In grote lijnen heb je gelijk, vooral het feit dat 95% van de wielertoeristen prima met een set fabriekswielen uit de voeten moet kunnen.marchisiocorsa schreef:Het mooie blijft toch altijd de termen handgespaakt of handgebouwd . Deze term is nietszeggend en berust meer op "marketing beginselen" die een wielbouwer wil gebruiken. Vrijwel alle wielsets (zeker race- en MTB wielen) vereisen handmatige handelingen om componenten samen te brengen. Het spannen van de spaken e.d.. gebeurt altijd (bij een professionele bouwer- of dit nu een fabrikant of bouwer van individuele wielsets betreft) met behulp van apparatuur. Anders is het gewoon niet mogelijk een constante hoge kwaliteit te bieden.
Daarom is het beter om te spreken van een wielset gebouwd op basis van individuele eisen van een rijder en over "fabriekswielen", Hierbij is het verschil dat een individueel gebouwde wielset éénn om meerdere specifieke kenmerken die een individuele rijder terug wil zien kan invullen. Zeker als die eisen/kenmerken niet algemeen zijn,
Voorbeeld:
Individuele set : 140kg berijder die een stijve wielset nodig heeft
Individuele set: 65kg berijder die een niet te stijve maar toch zeer lichte wielset wil rijden.
Fabriekset voor een rijder tot 90 kg die zowel comfort als voldoende stijfheid zoekt
Fabriekset voor een rijder tot 120kg die zowel comfort als voldoende stijfheid zoekt
Fabriekset voor een rijder tot 100kg die voldoende stijfheid zoekt
Gemiddeld genomen worden fabriekswielen gebouwd voor rijders tussen de 60 en 100 kg. Vaak met een tolerantie van 10% naar boven of naar onderen. Hiermee kan je meer dan 95% van de (race)fietsers goed voorzien. Alleen als je afwijkt in gewicht (grootste probleem bij tourfietsers, of over extreem veel kracht beschikt (niveau topsporter) dan is een individuele wielset pas echt zinvol.
Voordelen van een fabriekswiel: Componenten zowel als het eindresultaat (wielset) worden uitvoerig getest. Hierdoor weet men zeer goed welke toleranties men kan toepassen voor een lange (+ betrouwbare) levensduur.
Een individuele wielset kan nooit in zijn geheel worden getest. Hiervoor bestaat namelijk geen kritisch volume die dit mogelijk maakt. Iets unieks testen kan niet als je er maar een of enkele van maakt. Dan zouden die eindprodukten veel duurder worden dan fabriekwielen.
Alleen de kwaliteit van de componenten, de toleranties die de maker/fabrikant hanteert, het vakmanschap van de bouwer(s) en het ook daadwerkelijk controleren van de kwaliteit van het productieproces, de componenten en het eindproduct kan zorgen voor kwaliteit
Het vervangen van individuele componenten van fabriekswielen en individuele wielsets maakt geen enkel verschil. in beide gevallen zijn deze componenten te koop. Alleen wielset die als één geheel gebouwd worden (b.v. met geïntegreerde spaken in velg en naaf) kunnen individuele componenten niet door een ieder vervangen worden. Dit is vrijwel 100% een fabrieksaangelegenheid (dus ook geen werk van de dealer).
Natuurlijk gaat iemand zeggen dat hij wel zijn "individuele"wielset kan herstellen. De vraag die die persoon zich moet stellen is: heb je 100% zeker het zelfde component als gebruikt in jouw wiel(set), heb je de kennis en kunde om de herstelwerkzaamheden (of noem jij jezelf schilder omdat jij drie maak in je leven je huis hebt geverft) uit te voeren maar misschien belangrijker nog "Weet je welke toleranties" en warden als spaakspanning etc. je moet gebruiken.Kan je dit en weet je dit allemaal, dan is er weer geen verschil tussen individuele wielset en fabriekset. Dan kan je beide herstellen.
.
Alleen om nou de namen te gaan veranderen is niet echt nodig. We noemen het nu eenmaal fabriekswielen en handgespaakte wielen en laten we dat maar lekker zo houden anders kunnen we zo 25% van de woorden uit de Dikke van Dale gaan schrappen.
Ook zeg je dat ook voor fabriekswielen alle onderdelen te koop zijn, dit is waar maar wat kosten die onderdelen? En tot wanneer zijn die onderdelen nog leverbaar?
Ik hen een wielset uit halverwege jaren 80 (Shimano 600, Mavic MA2) en uit het begin van de jaren 90 (Dura Ace, Mavic Open Sup Ceramic) en als hier iets aan is kan het nog steeds gerepareerd worden (waarschijnlijk niet met originele onderdelen maar wel volledig functioneel).
Ook kan het het van belang zijn dat iedere fietsenmaker de betreffende onderdelen op voorraad heeft , vooral als je vaak ver van huis of op plekken waar je niet over de wielertoeristen struikelt fietst.