Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rechtspositie bij slechte wielen

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 28 aug 2013 14:00

Hallo fietsvrienden,

Ik heb vanaf het begin problemen met mijn verder prachtige ZIPP wielen. Inmiddels zijn de problemen van dien aard dat ik er geen vertrouwen meer in heb dat dit goed komt. Zowel de FM als de leverancier lijken de problemen te (willen) herstellen, maar ze worden niet structureel verholpen.

Na ruim 1,5 jaar ben ik het dus beu en wil ik van de wielen af. Toen ik dit kenbaar maakte aan de garantieafdeling van mijn FM begon men te sputteren en ik had op dat moment voor het eerst geen goed gevoel bij de FM. Ik moets maar een mail sturen. Ik hoef mijn geld niet terug, en wil best andere wielen uitzoeken of het geld aan wat anders besteden. Alleen in een uiterste geval zou ik tot ontbinding van de koop over willen (laten) gaan. Er zit immers nog steeds garantie op de wielen.

Mijn vraag aan jullie is of jullie weten of ik het terugnemen kan eisen en wat mijn rechtspositie daar in is. Ik heb al e.e.a. uitgeplozen in het consumentenrecht, maar daar wordt mijn optie niet verwoord.

Zoal al eerder aangegeven wil ik alles in den minne schikken en wacht nu op een reactie van de FM. Ik ga er van uit dat alles goed komt, maar als hier echter geen bevredigend antwoord op komt wil ik voorbereid zijn.

Onderstaande tekst staat in de mail die ik gestuurd heb. Er is nog meer tekst, maar die wil ik uit privacy overwegingen en respect voor de FM niet plaatsen. Tot nu ben ik immers correct geholpen.

========================================================================

29-12-2011:
Aanschaf ZIPP 404 wielen
Wielen bleken geen 404 maar special edition te zijn
Wielen teruggebracht en 404 geleverd gekregen

Voorjaar 2012:
Gaan rijden met de wielen en na een aantal ritten problemen met speling op de achternaaf.
Speling bleek niet te stellen en wielen teruggebracht en gerepareerd door ZIPP

Juni 2012:
Per direct weer problemen met speling.
Wielen weer teruggestuurd en vervangende set wielen gekregen in juli/augustus 2012

Najaar 2012:
Weer gaan fietsen met de wielen meerder malen last van loslopende spaken en de bijbehorende slag in het wiel
Spaken laten stellen om slag uit het wiel te halen

Voorjaar 2013:
Weer gaan fietsen met de wielen en last van loslopende spaken en de bijbehorende slag in het wiel
Spaken meermaals gesteld om slag uit het wiel te halen maar ze blijven loslopen

Juni 2013:
Wiel wederom terug naar ZIPP om spaken te verlijmen en problemen met krakende achternaaf die wel heel erg strak gesteld moet worden om speling te voorkomen
Wiel binnen een week retour gekregen
Vanaf de eerste rit weer loslopende spaken en de bijbehorende slag in het wiel en krakende achternaaf

Juli 2013:
Wielen wederom laten opsturen naar ZIPP

Augustus 2013:
Wiel teruggekregen
Achterwiel schijnt volledig opnieuw gespaakt en verlijmd te zijn, geen informatie over reparatie aan de achternaaf
Na vier ritten weer een slag in het achterwiel (voel geen los zittende spaak)
Achternaaf kraakt nog steeds en lagers lopen voelbaar korrelig

Gebruikersavatar
urdvurk1.1
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:45
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar urdvurk1.1 29 aug 2013 00:02

Eigenlijk zeg je het helemaal bovenaan al: je hebt er geen vertrouwen meer in dat dit nog goed komt. Ik zou zeggen zeer begrijpelijk gezien het feit dat je al bijna twee jaar bezig bent - voor een set wielen.

Je geeft aan dat je het consumentenrecht al hebt doorgenomen, dus wellicht ten overvloede: je hebt een overeenkomst met de FM, en je hebt recht op een deugdelijk product. Stel een redelijke termijn waarbinnen de FM de problemen op moet lossen, twee tot vier weken bijvoorbeeld, afhankelijk van je geduld, en ontbind anders de overeenkomst. Dat is je rechtspositie - het probleem is alleen wel dat gelijk hebben wat anders is dan gelijk krijgen; de FM moet wel meewerken.
asmeets schreef:Tot nu ben ik immers correct geholpen.
Een beetje googelen levert op dat die special-edition-wielen zijn opgebouwd uit oudere naven en velgen, klopt dat? Zo ja: hoe kan het dat je FM dit niet wist, en is er nu bijvoorbeeld ook iemand die per ongeluk 'echte' 404's heeft meegekregen in plaats van special editions? Meh.

Ik vind dat je veel geduld hebt getoond, en ik begrijp dat je het misschien niet al te scherp wil spelen in het belang van een soepele oplossing, maar als de FM ook maar enigszins mee wil werken zou ik zo snel mogelijk ontbinden.

Disclaimer: dit alles natuurlijk op basis van één kant van het verhaal, etc.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 aug 2013 16:12

NL garantiewetgeving in een notendop: Een product moet geschikt zijn voor het normale, te verwachten gebruik. Voldoet het daar niet aan, dan is het een ondeugdelijk product. In dat geval moet de leverancier (hier de FM) het product ofwel gratis repareren ofwel een gratis vervangend product aanbieden. De keuze tussen reparatie of vervangend product is aan de leverancier en niet aan de consument. Indien de leverancier hier niet aan meewerkt mag je de koopovereenkomst ontbinden en heb je recht op teruggave van je geld. Omdat de reparaties hier geen soelaas boden kun je mijns inziens de koopovereenkomst ontbinden. Een tussenoplossing zou kunnen zijn dat de FM je alsnog een gratis vervangend product geeft.

Zoals al eerder gezegd betekent gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen. Helaas is er weinig jurisprudentie over deze wetgeving omdat consumenten het voortijdig opgeven of omdat er geschikt wordt voordat het voor de rechter komt.
Laatst gewijzigd door ever op 29 aug 2013 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 29 aug 2013 16:16

Maar hoelang geldt dat? Wielen zijn gekocht in 2011, dus dat is nu bijna twee jaar. Zit daar niet iets in als 'binnen een redelijke termijn' oid?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 29 aug 2013 16:22

@Ever, maar ik zie de bui al hangen en TS ook denk ik dat FM niet akkoord gaat met die ontbinding (kost hem geld en TS zal daar waarschijnlijk niet meer kopen).
Wat kan TS dan doen als FM niet akkoord gaat met die ontbinding/gratis vervangend en equivalent product?

@Spook. Ja een redelijk termijn lijkt me wel en twee jaar is niet echt redelijk :shock: tevens gezien het feit dat het probleem na 2 jaar nog steeds niet is opgelost. Dit is van zowel FM als Zipp een consument aan het lijntje houden. Schande!!

Ze kregen mij in dit geval niet weg en ik ging kamperen met die Zipps recht voor de deur :lol:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 aug 2013 16:25

De wielen zijn laatst vervangen in juni 2012. Sindsdien 4 keer gerepareerd, en nu weer stuk.
Het lijkt me dat dit hopeloos is.
Ik zou aandringen op een bon ter waarde van jouw nieuwe wielen om daarmee andere wielen te kopen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 aug 2013 16:40

Allen dank voor de reacties. FM heeft mijn klacht bij ZIPP neergelegd en ik wacht nu op een reactie. Men kon niet aangeven hoe dit lang dit ging duren. Ik ga in ieder geval niet heel erg lang meer wachten. Na ruim 1,5 jaar heb ik recht op een goede oplossing.

Voor mij zijn er 2 opties:
1. Vervangen
FM biedt me een ander merk wielset van dezelfde waarde aan of een tegoedbon die ik kan besteden.

2. Koop ontbinden
Ik geef de wielen terug en krijg mijn geld retour.

Als we er samen niet uitkomen, waar ik overigens nog steeds van uit ga, schakel ik mijn rechtsbijstandsverzekering in. Het gaat hier over te veel geld.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 aug 2013 17:09

zorroi schreef:@Ever, maar ik zie de bui al hangen en TS ook denk ik dat FM niet akkoord gaat met die ontbinding (kost hem geld en TS zal daar waarschijnlijk niet meer kopen).
Wat kan TS dan doen als FM niet akkoord gaat met die ontbinding/gratis vervangend en equivalent product?
Dat is het nu juist, zie je recht maar te halen als consument.... Je zult dan een rechtszaak aan moeten spannen om je gelijk te krijgen en dat is natuurlijk geen haalbare kaart gezien de waarde van het ondeugdelijke product in vergelijking met de uurtarieven van advocaten. Ja, als je toevallig een familielid oid hebt die advocaat is en die het wel geinig vindt een paar boze brieven te schrijven op het briefpapier van zijn firma, wellicht dan.

Als je toevallig een rechtbijstandsverzekering hebt voor consumentenzaken zou je kunnen proberen hen in te schakelen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 aug 2013 17:11

Ah, ik zie al dat je je verzekering wellicht gaat inschakelen. Overigens, de FM moet je klacht oplossen. Hoe hij dit vervolgens regelt met ZIPP is zijn zaak. Dit staat zo heel duidelijk in de wet. De leverancier mag zich niet achter de fabrikant verschuilen.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 29 aug 2013 17:20


Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 aug 2013 17:41

Als Zipp slim is geven ze je een nieuwe set.
Hoor het vaker, Loslopende spaken,naven vaak speling verwacht je niet van dit merk met bijbehorend prijs kaartje.
Mocht je geld retour krijgen dan zou ik voor dat geld een setje laten spaken bij 1 van de bekende wielbouwers.
Succes en sterkte en houdt ons op de hoogte.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 aug 2013 18:06

@Ever,
Ik zal de voorwaarden van mijn rechtsbijstandsverzekering eens nalezen. Ik ga er van uit dat ze ook in geval van consumentenrecht steun bieden. Ik hoop echter nog steeds dat ik daar geen gebruik van hoef te maken.

@Materialist,
Bedankt voor de tip. De zaak is aangesloten bij de geschillencomissie Webshop. Ik heb de wielen echter niet on-line gekocht. Ik zal wel nog even verder lezen.

@nijkie,
Een nieuwe set wielen heb ik al eens gehad, in 2012. Dat is voor mij dus ook geen alternatief meer. Ze mogen dat wel aanbieden maar dan moet de FM ze maar houden. Kan hij die als nieuwe wielen verkopen. Ik wil een set van een ander merk (of andere goederen ter waarde van het bedrag) óf mijn geld terug.

Handmatig een setje laten spaken staat inderdaad op mijn lijstje. Maar eerst dit regelen. Ik koop niet ieder jaar een set wielen met een adviesprijs van € 2500,-

Plaats reactie