Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Voor het eerst zelf wielen bouwen

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 mei 2013 00:18

bepe schreef:Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Vast wel, maar ik heb het idee dat je het met een boek en wat research ook wel kunt redden.

Ik heb nog steeds niet alle spullen, wel heb ik mijn spanningsmeter binnen, dus ben ik even in die theorie gedoken.

Nu lees ik dat de je de spaken op een kinlin xr300 op zo'n 110kg/120kg (max) moet spannen, maar hangt dat ook niet af van het aantal spaken en je gewicht? En is dat 110/120 met, of zonder opgepomte band?

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 03 mei 2013 09:29

sjoerdth schreef:
bepe schreef:Zijn er nergens cursussen voor hobbyisten die dit willen leren?
Vast wel, maar ik heb het idee dat je het met een boek en wat research ook wel kunt redden.

Ik heb nog steeds niet alle spullen, wel heb ik mijn spanningsmeter binnen, dus ben ik even in die theorie gedoken.

Nu lees ik dat de je de spaken op een kinlin xr300 op zo'n 110kg/120kg (max) moet spannen, maar hangt dat ook niet af van het aantal spaken en je gewicht? En is dat 110/120 met, of zonder opgepomte band?
Ik heb gewoon even gemeten in mijn DT swiss wielen hoeveel spanning daar op de spaken stond. Dit is ook ongeveer 110kg wat overeen komt met 20 a 21 op de parktool voor dt competition spaken. Dus dit was redelijk eenvoudig te checken voor mij. Deze spanning en met en zonder opgepompte band nagenoeg gelijk.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 03 mei 2013 14:45

Ik heb het zelf nog niet getest, maar op verschillende plekken zag ik metingen van met en zonder banden die verschillend uitvielen. Als ik inderdaad significant verschil bemerk kan ik ze natuurlijk altijd nog wat strakker zetten.

Andere misschien een beetje gekke vraag, aero spaken, meet je die op de brede kant of op de smalle kant?

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 07 mei 2013 16:48

De laatste spullen zijn onderweg vanuit Duitsland, besteld bij CNC, dus hopelijk kan ik van het weekend echt beginnen.

Vind CNC overigens niet echt prettig winkelen, heb een keer een vraag gesteld waarop ik nooit antwoord heb gekregen. Verder kun je niet met CC of Paypal betalen waardoor het dagen duurt voordat de betaling is verwerkt en de boel wordt gepost. Het duurde zelfs al een dag voordat ik de rekening kreeg. Als ik naar Duitsland was gereden en het had opgehaald was ik bijna nog eerder klaar geweest ;)

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 mei 2013 18:19

Wielen zitten in elkaar, op zich niet ontevreden voor een eerste keer, maar gaande weg ging het wel steeds makkelijker en gezien ik dinsdag nog eenextra dag vrij ben denk ik dat ik ze dan weer uit elkaar haal en opnieuw in elkaar zet.

Ik had ook nog wat problemen met de spanning van de spaken in het achterwiel, want de spaken driveside waren allemaal ongeveer van gelijke spanning en de spaken non-driveside ook, maar tussen de 2 kanten zat behoorlijk wat verschil in spanning. De driveside kant zat goed, maar gezien de naaf in het centrum zit is er geen ruimte om om de non-driveside meer aan te spannen.

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3077
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 19 mei 2013 18:32

De spaakspanning links is bij gelijke aantallen spaken grofweg 19/38e van de spanning rechts...
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 mei 2013 19:08

Aaaaaaaaaah, ok dus ik zet dan neem ook aan de rechterkant op de juiste en als de naaf den goed gecentreerd staat kan ik ervan uit gaan dat links ook goed is.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 20 mei 2013 07:55

Foto's van het resultaat is altijd leuk ;)
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2013 10:13

De verschillen tussen rechts en links zijn normaal. Vaak ligt dit om en bij de 50%.
Bij bepaalde spaaktechnieken wordt er getracht om deze verschillen kleiner te maken.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 mei 2013 10:23

Inmiddels heb ik bijna 5500 km met mijn Kinlin setje gereden. (http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=49331" onclick="window.open(this.href);return false;) Net als mijn Fulcrums gespaakt; 16 2x drive side, 8 radiaal nds., ik geloof dat dat tegenwoordg wide crowfoot heet. Naar mijn idee rijdt het strakker dan conventioneel gespaakt, en is het technisch ook beter. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee gehad, maar ik trap dan ook geen indrukwekkende wattages. Maar met 85kg dender ik af en toe wel wat onbehouwen door gaten en over drempels , zeker in een groep. Maar geen problemen tot op heden. :)
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 22 mei 2013 10:21

remco1b schreef:Foto's van het resultaat is altijd leuk ;)
Ik heb de wielen weer uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat ik het nog wel weer beter zou kunnen. Grootste probleem was dat de spaakspanning iets minder consistent was dan wenselijk, denk dat ik voor de eerste keer niet ontevreden mocht zijn, maar als het beter kan...

Dus nu heb ik het bouwproces iets aangepast ivm. het boek van Roger Musson. Hij gebruikt namelijk geen spanningsmeter omdat dat volgens hem niet nodig is als je elke spaak een gelijk aantal keren aandraait. Dat was mijn ervaring niet en aangezien ik toch een spanningsmeter heb heb ik eerst alle spaken (voorwiel) heel exact op gelijke spanning gezet. Niet meteen op eindspanning, strak genoeg zodat ze kracht uit oefenen op de velgen, maar dat er ruimte overblijft om te corrigeren door strakker te zetten.

Het voorwiel heb ik nu op die manier af en ik moet zeggen dat hij alweer stukken beter is. Het achterwiel is gespaakt, op "halve" spanning gebracht en ligt nu klaar om gecorrigeerd te worden, dus daarna komen de foto's! :)

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 22 mei 2013 12:12

Ok ik ben nieuwsgierig
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Plaats reactie