Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2019 17:58

Mijn punt was enkel dat je bij invoer altijd btw hoort te betalen. Dat je iets van een paar 100 euro kan invoeren zonder dat dat gebeurt klopt ergens niet.

Walter

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 dec 2019 18:14

walter- schreef: 28 dec 2019 17:58 Mijn punt was enkel dat je bij invoer altijd btw hoort te betalen. Dat je iets van een paar 100 euro kan invoeren zonder dat dat gebeurt klopt ergens niet.

Walter
Gelukkig is in Nederland belastingontwijking niet verboden (maar belastingontduiking wel!) :lol:

Waarbij langzaam de vraag begint op te borrelen: gaat het hier over ontwijking of om ontduiking? :|
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2019 18:22

Dit is geen belastingontwijking maar wel degelijk ontduiking; alleen is het voor mij niet duidelijk wie er ontduikt: is het de invoerder-vervoerder die zijn aangifte foutief doet en de btw ontduikt; of ben je als particulier zelf verplicht dit aan te geven als de invoerder-vervoerder het niet doet.

Walter

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 dec 2019 19:01

walter- schreef: 28 dec 2019 18:22 Dit is geen belastingontwijking maar wel degelijk ontduiking; alleen is het voor mij niet duidelijk wie er ontduikt: is het de invoerder-vervoerder die zijn aangifte foutief doet en de btw ontduikt; of ben je als particulier zelf verplicht dit aan te geven als de invoerder-vervoerder het niet doet.

Walter
Walter toch ...
Het is niet de vervoerder die handelt. Hij levert alleen maar af wat JIJ koopt. Hij heeft helamaal NIETS te maken met het goed dat hij vervoert. Hij heeft het niet gekocht en heeft het niet (door)verkocht. Dus ,,, jij bent degene die de belasting ontduikt :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 dec 2019 19:03

Lcsmet schreef: 28 dec 2019 17:12
hayes schreef: 28 dec 2019 16:02 ..........
We kopen al decennialang massaal Chinees spul en gunnen de doorverkopers (westerlingen) een groooote winstmarge. Maar die stap overslaan is blijkbaar not done? ....................
Inderdaad, iedereen heeft de mond vol over "lokaal" kopen maar wat met lokaal "produceren"?
Maar waarom de hoofdprijs betalen voor een lokaal geproduceerd product als je dat voor een fractie van de prijs kunt laten produceren in China? Ik hoef toch noiet te voorzien in het levensonderhoud van een lokale producent?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 28 dec 2019 20:24

We leven nu eenmaal in een globale markt.
Dat wordt toch ook altijd zonder schroom gezegd door "lokale" bedrijven die hun productie delokaliseren.
Het mes snijdt uiteindelijk toch aan 2 kanten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 dec 2019 20:39

Dus als we een dure Pinarello kopen die geperst wordt in Taiwan (is China, bepending who you ask) is dat een europees product terwijl een chinarello een chinees product is.....

En als we iets in de winkel kopen tegen “nederlandse” prijzen met. ‘Made in china” labels is dat toch gewoon de importeur sponsoren ipv lokale productie?
Less is bore

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 dec 2019 20:51

SqueeZer schreef: 28 dec 2019 19:43 ...
Los van het feit dat we eigenlijk met zijn allen kapitaal verhuizen naar een regio van waaruit het vermoedelijk nooit meer zal terugkeren.
...
So what?
Een jaar of vijftig geleden was er hier in Tukkerland een bloeiende textielindustrie en dito metaalindustrie. Alles weg, alles naar 'lagelonenlanden', de China's van toen. En in die tijd kochten 'we' wel alles lokaal/nationaal (want geen internet :-)) Mijn vader was een van de vele 'slachtoffers' Maar ... we hebben de crises die daar op volgden allemaal overleefd. Er is 'gewoon' nieuwe en andere industrie ontstaan.

Trouwens ... we zien tegenwoordig zelfs dat bedrijven hun producie uit China terughalen om meer greep te hebben op kwaliteit, levertijd EN prijzen.
Kortom ... ik maak me daar absoluut niet druk over.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2019 22:43

Voor de duidelijkheid; mij is het enkel te doen om de BTW die onze maatschappij ondersteunt; dat wil dus bv zeggen minder geld voor onderwijs,
Dat iemand iets elders goedkoper kan produceren daar heb ik op zich geen probleem mee (maar als je ook je klanten in de ogen wilt durven kijken wordt het natuurlijk duurder). Maar de afspraak dat je op je uitgaven BTW afdraagt en dat niet volgt vind ik moeilijker. Daar begrijp ik het hoera geroep van sommigen niet.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 28 dec 2019 22:57

Ach ... btw is gewoon een van de vele belastingsoorten die we hebben, net als accijnzen. Gewoon ordinaire manieren om burgers een poot uit te draaien. Al dat geld wordt in een bodemloze put gekieperd. En maak je geen illusie, die btw gaat echt niet naar het onderwijs.
Hou me ten goede, ik heb geen probleem met belasting betalen hoor. Maar wel dat veel van mijn/ons geld verkeerd wordt besteed.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 dec 2019 23:03

En daarvoor mag je om de paar jaar gaan stemmen. Aan jou om mee te zorgen dat de goede verkozen worden...:-).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 dec 2019 23:08

walter- schreef: 28 dec 2019 23:03 En daarvoor mag je om de paar jaar gaan stemmen. Aan jou om mee te zorgen dat de goede verkozen worden...:-).
Helaas, in de verziekte NL politiek waar anno nu ook de gerechtelijk macht zich mee gaat bemoeien (belachelijk!) is het bijna niet meer mogelijk om ‘de goede’ te kiezen.
Ik zie stemmen helaas meer als damage control om te zorgen dat zowel populistisch links als rechts zo min mogelijk echte invloed krijgen.
Less is bore

Plaats reactie