Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Veel problemen Mavic t.o.v. rest

jelmerm
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2006 13:56

jelmerm 17 jul 2012 21:40

amclassic-fan schreef:Ik houd m'n benen wel eens stil, in koers hou ik al gauw 20% van de tijd m'n benen stil. In een lange steile afdaling trap ik ook niet steeds mee.

Waarom denk je dat al die andere fabrikanten wel gewoon 2 industrie lagertjes gebruiken?
Waarschijnlijk omdat in dergelijke ontwerpen de body op de as steunt. Tijdens het stilhouden van je benen staat er geen belasting op het glijlager dus moet dat niet een probleem zijn. Wellicht dat de afdichting van een aantal modellen niet voldoende is?
Ik hoor vaak dat cosmics erg goed zijn, hebben deze dan afwijkende naven?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 jul 2012 21:50

Moet zeggen dat ik het te vuur en te zwaard verdedigen van Mavic door mike ook niet zo goed snap. Ik ben over alledrie de sets die ik heb gehad, maar het mechanisme van de body is gewoon niet echt handig te noemen. (Cosmics hebben ook dit systeem)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jelmerm
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 sep 2006 13:56

jelmerm 17 jul 2012 22:06

Ik wil ook alleen aangeven dat ik de naven van mavic niet ken als bijzonder slecht of gevoelig. Naar mijn mening zou het terecht zijn als er specifieke problemen worden benoemd. Maar dat mis ik hier een beetje.

CoenH
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jan 2012 20:20

CoenH 17 jul 2012 22:26

De naven zijn na de eerste problemen door een goede fm helemaal nagekeken en dichtgesmeerd met vaseline. Nog geen 500km en één forse regenbui later is blijkbaar die vaseline alweer weggespoeld en zit er weer zand tussen... Zoiets heb ik met mijn vorige Mavic-wielen nooit gehad, dan mag je bijna na elke fietstocht onderhoud plegen. Mijn vorige wielen gingen probleemloos 10.000km lang mee, vrijwel zonder onderhoud.
En waarom gebeurt dit alleen met de voornaaf en niet met de achternaaf? Het klinkt ook meer alsof het zand tussen de plaatjes aan weerszijden van de naaf zit in plaats van in/tussen de lagers. Wellicht zit daar teveel speling in?

Zal in ieder geval bij de fm eens vragen naar de bijbehorende sleutel (die wordt toch standaard met de wielen geleverd?), opdat ik zelf onderhoud kan doen.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 17 jul 2012 22:53

CoenH schreef:De naven zijn na de eerste problemen door een goede fm helemaal nagekeken en dichtgesmeerd met vaseline. Nog geen 500km en één forse regenbui later is blijkbaar die vaseline alweer weggespoeld en zit er weer zand tussen... Zoiets heb ik met mijn vorige Mavic-wielen nooit gehad, dan mag je bijna na elke fietstocht onderhoud plegen. Mijn vorige wielen gingen probleemloos 10.000km lang mee, vrijwel zonder onderhoud.
En waarom gebeurt dit alleen met de voornaaf en niet met de achternaaf? Het klinkt ook meer alsof het zand tussen de plaatjes aan weerszijden van de naaf zit in plaats van in/tussen de lagers. Wellicht zit daar teveel speling in?

Zal in ieder geval bij de fm eens vragen naar de bijbehorende sleutel (die wordt toch standaard met de wielen geleverd?), opdat ik zelf onderhoud kan doen.
Geen idee waarom het hier specifiek de voornaaf betreft, vaker is het de achternaaf. Maar op youtube staan genoeg video's om het zelf te kunnen doen (mits je het gereedschap hebt). Goede zuurvrije vaseline (of het campa-vet/Cyclonvet) spoel je niet zomaar weg bij je naven. Misschien dat je het wat dikker kunt (laten) opbrengen.
Wellicht zit er net iets teveel ruimte bij de plaatjes/kapjes of zit dit niet juist gemonteerd.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 18 jul 2012 11:09

Ik herken het probleem met de K Elite voornaaf. Zolang het droog is, is het een prima naaf. Zodra er ook maar een nat wegdek of kort buitje mij treft tijdens een tocht, lopen de lagers in mijn voorwiel met een schrapend geluid. Heb de wielen maar aan mmijn vriendin cadeau gedaan, die fietst alleen als het lekker weer is 8-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2012 11:24

jelmerm schreef:Ik wil ook alleen aangeven dat ik de naven van mavic niet ken als bijzonder slecht of gevoelig. Naar mijn mening zou het terecht zijn als er specifieke problemen worden benoemd. Maar dat mis ik hier een beetje.
Dan moet je mijn post maar eens lezen op de eerste pagina. en daarna. daar staat toch duidelijk wat het probleem is.

Ik erger me een beetje aan de mensen die het systeem verdedigen er vervolgens helemaal niet goed weten hoe het in elkaar zit. Bij mijn vrouw op haar fiets blijft het ook goed, maarja die heeft de laatste vier jaar 5000km gefiets en is 60kg.
Maar als je het wat meer belast gaat het gewoon kapot en erger nog: Het is niet op een normale manier (met mavic onderdelen) te repareren, enige optie is een nieuwe naaf en body en dat is vrij kostbaar. Lees: koop maar een neiuw achterwiel.

Kennelijk weten de FM,s die hier reageren ook niet dat mavic al vijf jaar een nieuw systeem in de kast heeft liggen maar het niet gebruikt op racewielen. Want bij vragen daarover hoor ik ze niet meer.

Als een derde fabrikant nou een setje ontwikkeld en te koop aanbied om het euvel te verhelpen, zou het dan bijna nooit voorkomen?

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 18 jul 2012 21:42

Ik wilde 'n paar dagen terug nog schrijven dat mijn Aksium (2008) wielen nu bijna 18000km probleemloos draaien zonder daar ooit iets aan gesmeerd te hebben, maar gisteren ontdekte ik toch speling op de casette. Na demontage daarvan is het de body die enigszins beweegt aan de kant van de naaf. Ik heb nog geen idee hoe het spul uit elkaar moet en waar ik eventueel een nieuwe body kan kopen en of de kosten daarvan gerechtvaardigd zijn. Mogelijk is investeren in een andere wielset een betere optie, maar ja, welke dan? Overal lijkt wel iets mee aan de hand te zijn. Voor mij valt Easton met zijn spaakbreuk meldingen op dit forum al af.

Overigens zijn er veel spaken van de Aksium wielen enigszins verdraaid. Heeft het zin die spaken weer netjes in de draairichting te positioneren (als dat al gaat) of staan ze binnen no-time weer gedraaid?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2012 22:16

Een aksium met 18.000 op de teller is in vrijwel alle gevallen total loss. Dan zou im toch investeren in een ander setje en deze lekker op reserve houden of voor de tacx oid.
Less is bore

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 18 jul 2012 23:10

Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Waar baseer je die wijsheid op en hoe ziet zo'n "total loss" Aksium wiel er volgens jou dan uit? Er zit geen beschadiging op, nooit een spaak gebroken en de lagers lopen nog als een zonnetje. Behoren mijn wielen dan tot de uitzondering?

japie916
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 feb 2012 12:54

japie916 19 jul 2012 08:16

Sommigen vinden een investering van € 50 op een wielset van ongeveer € 200 teveel van het goede. Zeker als daar 'al' 18000 kilometer mee is weggetrapt.

Als jij er € 50 voor over hebt om de wielset waar je heel tevreden mee bent weer in orde te maken dan moet je dat zeker doen. Lijkt mee ook geen echt verkeerde investering. Een nieuwe wielset kost je al gauw het viervoudige.

Body is heelmakkelijk te verwijderen. Met een 5mm inbussleutel aan de kant van de body de as tegenhouden en met een 17 mm steeksleutel de moer aan de body-kant los draaien. Dan trek je de body zo van de naaf af. Let dan wel op de palletjes, dat die niet wegschieten. Ook komt er een los ringetje mee, die zit tussen het naaflager en het bodylager. Controleer dan goed alle lagers. Die in de body en die aan de body-kant in de naaf.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 19 jul 2012 08:36

Mijn Fulcrum Racing Zero black 2011 na nog geen 1000 km rotte lagers. Easton EC90 SL 2 keer gescheurde velg, spaken die draaiden om zijn as en constant roestwater in body dus kapotte lagers. Mavic Ksyrium Elite en Crossmax SLR altijd probleemloos. Er is niets belangrijker dan persoonlijke ervaring. Voor de een nooit meer Mavic, voor mij juist wel! :-)

Plaats reactie