Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 mar 2018 20:38

Ik heb ut even bekeken en haal eruit ze allebei UCI goedgekeurd zijn.
En dan is het de vraag wat beter is de buikige of de U vorm......met betrekking tot de zijwindgevoeligheid want voor de rest zal het bitter weinig uitmaken.
Mijn vermoeden is dat de buikige aerodynamisch ietsje beter is en de U vormige ietsje beter qua zijwindgevoeligheid, maar dat is speculatie mijnerzijds,
Er is wel een niet geheel te verwaarlozen verschil in gewicht.....
De tubeless versie KAN verschil maken bij het monteren van banden, over het algemeen is de montage lastiger bij tubeless velgen, verdere nadelen zijn er niet.
Heb je geen interesse in tubeless, dan zou ik die velg ook niet kiezen, het on the road fixen van een lekke band kan een hobbelig ritje opleveren...
Verder punt van overweging zou kunnen zijn de beoogde bandbreedte.
Overweeg je bredere banden , dan zou ik kiezen voor de U vorm omdat de toroidale vorm van de buikige velg nogal wordt verstoord door de band en dan vervalt ieder aerodynamisch voordeel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

LD002
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2013 08:10

LD002 08 mar 2018 20:57

Dank je dat je er in bent gedoken. Je hebt gelijk ja, zowel de buik als de U zijn UCI goedgekeurd, Gewichtsverschil is er toch niet. Keuze is tussen aero en zijwindgevoeligheid lijkt het. Banden zullen 25 of 26 mm zijn en dan lijkt de U in Tubeless uitvoering een logische keuze dus.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 08 mar 2018 21:02

NuitKor schreef: 28 feb 2018 23:21 Kan iemand ook aangeven in hoever je verschil merkt tussen een 50x25 fullcarbon setje van farsports en een handgemaakte vergelijkbare set van bijv wheeltec of een mavic/zipp a 1100-1500 euro. Is de meerwaarde van die sets het waard en waaraan merk je dat?

Bijv een 50mm hoge set van Wheeltec (Tailwind 45/50) kost 1126 en weegt 1490gr. Hoe zwaar is een vergelijkbaar farsports setje en is die van Wheeltec echt veel beter?
De wielen van Farsports zijn ook handgemaakt, ze worden precies zoals je wilt hebben voor je gespaakt. Je hebt dan ook de keuze voor verschillende naven, spaken, nippels en natuurlijk velgen, breedte, hoogte, tubeless ready, met of zonder spaakgaten, gewone clinchers of tube. De wielen vind ik goed gespaakt, gelijkmatige spaakspanning en tot nu toe heb ik bij geen enkele van de van de vijf wielset, variërend van racefiets velgrem 25/38/50 (3 sets), disc road 25/38 (1 set), mtb hookless 30/30 (1 set) een probleem gehad. Allemaal tubeless ready met DT 350 en 240 naven en Sapim CX-ray spaken. Mijn dochter rijd er ITU du- en triathlon wedstrijden mee, UCI goedgekeurd. Gewoon een mailtje naar Sandy van Farsports sturen en een prijs (ca. € 500-700) vragen voor wat je wilt. Gewicht van mijn recente TLR wielset road disc 25/38 is 1536 gram, gewogen op een keukenweegschaal.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 08 mar 2018 21:34

LD002 schreef: 08 mar 2018 20:03 Misschien kan iemand mij helpen. Ik zie dat Farsports drie uitvoeringen heeft van de 50mm hoge en 25mm brede velgen:
- FSC50CM-25, dat is de UCI goedgekeurde versie en heeft een iets andere vorm dan de andere twee (iets minder breed bij de spaken)
- FSC50CM-25U, met U vormige velg
- FSC50CM-25T, tubeless ready versie, zelfde vorm als de U
T staat voor Tubeless ready met het hobbeltje in het velgbed, waarin de rand van de band extra wordt vastgezet.
U staat voor een gewone clincher versie, voor banden met binnenband.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 mar 2018 09:44

Ik zit te kijken naar een trainingssetje van 38mm hoog en 25mm breed van Farsports.
Nu zie ik verschillende opties qua naven, welke is nou de beste prijs/kwaliteit? Ga je het verschil echt merken? Duurzaam is opzich wel belangrijk (ivm gebruik bij slecht weer/natte wegen) dus goed afgedichte naven/lagers is wel belangrijk.

Bitex Hub A713SB/AR12(Black/ White/ Red), 305g/set
Novatec Hub A291SB/F482SB(Black/ White/Red), 315g/set
Edhub (Black/ Red), 260g/set
Yuhub Straight pull (Black), 280g/set
DT Swiss 350s hub (Black), 320g/set

Chrisking en DT Swiss 240s is ook een optie, maar dan komen de prijzen boven mijn budget.

Hi-mod
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 mar 2018 21:11

Hi-mod 19 mar 2018 06:42

goedendag

Ik ben zelf ook in de markt voor een setje carbon velgen uit china. echter wil ik losse velgen en deze zelf gaan spaken.
Nu kwam ik via dit forum(en via aliexpress) uit op Farsports en Helin liu.

Nu zijn de prijzen van de velgen die ik op het oog heb niet heel erg verschillend van elkaar. Wel is farsport duurder met verzenden. Weet iemand toevallig waar dit verschil in zit?
Ook heb ik bij bijde de mogelijkheid om te bestellen via de website en te betalen met paypal. Is dit een betere optie dan via aliexpress?
En is farsports die 25 euro extra verzend kosten het waard?

Ik ben benieuw wat jullie ervaringen zijn met deze twee leveranciers. Ik kon hiet op het forum niet heel veel over vinden namelijk.
Of zijn er nog andere leveranciers die net zo goed zijn als de twee boven genoemd?

Groeten
Stephan

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8526
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 mar 2018 08:15

Hi-mod schreef: 19 mar 2018 06:42 goedendag

Ik ben zelf ook in de markt voor een setje carbon velgen uit china. echter wil ik losse velgen en deze zelf gaan spaken.
Nu kwam ik via dit forum(en via aliexpress) uit op Farsports en Helin liu.

Nu zijn de prijzen van de velgen die ik op het oog heb niet heel erg verschillend van elkaar. Wel is farsport duurder met verzenden. Weet iemand toevallig waar dit verschil in zit?
Ook heb ik bij bijde de mogelijkheid om te bestellen via de website en te betalen met paypal. Is dit een betere optie dan via aliexpress?
En is farsports die 25 euro extra verzend kosten het waard?

Ik ben benieuw wat jullie ervaringen zijn met deze twee leveranciers. Ik kon hiet op het forum niet heel veel over vinden namelijk.
Of zijn er nog andere leveranciers die net zo goed zijn als de twee boven genoemd?

Groeten
Stephan
https://www.lightbicycle.com/
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

zondagsrijer
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2014 17:52

zondagsrijer 19 mar 2018 16:34

Vandaag mijn chinese wielset ontvangen, binnen de twee weken naar België, op zich prima. Bij nader inzien is het voorwiel gekruist gespaakt idpv radiaal zoals op de site (er staat ook een foto op met een gekruist gespaakt wiel). Op zich geen probleem, is zelfs sterker dacht ik.

Het achterwiel is ook gekruist gespaakt zowel drive als non-drive side. Op de foto's is het radiaal gespaakt aan de non drive side. Bij nader inzien is het volgens mij niet correct gespaakt. De spaken met de spaakkop aan de binnenkant overlappen aan de naaf de andere spaakkoppen die aan de buitenkant zitten en duwen gedeeltelijk hier op.

Is dit normaal, volgens mij fout gespaakt. Wie kan dit bevestigen? Wat is jullie mening? Op de site is er geen enkel wiel zo gespaakt in alle geval. Ik heb er een foto van gemaakt.
Wielen zijn mooi recht en strak gespaakt op het eerste zicht.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zondagsrijer op 24 mar 2018 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 mar 2018 09:17

Ik heb nu contact met Farsports over een wielset en zij zeggen dat ze naar Nederland verschepen met TNT. Komt er dan geen extra douane kosten bij? Ik las iets over XDB, dat zou iets duurder zijn maar dan komt er niets meer overheen.

Mijn andere wielset is nu 23mm (buitenmaat). Ik wil nu een 25mm erbij kopen, moet ik dan de hoogte van de remmen ook steeds een beetje bijstellen, of is een beetje opendraaien van de remhendel voldoende?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 mar 2018 10:11

zondagsrijer schreef: 19 mar 2018 16:34
Het achterwiel is ook gekruist gespaakt zowel drive als non-drive side. Op de foto's is het radiaal gespaakt aan de non drive side. Bij nader inzien is het volgens mij niet correct gespaakt. De spaken met de spaakkop aan de binnenkant overlappen aan de naaf de andere spaakkoppen die aan de buitenkant zitten en duwen gedeeltelijk hier op.

Is dit normaal, volgens mij fout gespaakt. Wie kan dit bevestigen? Wat is jullie mening? Op de site is er geen enkel wiel zo gespaakt in alle geval. Ik heb er een foto van gemaakt.
Wielen zijn mooi recht en strak gespaakt op het eerste zicht.
15708024/
Het lijkt kruis over 3 met 24 spaken en dat is ongebruikelijk, maar niet principieel verkeerd.
Spaken vervangen is wat lastiger.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 mar 2018 10:13

NuitKor schreef: 20 mar 2018 09:17 Ik heb nu contact met Farsports over een wielset en zij zeggen dat ze naar Nederland verschepen met TNT. Komt er dan geen extra douane kosten bij? Ik las iets over XDB, dat zou iets duurder zijn maar dan komt er niets meer overheen.

Mijn andere wielset is nu 23mm (buitenmaat). Ik wil nu een 25mm erbij kopen, moet ik dan de hoogte van de remmen ook steeds een beetje bijstellen, of is een beetje opendraaien van de remhendel voldoende?
Producten uit landen buiten de EU zijn onderhevig aan invoerbelasting. Om die invoerbelasting te omzeilen (illegaal) zijn allerlei constructie bedacht waaronder die van XDB. Er dient echter rekening te worden gehouden dat men (douane) achterdochtig wordt en alsnog invoerbelasting en misschien zelfs een boete zal opleggen. Het blijft daardoor altijd een risico om via zo'n omwegconstructie iets uit China te bestellen.

Vwb die velgbreedte heb jij zelf al het antwoord gegeven. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 20 mar 2018 10:13

zondagsrijer schreef: 19 mar 2018 16:34 Bij nader inzien is het volgens mij niet correct gespaakt. De spaken met de spaakkop aan de binnenkant overlappen aan de naaf de andere spaakkoppen die aan de buitenkant zitten en duwen gedeeltelijk hier op.
Bij gekruiste spaken is het normaal dat ze ter hoogte van de naaf overlappen met elkaar en op elkaar duwen. Gekruiste spaken vormen geen mooie rechte lijn. Een radiaal spaakpatroon kan soms wat mooier ogen (persoonlijke smaak uiteraard) maar heeft voorts geen enkel voordeel tegenover een kruis patroon (integendeel). Ik zou je dus op het eerste zicht niet teveel zorgen maken.

Plaats reactie