Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Voor het eerst zelf wielen bouwen

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 apr 2013 23:52

Voor een nieuwe fiets die ik langzaam bij elkaar aan het sprokkelen ben ben ik mij nu aan het orienteren op wielen.

Omdat "fabriekswielen" er allemaal net niet zo uit zien als ik graag zou willen had ik het idee opgevat custom wielen te laten bouwen. Ondanks dat in die offertes mooie wieletjes werden voorgesteld won het rationele het toch van het irrationele en moest ik zo verstandig zijn toe te geven dat voor zo'n bescheiden fietser als ik dat toch net buiten het budget ligt.

Helaas kan het rationele nooit lang zegevieren, vandaar dat ik op het lumineuze idee ben gekomen om zelf wielen te gaan bouwen :mrgreen:

Het goede nieuws is dat ik er geen haast mee heb en dat het me wel leuk lijkt om er een beetje mee te hobby-klooien, dus ik hoef niet mijn uren om te rekenen naar geld ;)

Het slechte nieuws is dat ik er absoluut geen kaas van heb gegeten.

Ik zit momenteel met de volgende (domme) vragen:
  1. Ik had ooit al eens eerder internet onderzoek gedaan naar wielen bouwen en toen werd er op verschillende plaatsen gerefereerd aan een boek wat het boek zou zijn voor elke aspirerende wielenbouwer. Nu kan ik dat natuurlijk niet meer precies vinden, maar volgens mij was het deze http://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php, is iemand hier mee bekend, of zijn jullie op de hoogte van een andere?
  2. Welke tools heb ik perse nodig om een wiel te bouwen en waar vind ik die tegen een redelijke prijs? :)
  3. Ik twijfel qua rim momenteel tussen de DT Swiss 585, de Kinlin 300 of 380, of de H Plus Son SL42. Waarbij die laatste mijn voorkeur heeft omdat deze in zijn geheel zwart is. Wat zijn nog meer merken van goede 30/40mm alu velgen die in het zwart te verkrijgen zijn?
  4. Ik wil graag gebruik gaan maken van platte (Aero?) spaken, maar nu zie ik her en der (en ook in de offertes) dat er vaak gebruik wordt gemaakt van 2 verschillende spaken. Ik kan alleen niet achterhalen waarom dat precies is, bijvoorbeeld op de site van sheldon brown zie ik daar niks over.

spotje023
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jan 2013 23:09

spotje023 20 apr 2013 00:12

Vraag een en twee. Dat boek kost een tientje via zijn website en is erg informatief. Goede uitleg en techniek. Daar staat ook meteen een goede uitleg over de gebruikte tools.

Hier staat ook tevens uitgelegd waarom er verschillende soorten spaken gebruikt kunnen worden.

Boek is een tip !

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 20 apr 2013 01:33

Misschien een idee om eerst een wiel(setje) van een paar tientjes van Marktplaats opnieuw in te spaken?

De remranden van die H+Son's blijven niet zwart! 'T is maar dat je het weet.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 apr 2013 10:11

Het boek dat je aanhaalt is inderdaad een goed begin.
De dvd van de uci ivm wielspaken is ook erg interessant om te zien. Deze kan je kopen of downloaden op het internet (al dan niet tegen betaling, geloof dat ie zelfs op cyclingtorrents staat).
In dat boekje staat alles in dat je nodig hebt en eventueel voor een klein prijsje zelf kan maken. (wielrichter, nippeldrijver, spaaksleutel,....)
Ik ben een groot voorstaander van het gebruik van een spaakspanningsmeter, het belang te weten hoeveel de spaakspanning bedraagt, kan omwille van verscheidene redenen, niet overschat worden. De TM-1 kan je voor niet al te veel geld vinden.
Het gebruik van platte spaken is misschien niet de beste optie voor je eerste wielset, het maakt het er toch nog net iets moeilijker op wegens de torsieslapte, die je kan in de hand houden door een extra tooltje bij het spannen.
Zoals Ernie het zegt is het misschien een goed idee om eerst eens een wielsetje uit mekaar te halen en terug te spaken vooraleer je aan je grote project begint.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 21 apr 2013 12:09

Het boek is inmiddels in mijn bezit en ben ik aan het doorlezen!

@ernie c. Dat de randen niet zwart blijven is mij bekend, misschien moet ik me daar inderdaad even overheen zetten. Bij nader inzien is het misschien zelfs mooier om met alu gekleurde remranden te rijden dan met versleten vale zwarten.

@lugosi Bedoelde je deze dvd?: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=29663

De importantie van een spaakspanningsmeter is mij duidelijk, zag dat je die voor een euro of 60 wel hebt, indien iemand goedkoper weet hoor ik het graag.

Ik heb nog een set oude wielen van mijn eerste racer, zouden die goed zijn om te oefenen? Denk dat er wel nieuwe spaken voor nodig zijn, want de huidige zijn wat roestig, maar met de velgen is niks mis, zie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Misschien ook een cheapo setje nieuwe naven, zodat ze ook daadwerkelijk bruikbaar zijn na het spannen, denk dat deze hun beste tijd wel gehad hebben. Heeft iemand daar nog goede suggesties voor, zeg maar de goedkoopste aanvaardbare naven met shimano 10sp :)

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 21 apr 2013 15:43

Sjoerd voor zo rond de 150 euro aan materiaal. Kan je gewoon een beetje prutsen:
2x kinlin xr300 78 euro
Voor naaf 19 euro (novatec)
Achter naaf 39 euro (novatec)
Spaken dt competition circa 60 x 50 cent. Aero spaken zal ik niet doen bij een eerste set. Maar dat is je eigen keuze. Ik zeg gewoon starten je kan hooguit wat spaken verprutsen als het echt niet lukt.
Totaal = 166 euro.

Dan heb je een prima setje die ook nog redelijk licht is.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 21 apr 2013 18:26

Hm, daar heb je dan ook wel weer gelijk in, in het ergste geval moet ik met de boel naar de FM om te vragen of hij het wil doen.

Dan begin ik daar maar eens mee, is er wat betreft spaaknippels nog wat aan te raden, of ergens op te letten? Daar is ook een hoop keuze in.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 apr 2013 20:04

Als je het boek uit hebt kom je tot de conclusie dat je geen spaakspanningsmeter nodig hebt. Eventueel een electronische gitaarstemmer of software matige geluidsfrequentie meter kan wel helpen.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 apr 2013 20:22

sjoerdth schreef:
@lugosi Bedoelde je deze dvd?: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=29663
Yep dat is hem.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 apr 2013 20:31

ericpeters schreef:Als je het boek uit hebt kom je tot de conclusie dat je geen spaakspanningsmeter nodig hebt. Eventueel een electronische gitaarstemmer of software matige geluidsfrequentie meter kan wel helpen.
Echt niet doen, gewoon 60 euro neertellen voor een TM1 en je bent gerust. Ik heb al genoeg wielen onder handen moeten nemen van spakers die op het gehoor, op het gevoel, met hun smart phone en wat weet ik allemaal gebruikt hadden om een gelijkmatig spaakpatroon te bekomen. Het is trouwens een bijzondere hulp bij reparaties. Even een lijstje of diagram opstellen en je weet direct waar je aan toe bent.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 21 apr 2013 21:13

lugosi schreef:
ericpeters schreef:Als je het boek uit hebt kom je tot de conclusie dat je geen spaakspanningsmeter nodig hebt. Eventueel een electronische gitaarstemmer of software matige geluidsfrequentie meter kan wel helpen.
Echt niet doen, gewoon 60 euro neertellen voor een TM1 en je bent gerust. Ik heb al genoeg wielen onder handen moeten nemen van spakers die op het gehoor, op het gevoel, met hun smart phone en wat weet ik allemaal gebruikt hadden om een gelijkmatig spaakpatroon te bekomen. Het is trouwens een bijzondere hulp bij reparaties. Even een lijstje of diagram opstellen en je weet direct waar je aan toe bent.
+1
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 21 apr 2013 21:14

sjoerdth schreef:Hm, daar heb je dan ook wel weer gelijk in, in het ergste geval moet ik met de boel naar de FM om te vragen of hij het wil doen.

Dan begin ik daar maar eens mee, is er wat betreft spaaknippels nog wat aan te raden, of ergens op te letten? Daar is ook een hoop keuze in.
Wat betreft spaaknippels zal ik voor een beginner zekker dt swiss prolock nippels aanraden. Kan je bijna niet mee fout gaan.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Plaats reactie