Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Edco, Marchisio, Fulcrum of handgemaakt

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 03 mar 2013 15:24

Nu ik op het spoor van handgemaakte wielen aan het kijken ben, zie ik verschillende wielbouwers.
Bikeboosting en Zoran hoor ik veel over, maar wie kent http://www.handgespaakt.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of fozce wheels?
Handgespaakt.nl heeft een mooie aanbieding, novatech superlight naven, H+Son archetype + sapim race spaken voor 399,-. Heeft iemand referenties voor zijn werk? Ik vind het wel een mooie setje, over de H+son velgen lees ik ook alleen maar goede verhalen.
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3078
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 03 mar 2013 15:58

200 euro aan materiaal, voor 399....

Ik ga denk ik ook maar wielen bouwen ;)
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 03 mar 2013 16:33

Zelf bouwen geen optie?? Dan kan je eens bij cnc-bike.de kijken. Hij verkoopt ook gespaakte setjes maar daar weet ik de kwaliteit niet van. Ik geloof dat hij 25 euro per wiel vraagt.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 03 mar 2013 17:30

mackersv2.0 schreef:200 euro aan materiaal, voor 399....

Ik ga denk ik ook maar wielen bouwen ;)
+1 Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet - beetje oefenen met een goeie handleiding.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 04 mar 2013 19:25

remco1b schreef:Zelf bouwen geen optie??
-1 Helaas is zelf bouwen geen optie. Heb daar de juiste tools niet voor en nul ervaring. Daarbij wil ik betalen voor vakmanschap, want ik ben wel op zoek naar een wielset waar ik zonder problemen 4 seizoenen mee kan rijden.

Iemand ervaring met http://www.handgespaakt.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ? Ik heb ook contact gezocht met wheel-tec, die maken ook mooie setjes.
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 04 mar 2013 19:27

Met al de door jou genoemde clubs geen ervaring. Maar lees veel goed. Bij jou in de buurt en waar ik wel goede ervaring mee heb is deze:

http://www.profietsen.nl/faq/wielen" onclick="window.open(this.href);return false;

leonvl
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 jan 2013 17:51

leonvl 04 mar 2013 21:57

Edco's worden overigens volledig met de hand gespaakt in Nederland, vandaar ook de wat hogere prijs voor de Julier (wat in vergelijking met systeemwielen een redelijk eenvoudig wiel is, maar wel zeer degelijk)

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 05 mar 2013 08:48

ik zeg +1 voor wheeltec of zoran. Beide staan zeer goed bekend.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 mar 2013 12:57

remco1b schreef:ik zeg +1 voor wheeltec of zoran. Beide staan zeer goed bekend.
Welke wielen heb je bij wie laten spaken?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

sanneman
Forum-lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2008 23:22

sanneman 05 mar 2013 15:20

Ik heb een setje edco guelaz wielen. Over deze wielen ben ik 100 % ontevreden.
De lasnaad van de velgen is ongelijk, wat bij het remmen bij iedere omwenteling een slagje geeft.
De wielen waren direct krom. Dan heb ik ze laten herspaken met sapim spaken en trokken de nippels door de velgrand. Die half carbon velgen zijn veel te zwak en te slap.
Bovendien zijn deze wielen veel te duur en ook helemaal niet licht. Voor minder geld heb je fulcrum zero's die kwalitatief veel beter zijn.
Nu ga ik deze wielen laten herspaken met andere spaken en andere velgen, ik hoop dat die naven daar goed genoeg voor zijn.

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 05 mar 2013 15:30

Het mooie blijft toch altijd de termen handgespaakt of handgebouwd . Deze term is nietszeggend en berust meer op "marketing beginselen" die een wielbouwer wil gebruiken. Vrijwel alle wielsets (zeker race- en MTB wielen) vereisen handmatige handelingen om componenten samen te brengen. Het spannen van de spaken e.d.. gebeurt altijd (bij een professionele bouwer- of dit nu een fabrikant of bouwer van individuele wielsets betreft) met behulp van apparatuur. Anders is het gewoon niet mogelijk een constante hoge kwaliteit te bieden.

Daarom is het beter om te spreken van een wielset gebouwd op basis van individuele eisen van een rijder en over "fabriekswielen", Hierbij is het verschil dat een individueel gebouwde wielset éénn om meerdere specifieke kenmerken die een individuele rijder terug wil zien kan invullen. Zeker als die eisen/kenmerken niet algemeen zijn,

Voorbeeld:
Individuele set : 140kg berijder die een stijve wielset nodig heeft
Individuele set: 65kg berijder die een niet te stijve maar toch zeer lichte wielset wil rijden.

Fabriekset voor een rijder tot 90 kg die zowel comfort als voldoende stijfheid zoekt
Fabriekset voor een rijder tot 120kg die zowel comfort als voldoende stijfheid zoekt

Fabriekset voor een rijder tot 100kg die voldoende stijfheid zoekt

Gemiddeld genomen worden fabriekswielen gebouwd voor rijders tussen de 60 en 100 kg. Vaak met een tolerantie van 10% naar boven of naar onderen. Hiermee kan je meer dan 95% van de (race)fietsers goed voorzien. Alleen als je afwijkt in gewicht (grootste probleem bij tourfietsers, of over extreem veel kracht beschikt (niveau topsporter) dan is een individuele wielset pas echt zinvol.

Voordelen van een fabriekswiel: Componenten zowel als het eindresultaat (wielset) worden uitvoerig getest. Hierdoor weet men zeer goed welke toleranties men kan toepassen voor een lange (+ betrouwbare) levensduur.
Een individuele wielset kan nooit in zijn geheel worden getest. Hiervoor bestaat namelijk geen kritisch volume die dit mogelijk maakt. Iets unieks testen kan niet als je er maar een of enkele van maakt. Dan zouden die eindprodukten veel duurder worden dan fabriekwielen.

Alleen de kwaliteit van de componenten, de toleranties die de maker/fabrikant hanteert, het vakmanschap van de bouwer(s) en het ook daadwerkelijk controleren van de kwaliteit van het productieproces, de componenten en het eindproduct kan zorgen voor kwaliteit

Het vervangen van individuele componenten van fabriekswielen en individuele wielsets maakt geen enkel verschil. in beide gevallen zijn deze componenten te koop. Alleen wielset die als één geheel gebouwd worden (b.v. met geïntegreerde spaken in velg en naaf) kunnen individuele componenten niet door een ieder vervangen worden. Dit is vrijwel 100% een fabrieksaangelegenheid (dus ook geen werk van de dealer).

Natuurlijk gaat iemand zeggen dat hij wel zijn "individuele"wielset kan herstellen. De vraag die die persoon zich moet stellen is: heb je 100% zeker het zelfde component als gebruikt in jouw wiel(set), heb je de kennis en kunde om de herstelwerkzaamheden (of noem jij jezelf schilder omdat jij drie maak in je leven je huis hebt geverft) uit te voeren maar misschien belangrijker nog "Weet je welke toleranties" en warden als spaakspanning etc. je moet gebruiken.Kan je dit en weet je dit allemaal, dan is er weer geen verschil tussen individuele wielset en fabriekset. Dan kan je beide herstellen.


.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 05 mar 2013 15:35

nijkie schreef:
remco1b schreef:ik zeg +1 voor wheeltec of zoran. Beide staan zeer goed bekend.
Welke wielen heb je bij wie laten spaken?
Ik heb zowel zoran als wheeltec weleens contact gehad beide vriendelijk en behulpzaam.

Na diverse systeem wielen heb ik eerst een handgespaakte set CXP33 met 105 naven bij Rose gekocht. (is ook prima maar wel beetje zwaar).

Hierna heb ik besloten eens te kijken welk gereedschap ik allemaal nodig heb om zelf wielen te bouwen dit aangeschaft en inmiddels rij ik eigen gespaakte wielen.

Ik heb 2 setjes
Kinlin XR300 voor en XR380 achter Novatech road naven en CNC 424 aero spaken.
Totaal gewicht 1650 gram.
Afbeelding
Setje 2 is Kinlin XR300 voor en achter Novatech x-lite naven en DT competition spaken.
Totaal gewicht circa 1500 gram.
Afbeelding
Afbeelding

Ik zelf wel tevreden met het resultaat
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Plaats reactie