Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rechtspositie bij slechte wielen

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 25 okt 2013 22:26

idd respect voor je geduld, ik had die hoepels misschien allang door de ruiten gesmeten.

voor Zipp is het ook geen beste reclame, als mensen voor aankoop advies gaan googlen en komen dit topic tegen dan zullen ze misschien wel ff achter hun oren krabben...
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 okt 2013 22:33

Ik begrijp niet zo goed waarom ze je niet gewoon een hele nieuwe set aanbieden. Dan staan zij er goed op, jij bent weer happy en dan kun je verder. Alleen een wiel vervangen is toch geen optie?

Wat betreft de rechtsbijstandverzekering: Het kan zelfs zo zijn dat als je echt wilt ze de zaak afkopen, dat is dan voor hun uiteindelijk goedkoper dan een procedure op te starten. Waar ben je verzekerd als ik het vragen mag?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 okt 2013 22:36

@Zorroi, de rechtsbijstandsverzekering wil het ontbinden van de koop in gang zetten voor me. Ik had alleen maar hoeven te zeggen dat dit was wat ik wilde. Dit kan echter een zeer langdurig proces worden, zeker als ook de FB een advocaat inschakelt. Daarnaast kan ik er ook financieel slechter uit komen. Iedere zaak wordt apart bekeken, en omdat de FB wel zijn 'best' heeft gedaan om het probleem op te lossen via ZIPP, kan het ook zijn dat ik geen gelijk krijg.

Het advies is eerlijk, maar wel zeer teleurstellend. En hij is de expert. Ik wil er wel nog even over nadenken. En het vragen om het verlengen van de garantie heeft met de bewijslast te maken. Als die verlopen is moet ik aantonen dat er slechte kwaliteit is geleverd. Nu ligt die bewijslast bij de FB. Dat staat los van de vraag of er een goed product moet worden geleverd. Mijn racefiets gaat bijna de winterslaap in en komt daar pas in maart/april volgend jaar uit. Dan is de garantie verlopen.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 25 okt 2013 22:44

@supergrover1, mijn geduld is al lang op. Ik wil liever vandaag dan morgen dat het probleem wordt opgelost. Maar ik kom er met de FB niet uit. Dan heb ik geen andere mogelijkheid. En boos worden helpt dan veelal niet.

@jpar, ik ben verzekerd bij DAS. En ik snap de beweegredenen van de FB ook niet. Maar ik sta dan ook niet in zijn schoenen. Dit kan ook leiden tot zeer negatieve reclame, en ik ben zeer bereidwillig geweest om er samen uit te komen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 25 okt 2013 22:52

Je hebt helemaal gelijk dat je niet boos wilt worden, ook al voel je je wel zo ;) , want daar los je het zeker niet mee op. Het kan er bij mij gewoon niet in dat je eigen FM niet met een betere oplossing komt.

Je had ook al voorgesteld om een wielset van een ander merk ter vervanging te krijgen, of niet? Laat hem dan lekker de ZIPP wielen houden en opnieuw verkopen. Dan ben jij ook weer blij.

DAS is op zich een prima maatschappij. Zal heus ook zijn dingetjes hebben, maar dat is overal. Misschien kun je in overleg met DAS regelen dat de koop ontbonden wordt tegen een X-bedrag van je FM en dat zij de rest bijpassen. Dan is het voor hun makkelijk afgehandeld en kun jij ook verder. De vraag is natuurlijk of je FM daartoe bereid is?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 26 okt 2013 10:51

Behalve de rechtsbijstand kan je ook de geschillencommissie in schakelen
Een rechtsbijstand wil altijd zoveel mogelijk schikken dat is hun belang en hoeft niet jouw belang te zijn. Ik ken juristen die bij een rechtsbijstand verzekering weggegaan zijn omdat ze vaak moesten schikken terwijl de cliënt daar geen belang bij had.
Ik begrijp niet dat je niet wat assertiever wordt.
Waarom zet je niet de naam van de fietsboer in het kopje?

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 26 okt 2013 12:34

De fietsenmaker zou beter moeten weten; een negatieve ervaring wordt naar +/-10 mensen doorgegeven, en een positieve slechts naar 4-5.

So bicycle repair man, do your math!

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 29 okt 2013 17:47

Gisteren toch nog contact gehad met de rechtsbijstandsverzekering en gevraagd naar mijn kansen om succesvol de aankoop te ontbinden, eventueel via de rechter. Ik wilde het gewoon zeker weten. Omdat ik de FB de kans heb gegeven de wielen te repareren en ze dit ook door ZIPP hebben laten doen zijn mijn kansen minder groot.

Het advies was de reparatie/vervanging nu nog eenmaal te accepteren en als deze problemen zich nogmaals voordoen tot ontbinding over te gaan en dat ook aan te geven. Dit uiteraard binnen een redelijk te achten termijn. Dan zou ik een sterke zaak hebben. Daar ga ik nu dus in mee.

Dit is dus niet wat ik wilde maar het is niet anders. En het blijkt dat in het consumentenrecht niet alles even helder is geformuleerd. Bijvoorbeeld: "Als de FB x maal de kans is geboden het product te repareren/vervangen kan er tot ontbinding van de koop worden overgegaan" zou mijn zaak enorm geholpen hebben.

Dat heeft niet zo heel erg veel met assertiviteit te maken zoals @Materialist beschrijft. Ik ben assertief genoeg maar ben van mening dat ik een ander ook een redelijke kans moet bieden het probleem echt te verhelpen. En zolang je het in ontvangst nemen van een wiel het doorsturen naar ZIPP, en het vervolgens informeren van de klant als het wiel weer terug is als verhelpen beschouwt hebben ze het prima gedaan. Alleen de probleemomschrijvingen konden duidelijker zijn (meer dan twee woorden op de reparatiebon). Nu problemen keer op keer terug komen en ik had aangegeven dat weer een keer repareren/vervangen geen optie meer is voor mij dreigt het de FB geld te gaan kosten. En dat is waarschijnlijk waar de schoen wringt. Op mijn vraag om met een alternatief voorstel te komen is nooit ingegaan en al mijn reclamaties zijn totaal genegeerd.

Maar goed, ik weet nu dus hoe het met mijn rechtspositie zit. En daar ging dit topic in eerste instantie over.

Ik heb gisteren maar gevraagd of ze mijn wielen kunnen opsturen zodat ik ze niet hoef op te halen. Afhankelijk hoe dat loopt zal ik ook de naam bekend maken van de FB. En voor @Materialist zou dat een verrassing kunnen zijn.

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 29 okt 2013 18:37

Je hebt het andere topic ook gelezen neem ik aan.
Als het Salden is zou het mij inderdaad verbazen. Salden toch een Fietsboer?
Is het niet beter om op je standpunt terug te komen? Laat ze repareren en stuur net zolang terug tot het goed is of dat ze zelf met vervanging aankomen.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 29 okt 2013 18:41

asmeets schreef:Afhankelijk hoe dat loopt zal ik ook de naam bekend maken van de FB. En voor @Materialist zou dat een verrassing kunnen zijn.
Ik ben nu ook wel heel erg nieuwsgierig! :D

Waarschijnlijk doe je er zeer goed aan om de raad van de rechtsbijstand te volgen, het doet er echter niets aan af dat het heel vervelend blijft.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
urdvurk1.1
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 20 jul 2011 22:45
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar urdvurk1.1 29 okt 2013 23:40

asmeets schreef:Het advies was de reparatie/vervanging nu nog eenmaal te accepteren en als deze problemen zich nogmaals voordoen tot ontbinding over te gaan en dat ook aan te geven.
Volgens mij had je al aangegeven geen vertrouwen meer te hebben in een goede afloop en de koop te willen ontbinden. De fietsenmaker heeft dit eenvoudigweg genegeerd.
asmeets schreef:Op mijn vraag om met een alternatief voorstel te komen is nooit ingegaan en al mijn reclamaties zijn totaal genegeerd.
...volgens mij heeft dit dus juist wel met assertiviteit te maken.

Een tip voor als er weer problemen zijn - iets waar ik niet van op zou kijken: ga op een druk moment naar de winkel met de wielen, en draai op voor de andere klanten zeer duidelijk hoorbare toon nogmaals het hele verhaal af. Laat je niet onderbreken, word niet kwaad, maar wees niet bang om sterke bewoordingen te gebruiken. Leg de nadruk op hoe lang de fietsenmaker al aan het klooien is, hoeveel de wielset heeft gekost, en hoe je eigenlijk helemaal niets aan hem hebt. Daar zijn winkeliers zeer gevoelig voor.

Succes ermee verder, en je weet het niet - misschien zijn de problemen nu inderdaad uit de wereld.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 30 okt 2013 19:38

@urdvurk1.1, bedankt voor de tip maar met een afstand van 200 km is dit lastig om te doen. Maar het is inderdaad wel een te overwegen strategie.

Vandaag reactie gekregen dat ik de wielen voor het weekeinde in huis heb. Daarna ben ik er even klaar mee.

Ik zal mijn ervaringen nog even samenvatten en daarna kan het topic op slot wat mij betreft.

Plaats reactie