Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Voor het eerst zelf wielen bouwen

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 21 apr 2013 23:51

Merci iedereen, ik las al in het boek dat hij inderdaad altijd zonder spanningsmeter heeft gewerkt en het volgens zijn methode ook niet nodig hoeft te zijn. Echter ben ik het met de meesten hier eens dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen, dus die meter gaat er komen.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 apr 2013 14:28

Ik probeer nu mijn spaaklengte te berekenen, maar ik kom er voor geen meter uit omdat de specs die op de site van novatec staan niet overeenkomen met de specs die je kunt invoeren in de calculators, of ik snap er geen reet van, dat kan ook. En ik kan het niet zelf opmeten omdat ik ze nog niet in mijn bezit heb.

Op de site van novatec staan de volgende specs voor de rearhub:
GAUGE 14
O.L.D. 130mm
AXLE Ø10x140mm
AXLE MATERIAL AL7075
P.C.D. 49mm
F.T.F. 50mm
OFFSET 6mm

De ERD van mijn velg is 577mm (kinlin xr 300)

Wie zou mij kunnen helpen bovenstaande gegevens op de juiste plek in te voeren in een calculator, of is het inderdaad zo dat die calculators met anders specs werken?

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 23 apr 2013 23:04

Als ik op je specs afga, heb je een F172SB

De meeste calculators werken met iets andere gegevens.
Ik weet het aantal spaken niet, en welk spaakpatroon, maar zo zal de DT Swiss calculator er ongeveer uit komen te zien.

Afbeelding

De gegevens kloppen voor een Shimano/SRAM.
Voor Campagnolo wordt flange to center 39 en 18mm
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 apr 2013 23:12

mackersv2.0 schreef:Als ik op je specs afga, heb je een F172SB
Ik weet het aantal spaken niet, en welk spaakpatroon, maar zo zal de DT Swiss calculator er ongeveer uit komen te zien.
Ja dom van me, in mijn frustratie niet alle info vermeld:
Naaf voor: A171SB (FH) - 24 holes
Naaf achter: F172SB (RH) | F272SB (RH) shimano - 28 holes
Spaakpatroon: 3 cross

Bedankt voor de info, maar hoe kom je nu precies aan die getallen, want dan kan ik het volgende keer ook zelf toepassen, dat was eigenlijk meer in de insteek dan dat het werd voorgerekend :)

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 23 apr 2013 23:19

Nou, dan hoef je in feite alleen het aantal spaken aan te passen.

Ik kom dan links uit op 285.1mm en rechts op 283.5mm.

(naafgegevens heb ik zelf gemeten)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 23 apr 2013 23:32

mackersv2.0 schreef: (naafgegevens heb ik zelf gemeten)
Valsspelerij! ;)
Hartelijk dank voor de genomen moeite! Maar dan zit ik nog met de voorkant...

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 apr 2013 00:16

Daarvoor kun je gewoon de gegevens van de website gebruiken.

pcd is 38mm zowel links als rechts.
flange distance is 72/2 dus 36mm links en rechts.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 apr 2013 08:12

Overigens zijn FTF en offset van de achternaaf zoals vermeld op de website onjuist.
De FTF moet 57mm zijn, met een offset van 9.5mm.
Dan kom je op de juiste afmetingen voor de flange distance uit.

(57/2)+9.5=38mm links
(57/2)-9.5=19mm rechts
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 apr 2013 11:15

Wederom bedankt!

Ik ga er nog eens rustig voor zitten, onder het werk is niet echt de beste manier om dit soort dingen uit te zoeken ;)

Overigens ben ik er achter dat je 24 en 28 beter 2 cross kunt spaken vanwege de hoek van de spaak, dus als oefening heb ik een tekeningetje gemaakt van 1 kant van het achterwiel, 28 spaaks dus. Het was wat veel werk om juist weer te geven of de spaak onder- of bovenlangs gaat bij een andere spaak, dus daar niet op letten, maar voor de rest klopt het zo toch?:
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 24 apr 2013 11:23

Leuk projectje, @sjoerdth.
Ik ga dit topic verder volgen.
Laatst gewijzigd door loos op 24 apr 2013 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 apr 2013 11:48

Elke spaak kruist twee andere spaken, dus je tekening klopt.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 24 apr 2013 15:33

Kon ook haast niet missen, maar better safe than sorry.

Ik heb nog wat vragen:

De nipple driver, in het boek van wheelpro staat hoe je zelf zo'n soort kan maken: Afbeelding
, maar dat is me wat veel gedoe en om te kopen vind ik een beetje te duur, €30,- Is dit dan een bruikbaar alternatief http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=2279? Het zal voor 5 euro vast niet zo goed werken, maar het gaat erom dat het iig werkt, of dat het echt enorme troep is. Het lijkt mij trouwens dat ik met een setje horlogemakers schroevendraaiers ook een eind kom en deze heb ik al in mijn bezit.

Ik zoek zwarte messing nippels van DT Swiss, maar de zwarte vind ik bijna alleen maar als alu. Op bike-components.de vind ik ze wel, maar per 500 stuks en dat is in deze fase ietswat veel :) Bij CNC hebben ze wel messingnippels van eigen merk http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... ts_id=2505, maar dan ben ik weer niet zeker van de kwaliteit. Wat is wijsheid, CNC messing nippels of toch maar DT alu's.

Plaats reactie