Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

stan notubes velgen

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 21 jan 2014 09:20

Zoals gezegd rij ik al 3 jaar zonder latex in de banden zonder een enkel probleem. Je moet enkel wat vaker de bandenspanning opkrikken maar deze check ik toch voor elke rit dus no problem. Denk echt wel dat Stans met enkel een Tubeless band zonder latex lichter is en vooral ook minder rolweerstand heeft dan een BiBa/BuBa combi..

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2014 13:06

Een tubeless band is nog niet lichter dan een combi biba buba. De tubeless one is bij mij 299 gram en 309. een verglijkbare gewone one is 210

Dus tubeless 304 + 8(ventiel) = 312 gem

gewoon 210 + 70 = 280
Scheelt het 32 gram per wiel.

Intressant wordt het qua gewicht pas als ze een TLR band maken waar je vloeistof in moet doen net als bij de MTB. Ik heb al verhalen gehoord dat een normale band ook moet gaan, maar dat ga ik in tegenstelling tot op de MTB lekker niet als eerste proberen :-)

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 21 jan 2014 15:05

Dan blijft de vraag of de 32 gram extra opweegt tegen de 'in mijn ogen' mindere rolweerstand...

PlanetX
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 mar 2012 17:41
Locatie: Rotterdam

PlanetX 21 jan 2014 15:49

rinke schreef:Dan blijft de vraag of de 32 gram extra opweegt tegen de 'in mijn ogen' mindere rolweerstand...
Niet alleen de minder rolweerstand. Ook het uitsluiten van de kans op een stootlek en de mogelijkheid om met veel minder druk te rijden (slechte wegen, kasseien).

Ik gebruik sinds mei afgelopen jaar de Ultremo's tubeless. En dat bevalt prima!
De Conti 4000s bevielen ook prima wat rijeigenschappen betreft, maar die knalde dus van deze velgen.
De Ultremo's hebben me zeker ook tijdens afdalingen in de Alpen (bijv. Sarenne) een goed en zeker gevoel gegeven. Voldoende grip en geen angst op klapbanden door plots hard remmen.

1 minpunt, maar waarschijnlijk niet afhankelijk van het soort band. Tijdens de terugreis vanuit de Alpen stond m'n racefiets op de fietsdrager. De banden waren met kleine spanbandjes aan banden van de andere fietsen verbonden. Waarschijnlijk iets te strak. De combinatie van zon, hoge temperatuur en continue spanning heeft de voorband iets vervormd. Er zit een soort bobbel. Niet enorm hinderlijk tijdens het rijden, maar wel voelbaar.
In het voorjaar gaan (mede hierom, maar ook door slijtage van de achterband) de Ultremo's worden vervangen door de One.
Mason Bokeh 650b en 700c
Scott Scale 900 RC

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 21 jan 2014 20:54

ik rij ook met de alpha velgen, ivm die gp4000 bandjes, is een gekend probleem, men raadt een extra laag yellow tape aan.
maar, zowiezo, de 4000s is geen tubeless ban of tubeless ready band, dus in hoeverre die al geschikt is in de eerste plaats ?

zelf gebruikt ik de ultremo zx tubeless en met vloeistof, op de fiets heb ik dan enkel een bommetje mee en hoef ik geen vloeistof mee te nemen of iets dergelijks, bovendien zijn de banden zo dicht dat ze zelfs na een paar weken nog maar een kg zijn verloren (druk uiteraard ;-) ) . het extra gewicht van de vloeistof deert me niet, zelfs met de vloeistof blijft het een zeer lichte combinatie en bovendien is de vloeistof "vloeistof" (hehe), bij het bv kort optrekken moet je die 30gr niet mee aan de draai krijgen, de vloeistof is niet ten volle roterend bij wijze van spreken.

ik hoop wel, en ga er ook van uit, dat er komende tijd meer bandenkeuze komt, immers meer en meer velgfabriekanten springen op de tubeless trein, dus banden zullen (hopelijk) volgen, en liefst wat 25mm keuze en nog "liefster" tubeless ready varianten zoals in het mtb'n ipv volwaardige UST, bandjes die nauwelijks zwaarder zijn maar met vloeistof tubeless kunnen gebruikt worden en die dus ok de juiste 'hiel" hebben .

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 21 jan 2014 21:14

remirom schreef:i bovendien zijn de banden zo dicht dat ze zelfs na een paar weken nog maar een kg zijn verloren (druk uiteraard ;-) ) .
Druk =Bar (SI Pascal)
Massa= Kilogram

No Bullshit man.
Cheap light strong, choose two

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 21 jan 2014 21:54

Een andere vraag: Hoe pompen jullie en tubeless band op? Ik had bij de Ultremo ZX tubeless ze er eerst opgelegd met binnenband en tot 8 bar opgepompt. De volgende dag de binnenband eruit gehaald, maar no way dat ik er lucht in krijg met de fietspomp. Ben naar de lokale FM gegaan die me met de compressor geholpen heeft. In het filmpje van Stans lijkt het zo gemakkelijk. Dus hoe krijgen jullie de band op druk.

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 21 jan 2014 22:20

Netjes de band in de middensleuf drukken en dit een paar keer rond lopen zodat je zeker weet dat je band links en rechts er goed in zit (en er zodoende dus lucht gevangen blijft zitten). Daarna lekker doorpompen tot de banden uitzet naar de zijkant. Ik pomp ze zelf meestal tot 8 bar door en laat dan de druk weer zakken tot 6 bar. Zodoende wordt de band goed in de velgzitting gedrukt (verschijdene plop geluiden). Meestal lukt het in 1x soms moet ik alles weer even opnieuw doen. Volgens mij is dit hetzelfde als het filmpje van Stans.

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 22 jan 2014 09:43

kees0251 schreef:
remirom schreef:i bovendien zijn de banden zo dicht dat ze zelfs na een paar weken nog maar een kg zijn verloren (druk uiteraard ;-) ) .
Druk =Bar (SI Pascal)
Massa= Kilogram

No Bullshit man.

excuseer, het was maar een woordspeling... ik zal in het vervolg de juiste termen gebruiken :geek:

Ter verduidelijking en hopelijk verzachtende omstandigheid, bij ons in de volksmond gebruikt men af en toe wel eens het woord KG om druk in Bar uit te drukken, aangezien 1 Bar nagenoeg hetzelfde is als 1Kg/cm2 .

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2014 11:31

Ik heb ze gewoon met de vloerpomp opgepompt. Ik denk zelf dat het met een handpomp gaat.

wel goed de band naar binnen duwen en kijken of het ventiel niet naast de band zit, want dan ben je de aarde aan het oppompen.

met dit weer wel even binnen doen en de boel een half uurtje op kamertempratuur laten komen, anders is de band wellicht te stug.

borrelli
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 mei 2011 12:02

borrelli 11 apr 2014 23:41

Ik blijk scheurtjes te hebben in het achterwiel bij de spaakgaten van mijn notubes alpha 340 uit 2010. Behoorlijk balen, punt een niet verwacht en punt twee nog niet ontzettend veel kilometers gereden. Ik zie dat de Alpha 340 inmiddels is gewijzigd en wat zwaarder is geworden, dankzij onder andere een wat dikker gedeelte waar de spaakgaten zitten. Dit is waarschijnlijk niet voor niets gebeurd. Garantie heb ik officieel al een tijd niet meer denk ik, maar ik zal ze toch nog even mailen. Nu bepalen wat te doen, nieuwe alpha 340 of 400 voor het achterwiel en nieuw laten inspaken? Kan ik het voorwiel dan nog vertrouwen? Ik ben verder wel tevreden over de set en heb geen zin om een hoop geld uit te geven voor iets anders.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 12 apr 2014 00:27

Dat is natuurlijk balen. Dat de eerste generatie niet zo degelijk was is bekend... Toch bouwde Wheeltec bewust in februari nog even een licht setje van die eerste generatie...

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 204&type=1

Maar de velgen zijn niet voor niets "verbeterd", dus mochten er problemen zijn met een setje uit 2010, dan kan dat voorkomen. Lichte velgen zijn niet degelijk, dus als je daar toendertijd voor gekozen hebt kan zoiets nu eenmaal voorkomen. Zelf accepteer ik dat, want 4 jaar vind ik sowieso best een goede levensduur. Op mijn mountainbike halen veel onderdelen die leeftijd niet eens, en ook dat accepteer ik. Mijn racefiets heeft het wel minder zwaar, maar ook daar slijten dingen omdat ik daar gewoon meer op fiets. Sommige dingen moet je gewoon accepteren, niet voor niets geven sommige merken maar maximaal 5 jaar garantie op een frame en 2 jaar garantie op onderdelen. Sportfietsen worden gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn als het goed is en dan gaat het op den duur stuk. Helemaal met lichtgewicht spul, als je zelf niet al te licht bent of de wielen intensief gebruikt... ;)

Vind het altijd maar zo makkelijk van gebruikers dat ze hun consumentenrecht altijd maar willen halen bij fabrikanten. Ook al ligt de fout soms wel bij hen zelf. Heb vaak genoeg te maken gehad met garantiegevallen op mijn werk in een heel andere branche, maar zette vaak vraagtekens bij de geclaimde gevallen.

Plaats reactie