kan ook weer een mooi winter projectje zijn om dat uit te zoeken.

Gebruikersavatar
cannae
Forum-lid
Berichten: 445
Lid geworden op: 04 dec 2010 09:58

Gebruikersavatar cannae 11 sep 2013 21:40

Een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/url]

Afbeelding[/URL]
enjoy the ride

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 sep 2013 08:39

Ziet er goed uit. Hoe rijden ze?

Zodra ik ga bouwen ga ik ook rekening houden met het magneetje voor de Garmin in het achterwiel. Ik denk aan een staafmagneetje met een stukje krimpkous. Dat ziet er denk ik uit als een verdikking in de spaak, ipv een lelijk ding dat er op geschroeft zit. Wellicht een ti

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 14 sep 2013 20:34

24 Revo spaken? Dan zou ik zeggen max 75-80kg. Onlogische combi zo'n lichte slappe spaak met een hoge zware velg. Maar als het je eerste wielset is zou ik er gewoon zelf op rijden en e.e.a. ervaren. Ik zou ze in elk geval niet van je durven kopen ;)

Plaats reactie