Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Edco, Marchisio, Fulcrum of handgemaakt

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2013 16:13

marchisiocorsa schreef:Het mooie blijft toch altijd de termen handgespaakt of handgebouwd . Deze term is nietszeggend en berust meer op "marketing beginselen" die een wielbouwer wil gebruiken. Vrijwel alle wielsets (zeker race- en MTB wielen) vereisen handmatige handelingen om componenten samen te brengen. Het spannen van de spaken e.d.. gebeurt altijd (bij een professionele bouwer- of dit nu een fabrikant of bouwer van individuele wielsets betreft) met behulp van apparatuur. Anders is het gewoon niet mogelijk een constante hoge kwaliteit te bieden.

Daarom is het beter om te spreken van een wielset gebouwd op basis van individuele eisen van een rijder en over "fabriekswielen", Hierbij is het verschil dat een individueel gebouwde wielset éénn om meerdere specifieke kenmerken die een individuele rijder terug wil zien kan invullen. Zeker als die eisen/kenmerken niet algemeen zijn,

Voorbeeld:
Individuele set : 140kg berijder die een stijve wielset nodig heeft
Individuele set: 65kg berijder die een niet te stijve maar toch zeer lichte wielset wil rijden.

Fabriekset voor een rijder tot 90 kg die zowel comfort als voldoende stijfheid zoekt
Fabriekset voor een rijder tot 120kg die zowel comfort als voldoende stijfheid zoekt

Fabriekset voor een rijder tot 100kg die voldoende stijfheid zoekt

Gemiddeld genomen worden fabriekswielen gebouwd voor rijders tussen de 60 en 100 kg. Vaak met een tolerantie van 10% naar boven of naar onderen. Hiermee kan je meer dan 95% van de (race)fietsers goed voorzien. Alleen als je afwijkt in gewicht (grootste probleem bij tourfietsers, of over extreem veel kracht beschikt (niveau topsporter) dan is een individuele wielset pas echt zinvol.

Voordelen van een fabriekswiel: Componenten zowel als het eindresultaat (wielset) worden uitvoerig getest. Hierdoor weet men zeer goed welke toleranties men kan toepassen voor een lange (+ betrouwbare) levensduur.
Een individuele wielset kan nooit in zijn geheel worden getest. Hiervoor bestaat namelijk geen kritisch volume die dit mogelijk maakt. Iets unieks testen kan niet als je er maar een of enkele van maakt. Dan zouden die eindprodukten veel duurder worden dan fabriekwielen.

Alleen de kwaliteit van de componenten, de toleranties die de maker/fabrikant hanteert, het vakmanschap van de bouwer(s) en het ook daadwerkelijk controleren van de kwaliteit van het productieproces, de componenten en het eindproduct kan zorgen voor kwaliteit

Het vervangen van individuele componenten van fabriekswielen en individuele wielsets maakt geen enkel verschil. in beide gevallen zijn deze componenten te koop. Alleen wielset die als één geheel gebouwd worden (b.v. met geïntegreerde spaken in velg en naaf) kunnen individuele componenten niet door een ieder vervangen worden. Dit is vrijwel 100% een fabrieksaangelegenheid (dus ook geen werk van de dealer).

Natuurlijk gaat iemand zeggen dat hij wel zijn "individuele"wielset kan herstellen. De vraag die die persoon zich moet stellen is: heb je 100% zeker het zelfde component als gebruikt in jouw wiel(set), heb je de kennis en kunde om de herstelwerkzaamheden (of noem jij jezelf schilder omdat jij drie maak in je leven je huis hebt geverft) uit te voeren maar misschien belangrijker nog "Weet je welke toleranties" en warden als spaakspanning etc. je moet gebruiken.Kan je dit en weet je dit allemaal, dan is er weer geen verschil tussen individuele wielset en fabriekset. Dan kan je beide herstellen.


.
In grote lijnen heb je gelijk, vooral het feit dat 95% van de wielertoeristen prima met een set fabriekswielen uit de voeten moet kunnen.
Alleen om nou de namen te gaan veranderen is niet echt nodig. We noemen het nu eenmaal fabriekswielen en handgespaakte wielen en laten we dat maar lekker zo houden anders kunnen we zo 25% van de woorden uit de Dikke van Dale gaan schrappen.

Ook zeg je dat ook voor fabriekswielen alle onderdelen te koop zijn, dit is waar maar wat kosten die onderdelen? En tot wanneer zijn die onderdelen nog leverbaar?
Ik hen een wielset uit halverwege jaren 80 (Shimano 600, Mavic MA2) en uit het begin van de jaren 90 (Dura Ace, Mavic Open Sup Ceramic) en als hier iets aan is kan het nog steeds gerepareerd worden (waarschijnlijk niet met originele onderdelen maar wel volledig functioneel).
Ook kan het het van belang zijn dat iedere fietsenmaker de betreffende onderdelen op voorraad heeft , vooral als je vaak ver van huis of op plekken waar je niet over de wielertoeristen struikelt fietst.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 mar 2013 20:01

remco1b schreef:
nijkie schreef:
remco1b schreef:ik zeg +1 voor wheeltec of zoran. Beide staan zeer goed bekend.
Welke wielen heb je bij wie laten spaken?
Ik heb zowel zoran als wheeltec weleens contact gehad beide vriendelijk en behulpzaam.

Na diverse systeem wielen heb ik eerst een handgespaakte set CXP33 met 105 naven bij Rose gekocht. (is ook prima maar wel beetje zwaar).

Hierna heb ik besloten eens te kijken welk gereedschap ik allemaal nodig heb om zelf wielen te bouwen dit aangeschaft en inmiddels rij ik eigen gespaakte wielen.

Ik heb 2 setjes
Kinlin XR300 voor en XR380 achter Novatech road naven en CNC 424 aero spaken.
Totaal gewicht 1650 gram.

Setje 2 is Kinlin XR300 voor en achter Novatech x-lite naven en DT competition spaken.
Totaal gewicht circa 1500 gram.

Ik zelf wel tevreden met het resultaat
Wielen zien er netjes uit,complimenten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 08 mar 2013 11:02

De kogel is door de kerk! Wielset besteld bij Wheel-tec:
HplusSon archetype velgen zwart, sapim aero spaken, 24/28 zwart, rode alu nippels en novatec naven zwart.

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat :) Nu afwachten tot de wielen bezorgd worden. In de tussentijd al bijpassende Conti 4000s 25mm banden in huis gehaald, dus het gaat helemaal goed komen.

Dank voor jullie adviezen. Als de wielset binnen is zal ik een fotootje posten.
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 08 mar 2013 12:54

Goed bezig een vraagje waarom 25mm banden?

PS prima wielset denk ik.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 mar 2013 13:04

Waarschijnlijk omdat de velg breed genoeg is, waardoor een 25mm nog mooi valt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mar 2013 13:14

de zwarten schreef:Waarschijnlijk omdat de velg breed genoeg is, waardoor een 25mm nog mooi valt.
+1 de velg zelf is al 23 mm breed.

Ik ben voor de toekomst benieuwd naar je ervaringen, en vooral naar het uiterlijk na een aantal ritten.
Nadeel is dat de remvlakken nieuw mooi zwart zijn, maar dat slijt eraf.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 08 mar 2013 13:46

cnillis schreef:De kogel is door de kerk! Wielset besteld bij Wheel-tec:
HplusSon archetype velgen zwart, sapim aero spaken, 24/28 zwart, rode alu nippels en novatec naven zwart.

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat :) Nu afwachten tot de wielen bezorgd worden. In de tussentijd al bijpassende Conti 4000s 25mm banden in huis gehaald, dus het gaat helemaal goed komen.

Dank voor jullie adviezen. Als de wielset binnen is zal ik een fotootje posten.
Ik zit aan dezelfde setup te denken. Zie ze graag verschijnen als je ze hebt!
Tita Gazelle V8
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 mar 2013 17:01

En wat gaat dat wegen en kosten?
Mooi setje!
Less is bore

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mar 2013 17:20

daniel1975 schreef:En wat gaat dat wegen en kosten?
Mooi setje!
Ik schat net geen 500 euro, net iets boven de 1500 gram. ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 08 mar 2013 18:11

+1
de zwarten schreef:Waarschijnlijk omdat de velg breed genoeg is, waardoor een 25mm nog mooi valt.
Ik wil met 25 mm banden gaan rijden voor meer comfort en met de 23 mm brede velg past dat mooi. De zwarte verf gaat inderdaad van het remvlak afslijten, op zich geen probleem. Ben benieuwd of dat een beetje gelijkmatig gebeurt, of dat ik met de remblokjes moet schuiven om een mooi afgesleten remvlak te krijgen.

+1
colnagofreak schreef:Ik schat net geen 500 euro, net iets boven de 1500 gram.


Is toch al gauw 300 gram lichter dan de aksiums. Iedereen weet, met lichter materiaal ga je harder fietsen :P Dus lijkt mij een prima investering :)
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 08 mar 2013 19:40

cnillis schreef: De zwarte verf gaat inderdaad van het remvlak afslijten, op zich geen probleem.
Inderdaad geen probleem als je het weet, ik vind het alleen erg vreemd dat een fabrikant verf op een velgrand zet, waarvan je weet dat het er snel afslijt!
Doe het dan niet. Nu gaat het er in het begin gauw "versleten" uit zien. :(

Compleet zwart zien de velgen er bovendien nog veel beter uit.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 10 mar 2013 12:58

Zonder die verf zien ze er al gauw hetzelfde uit als 'normale velgen', echt nadelig is het verder niet. Voordeel voor de fabrikant is bovendien dat de velgen ook heel geschikt zijn voor een wielset voor schijfremmen of voor fixies.

Plaats reactie