Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 08 jul 2012 11:56

Carbon clinchers uit China. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn nu goede carbon wielen uit China en hoe verhouden deze wielen zich bijvoorbeeld tot Kuiper wielsets of de Europese merken?
Wat zijn goede wielen uit China en waar moet je op letten? Vaak staat er niet veel informatie over bouwwijze en gewicht dat wielen kunnen dragen. Ook weet ik het verschil niet tussen de verschillende soorten velgen. Ik zie soms UD Matt staan, maar soms ook 3K staan. Wat is het verschil?
Met andere woorden; wat koop je eigenlijk als je carbon clinchers uit China koopt. Zijn deze wielen wel te onderhouden en zijn de onderdelen en spaken hier wel te krijgen?
Het is wellicht goedkoop, maar garantie claimen is lastig en onderdelen verkrijgen ook.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2012 12:04

Kuipers komen uit [edit]Taiwan voor zover ik weet.

UD = matte afwerking zoals bijvoorbeeld mijn Supersix. Geen carbon structuur. Zoals jouw Bora's bijvoorbeeld.

3k = carbonstructuur, zoals de meeste carbonproducten
Laatst gewijzigd door havana op 09 jul 2012 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

jansen01
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 sep 2011 19:13

jansen01 08 jul 2012 12:23

UD-carbon is per definitie niet mat en bestaat niet uit een bepaald patroon. Glans wordt bereikt dmv blanke lak en staat los van 3k of UD .

Edit: 3k is veelal herkenbaar aan de 'eerde generatie' carbononderdelen, nu zie je steeds meer carbon met 'vlekken' dit is UD (simpel geformuleerd) ;)

Kan het zelf wel gaan schrijven maar dit is wellicht wat makkelijker: http://www.bongersbikes.nl/framebouw/ca ... emateriaal" onclick="window.open(this.href);return false;

De verschillen tussen 1K, 3K, en 12K carbonvezel

1K is een vezel die relatief weinig in de fietsproductie wordt ingezet. Dit is de lichtste versie van alle carbonvezels. Er komt heel wat bij kijken om met deze vezel een fiets te bouwen. Een 1K frame is herkenbaar aan de hele fijne weefstructuur.

3K is de carbonvezel die het meest voor uitwendig gebruik bij fietsframes wordt ingezet. Hij is goed voor een soepel frame, dat tevens stijf en sterk is. Het is herkenbaar aan de weefselstructuur met lijnen van omngeveer 3mm breed.

12K is de grofste en meest stijve vezel. In vergelijking tot de 1k en 3k carbonvezels zorgt deze toplaag voor een zeker 'strak' fietsgevoel. Hij is iets zwaarder, maar tegelijkertijd ook veel goedkoper in de productie. Je kan een 12K frame herkennen aan de ongeveer 1cm brede vezelstroken.

UD. Dit staat voor Uni Directioneel carbon. UD carbon bestaat uit vezels die niet volgens een bepaald patroon geweven zijn, maar min of meer in dezelfde richting liggen. Dit is de meest voordelige carbonsoort. Een UD frame bestaat vaak uit wat meer lagen, waardoor het een fractie zwaarder is dan bovengenoemde carbonsoorten. Het is te herkennen aan een soort van gemarmerd effect.

Vaak worden meerdere weefselsoorten gecombineerd. UD carbon wordt vaak als basis gebruikt, waar vervolgens een 1K, 3K of 12K buitenlaag omheen gewikkeld wordt. De gewichtsverschillen zijn overigens erg klein. Zo is een UD frame ongeveer 100 tot 150 gram zwaarder dan een 3K frame met dezelfde vorm en bij gelijke stijfheid.
Addict R1

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2012 15:35

Het merendeel (praktisch alles) van wat hier boven staat is klinkklare onzin.

Een frame wordt niet van 1 soort carbon gemaakt. Rond het bracket wordt bijv vaak 3k carbon gebruikt, omdat je dat veel makkelijker kan vervormen.
Wat er over 'strak', 'soepel' en dergelijke gezicht wordt slaat echt nergens op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jul 2012 16:22

@ boswielrenner, wat vind jij goedkoop en om wat voor soort velgen gaat het dan qua hoog, laag.

Wil je zelf gaan (laten) bouwen of complete wielen?
Wil zelf ook graag een mooi hoog setje, reynolds 46 bv maar afhankelijk van de naven zit je dan toch op 1500 a 1600 euro.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 08 jul 2012 16:39

Weet iemand het antwoord op de andere vragen die ik hierboven heb gesteld. Wat zijn goede Chinese no name carbon clinchers?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jul 2012 16:49

@boswielrenner: bevallen je tubes (Fulcrum racing speed) toch minder, dat je er een setje carbon clinchers bij wilt?
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 08 jul 2012 17:40

Nee carbon tubulars bevallen uitstekend. Echt waar, de Fulcrum racing speed XLR wielen rijden fantastisch, maar ik wil ook carbon clinchers hebben die goed zijn, maar niet te duur. Ultieme droom zijn Lightweight carbon clinchers, en daar ga ik tzt wel en keer voor, maar voor nu onbereikbaar.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27405
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2012 17:52

Okay, maar daarmee heb je nog niet geantwoord op de vraag WAAROM je deze wielen wilt hebben? ;)

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 08 jul 2012 18:13

Twee redenen:


1: Ik wil graag ervaring opdoen met carbon clinchers (ben ook nieuwsgierig naar Chinese kwaliteit no name wielen.)
2: Als ik in een groep rij en train of een toertocht/cyclo rij, dan is lek rijden als je als enige met tubulars rijdt een beetje vervelend. Een binnenband vervang ik binnen een paar minuten, maar tube, zeer waarschijnlijk, niet
Ik ben weliswaar op dit moment slechts 1x lek gereden met tubus, maar gaat toch beetje in de kop zitten als anderen moeten wachten.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jul 2012 19:14

boswielrenner schreef:Twee redenen:


1: Ik wil graag ervaring opdoen met carbon clinchers (ben ook nieuwsgierig naar Chinese kwaliteit no name wielen.)
2: Als ik in een groep rij en train of een toertocht/cyclo rij, dan is lek rijden als je als enige met tubulars rijdt een beetje vervelend. Een binnenband vervang ik binnen een paar minuten, maar tube, zeer waarschijnlijk, niet
Ik ben weliswaar op dit moment slechts 1x lek gereden met tubus, maar gaat toch beetje in de kop zitten als anderen moeten wachten.
Ik heb net een setje tubes besteld, na vele jaren twijfel.
Dat is dus precies wat ook in mijn kop zit. Maar ja, je moet het toch eens proberen...
Na alle youtube filmpjes en het tubes voor dummies topic, toch maar gedaan.
Nu staan ze al een tijdje in backorder , en gaat het toch weer knagen...
Volgens de youtube filmpjes kan verwisselen best snel.

@boswielrenner: wat heb jij toen gedaan bij lekrijden, en hoe lang duurder dat?
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 08 jul 2012 19:32

Het voordeel van Tubes is dat je op een lekke band nog redelijk door kunt rijden. Je kan weliswaar niet op het zadel zitten, maar je kan wel thuis komen.
Ik reed lek tijdens de training en ik ben dus de eerste afslag naar huis gereden. Mijn fietsmaten hebben de training afgemaakt. Thuis heb ik band in alle rust vervangen. Ging zonder problemen.
Een tube van de velg trekken gaat redelijk snel als je eenmaal een beginnetje hebt waar tube los komt van de velg. Een binnenband vervangen gaat wel sneller.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie