Carbon clinchers uit China vragen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Geen ervaringen. Ziet er prima uit, met 1 grote maar!
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.
Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.
Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.
Het blijft natuurlijk een beetje gokken, maar is een asymmetrische velg wellicht ongunstig voor de aerodynamica? Als dit al een rol speelt, zal het voor een achterwiel natuurlijk minimaal zijn.
Het aanbieden van een asymmetrische velg betekend natuurlijk wel een extra mal voor de productie, wellicht een andere layup. Het zijn gewoon 2 verschillende velgen. Of je 1000 van dezelfde of 500 van 2 verschillende velgen moet produceren, dat gaat wat doen met de kosten.
En als je dan bedenkt dat je het probleem van de ongelijke spaakspanning in het achterwiel net zo makkelijk oplost door het handig kiezen van spaken (dikker aan DS), dan snap ik dat men niet kiest om de asymmetrische velgen te produceren.
Het aanbieden van een asymmetrische velg betekend natuurlijk wel een extra mal voor de productie, wellicht een andere layup. Het zijn gewoon 2 verschillende velgen. Of je 1000 van dezelfde of 500 van 2 verschillende velgen moet produceren, dat gaat wat doen met de kosten.
En als je dan bedenkt dat je het probleem van de ongelijke spaakspanning in het achterwiel net zo makkelijk oplost door het handig kiezen van spaken (dikker aan DS), dan snap ik dat men niet kiest om de asymmetrische velgen te produceren.
Als je kijkt naar een achterwiel, dan zie je dat de spaken aan de ene kant onder een andere hoek staan dan de spaken aan de andere kant. Simpelweg omdat er aan 1 zijde van het wiel een cassette op de naaf moet passen. Gevolg daarvan is dat de spaakspanning aan de ene kant van het wiel, meer invloed heeft op de positie van de naaf. Het resultaat is dat aan 1 zijde de spanning een stuk hoger is dan aan de andere kant. Gevaar is dan dat ofwel de spaakspanning aan de DS kant (kan van de cassette) te hoog wordt, ofwel de spaakspanning aan de NDS te laag.
Op een asymmetrische velg zitten de spaakgaten niet in het midden. Daardoor zal de hoek van de spaken aan beide zijden gelijker zijn en de spaakspanning ook. Plaatje van het internet van een dwarsdoorsnede:
Nadelen zie ik eigenlijk niet, buiten (potentiëel) de prijs. Wellicht een negatief effect op de aerodynamiek, maar dat zal (zeker voor ons stervelingen) verwaarloosbaar zijn.
Deze techniek zag je veel bij de aluminium lagere velgen. Ik ben nog geen carbon velgen tegen gekomen met hetzelfde (wil niet zeggen dat ze er niet zijn).
Overigens heb ik hele goede ervaringen met LB. Niet met de velgen die je hier aanhaalt, maar zoals je al schrijft zijn die vrij nieuw. Het zal dus lastig zijn om al ervaringen te vinden.
Ik heb een setje 46mm hoog, 28mm breed voor schijfremmen gekocht en zelf gespaakt. Die hebben er inmiddels 12000km op zitten en zijn nog steeds perfect. Zelfs niet hoeven na richten. Tevens heb ik een setje van 88/65mm hoog (velgremmen) in mijn tijdritfiets zitten. Die set is door LB gespaakt (voor de aanbieding die ik kreeg, kon ik niet zelf mijn onderdelen verzamelen). Wel heb ik deze set volledig nagelopen met een spaakspanningmeter en op de wielenrichter. Niets hoeven bijstellen, was volledig perfect. Hoe die set zich op termijn gaat houden, zal nog moeten blijken. Die set maakt simpelweg veel minder km's.
Groot voordeel vind ik, dat je volledig kunt specificeren welke naven, spaken en nippels je wilt.
Mocht ik ooit nog nieuwe wielen nodig hebben, zou ik ze direct daar weer bestellen.
Op een asymmetrische velg zitten de spaakgaten niet in het midden. Daardoor zal de hoek van de spaken aan beide zijden gelijker zijn en de spaakspanning ook. Plaatje van het internet van een dwarsdoorsnede:
Nadelen zie ik eigenlijk niet, buiten (potentiëel) de prijs. Wellicht een negatief effect op de aerodynamiek, maar dat zal (zeker voor ons stervelingen) verwaarloosbaar zijn.
Deze techniek zag je veel bij de aluminium lagere velgen. Ik ben nog geen carbon velgen tegen gekomen met hetzelfde (wil niet zeggen dat ze er niet zijn).
Overigens heb ik hele goede ervaringen met LB. Niet met de velgen die je hier aanhaalt, maar zoals je al schrijft zijn die vrij nieuw. Het zal dus lastig zijn om al ervaringen te vinden.
Ik heb een setje 46mm hoog, 28mm breed voor schijfremmen gekocht en zelf gespaakt. Die hebben er inmiddels 12000km op zitten en zijn nog steeds perfect. Zelfs niet hoeven na richten. Tevens heb ik een setje van 88/65mm hoog (velgremmen) in mijn tijdritfiets zitten. Die set is door LB gespaakt (voor de aanbieding die ik kreeg, kon ik niet zelf mijn onderdelen verzamelen). Wel heb ik deze set volledig nagelopen met een spaakspanningmeter en op de wielenrichter. Niets hoeven bijstellen, was volledig perfect. Hoe die set zich op termijn gaat houden, zal nog moeten blijken. Die set maakt simpelweg veel minder km's.
Groot voordeel vind ik, dat je volledig kunt specificeren welke naven, spaken en nippels je wilt.
Mocht ik ooit nog nieuwe wielen nodig hebben, zou ik ze direct daar weer bestellen.
Mijn ervaring is dat een asymmetrische velg "maar" 5% winst levert in spaakspanning voor de NDS. Nog steeds winst en als je die kan pakken waarom niet, maar velgen zijn soms wel duurder en zwaarder. Als een wiel goed gespaakt is, heb je geen last van een velg die symmetrisch is. Wil je een achterwiel met 100% gelijke spanning links en rechts moet je een AI offset Cannondale kopen.
Een andere manier om de stijfheid van het achterwiel beter te krijgen is voor een naaf te gaan die een goede geometrie heeft. Om een voorbeeld te noemen, een goedkope Novatec D792SB-CL heeft een betere geometrie dan een DT350 (achternaaf).
Er zijn ook carbon fabrikanten die asymmetrische velgen maken. Alleen de bekende grote (Chinese) jongens heb ik er nog op betrapt. Voor weg velgen dan, want voor MTB hebben ze wel asymmetrische velgen (ook LB).
Zoals eerder vermeld is het te duur om dubbele malen aan te houden voor een asymmetrische en een symmetrische versie van eenzelfde velg. Dan kun je je geld beter investeren in malen om een grotere assortiment te hebben in breedtes en dieptes.
Een andere manier om de stijfheid van het achterwiel beter te krijgen is voor een naaf te gaan die een goede geometrie heeft. Om een voorbeeld te noemen, een goedkope Novatec D792SB-CL heeft een betere geometrie dan een DT350 (achternaaf).
Er zijn ook carbon fabrikanten die asymmetrische velgen maken. Alleen de bekende grote (Chinese) jongens heb ik er nog op betrapt. Voor weg velgen dan, want voor MTB hebben ze wel asymmetrische velgen (ook LB).
Zoals eerder vermeld is het te duur om dubbele malen aan te houden voor een asymmetrische en een symmetrische versie van eenzelfde velg. Dan kun je je geld beter investeren in malen om een grotere assortiment te hebben in breedtes en dieptes.
Klopt inderdaad! Relatief nieuwe serie,
Mensen geven aan dat het een andere vorm is, ik zie niet helemaal de verschillen. Jij hebt dus de oudere 46 variant?
Verder zijn er geen bezwaren voor symmetrische velgen? Wellicht iets minder voordeel als de asymmetrische maar nog de standaard ivb dure mallen?
Valt het je niet op dat je twee buitenmaten hebt bij de Pro?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12634
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Met zo,n goedkope parktool meter is het 14 om 11 bij een 33mm carbon en 15 om 12 bij mijn 55mm
Heb ik bij beide vier spaken gemeten
Heb ik bij beide vier spaken gemeten
De AR45 Pro heeft 2 buitenmaten. Is een rondere U vorm dan de non pro AR46.