Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Edco, Marchisio, Fulcrum of handgemaakt

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 02 mar 2013 12:46

Hallo,

Ik heb nu Mavic Aksium onder mijn C'dale Caad 10 liggen, maar het achterwiel slingert wat en ik krijg de slag er niet meer uit. Onhandige aerospaken ...

Daarnaast vind ik dat ik een nieuwe wielset verdien, omdat ik het waard ben :) Dus graag jullie advies. Ik ben 1.93 m, rond de 85 kilo en slechte klinkerweggetjes schuw ik niet. Ik rijd rond de 6000 per jaar, momenteel vooral rondom Den Haag, maar ook een paar keer per jaar in de Limburgse heuvels en verderop in Frankrijk of Italië. Wat is dan wijsheid voor een nieuwe set?

Edco Optima Julier (1655 gr 24/28 sp, 500,-)
Marchisio TX100 (1630 gr 20/24 450,-?)
Fulcrum R3 (1579 gr 16/21 340,-)

of een handgemaakt setje van Bikeboosting of Zoran
Bikeboosting (105 naaf, DT415/465 velgen, 28 dt rev. sp, 1690 gr, 420,-
Zoran (ultegra naaf, mach1 cfx velgen, 28 sp, gewicht? 260,-

Wat is wijsheid? Ik heb wel het liefst een setje van rond de 1600 gram, maar geen zin om over twee jaar weer een nieuwe set te kopen omdat goedkoop duurkoop bleek te zijn. Ik ben ijdel genoeg om voor een wat mooiere set extra geld uit te geven. Ik vind het wel prettig om bij de lbs de set te halen, dan kan ik makkelijker terug als er wat mee is. Misschien dat er nog een setje banden bij te regelen is ;)
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2013 13:21

Die set van Bikboosting zou ik in deze selectie vervangen voor 105 naven met Open Pro's van Zoran, gelijkwaardig en 100 euro goedkoper. Je zou ook voor een set kunnen gaan met bv Hope of Novatech naven.
Met die set van Zoran met mach1 velgen ga je niet bij de 1600 gram in de buurt komen.
Campagnolo Ultra Dork

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 02 mar 2013 13:24

Die Edco's zijn nogal duur, weet niet 100% zeker maar dacht dat dat gewoon de Kinlin XR270 velg is. Met Sapim Race spaken en geen heel bijzondere naven. Voor de helft laat je een gelijkaardig setje bouwen met dezelfde velgen en spaken.

De Fulcrums zijn lastig te kloppen qua prijs/kwaliteit/gewicht, die saaie handgebouwde setjes spreken mij ook qua looks veel minder aan (maar dat is natuurlijk persoonlijk) en zijn weer een stukje zwaarder.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 mar 2013 13:45

Wheel-tec kun je ook raadplegen voor een setje wielen met jou specificatie's
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Batavusman
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 apr 2012 22:37

Gebruikersavatar Batavusman 02 mar 2013 13:47

Rijdt al een aantal jaren met zeer veel tevredenheid met 2 Marchisio setjes rond. Weeg 90 kg en ben niet zuinig met materiaal. Nog steeds super strak, zowel op de steentjes bij mij in de buurt als tijdens de vakantie met 85 km/uur berg af. Andere sets nooit meegereden, dus kan ik niet over oordelen. Looks zijn altijd persoonlijk kwaliteit niet.
Always on the Road

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 02 mar 2013 15:17

Er is veel mogelijk naast de door jouw opgegeven opties! Maar zeker geen verkeerd lijstje. Er loopt een mooi topic 'Waarom handgespaakt' wat ik even zou door lezen als ik jou was.

Zoran kan zeker mooie sets bouwen. Alternatief in de regio Den Haag is Profietsen aan de Bergweg in Rotterdam-Noord(zo ongeveerd 45 min fietsen vanuit Den Haag zuid). Spaakt ook erg strakke sets van gelijkwaardige kwaliteit als Zoran. Je kan daar is een goed gesprek aan gaan over mogelijkheden en ook meteen wat opties zien.

cnillis
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 dec 2010 11:49

cnillis 02 mar 2013 18:39

lvgh schreef:Die Edco's zijn nogal duur, weet niet 100% zeker maar dacht dat dat gewoon de Kinlin XR270 velg is. Met Sapim Race spaken en geen heel bijzondere naven. Voor de helft laat je een gelijkaardig setje bouwen met dezelfde velgen en spaken
De Edco's hebben inderdaad ook velgen van 27 mm hoog, maar ik kan verder geen doorsnedes van die velg vinden om het te vergelijken met de Kinlin XR270.

Even doordenkend, handgespaakt is vaak stijver en duurzamer volgens de kenners. Wat zou een goede naaf zijn om de set binnen de 400 euro te houden (Kinlin xr270 velgen en sapim race spaken 28/28). DT350? Hope pro III? Wat is jullie ervaring met novatech naven, daar heb ik zelf nog weinig over gehoord.
race: C\'dale Caad10 105 aksium / mtb: Merida sub60v

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 02 mar 2013 18:56

Stijver is niet perse het geval. Duurzamer wel omdat alle onderdelen bij slijtage te vervangen zijn.

Novatec naven zijn prima probleemloze naven. Misschien niet de meest sjieke of exclusieve naven maar doen zeker het werk. Als je de set binnen de E400,- wil houden is Novatec een goede keus.

Zou zo'n set afzetten tegen een set DT Swiss RR415/RR465 met Shimano 105 naven. Vergelijkbaar qua gewicht met dan de Kinlin/Novatec variant maar andere look en vermoed net een beetje meer comfort en duurzaamheid.

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 02 mar 2013 18:57

Dat handgespaakte is natuurlijk wel wat relatief, want Campa cliamt bijvoorbeeld ook dat hun wielen 'hand-assembled' zijn en ook de TX100 worden volgens Marchisio met de hand gebouwd. Ik denk dat je bij Bikeboosting en Zoran hele goeie wielen krijgt, maar dat het voordeel vooral ligt in de mogelijkheid om je wielen volledig zelf samen te stellen. Kwalitatief gezien denk ik dat je met Marchisio een mooier en kwalitatief zeker vergelijkbaar wiel in vergelijking met Bikeboosting en Zoran koopt. Maar nou moet ik wel zeggen dat ik Marchisio-fan ben, sinds ik er mee rijd...

@haaldoor: ook bij de meeste systeemwielen (zeker Campa, Fulcrum en Marschisio) kun je alles vervangen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 02 mar 2013 19:01

aziraphale schreef:@haaldoor: ook bij de meeste systeemwielen (zeker Campa, Fulcrum en Marschisio) kun je alles vervangen.
Klopt; Alles kan vervangen worden maar geloof me het prijs kaartje voor een spaak van een Campagnolo of Fulcrum wiel is het veelvoudige dan dat van een standaard spaak van DT, Sapim, etc. Daarnaast krijg je een Campagnolo G3 wiel lastig weer helemaal recht als er een slag in zit.

Marschisio onderdelen prijs ken ik niet dus dat zou wel eens een mooie middenweg kunnen zijn.

Verder staat er in dit Topic eea uitgelegd over handgespaakt vs. systeemwielen http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=53799" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 02 mar 2013 20:05

Qua spaken heb je inderdaad gelijk, al zijn die van Marchisio ook niet van de goedkope: 12 euro voor 4 spaken met nippels...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

haaldoor
Forum-lid
Berichten: 1323
Lid geworden op: 23 mei 2006 15:02

haaldoor 03 mar 2013 12:53

Zet daar ook maar de velgen bij. Hoewel jou dat niet onbekend zal zijn ;) http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... lg#p797324" onclick="window.open(this.href);return false;

In vergelijk is een set goede velgen voor handgespaakt echt een pak goedkoper. En lichter als bijkomend voordeel.

Plaats reactie