Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 08 mei 2021 16:21

wijmaar schreef: 08 mei 2021 14:51
sjoerdth schreef: 08 mei 2021 14:45 Iemand misschien nog goede alternatieven of op- of aanmerking m.b.t. bovenstaande?
Farsports Feder met DT Swiss 240? Evt met DT Swiss 180 / Tune (nu 10% off) / extra lite

https://www.wheelsfar.com/kaze-26mmwide ... p0111.html

Sowieso ff mailen, krijg je altijd nog wel een kortingscode.
Hhmmmm, toch ook wel een optie, als ik her en der over Farsports lees dan krijg ik sowieso wel de indruk dat als je mailt je een betere prijs krijgt en meer mogelijkheden. Hun naven ben ik ook meer mee bekend, qua naam en imago dan, die Carbon-Ti X-Hub van Lightbicycle, of zijn laatstgenoemde ook betrouwbaar?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2021 17:27

sjoerdth schreef: 08 mei 2021 16:12 Wat is het nadeel van carbon spaken? Onderhoud?

Ik had wel bij Farsport gekeken, maar daar kwam ik niet echt onder de 1400 gram volgens mij, zal nog eens even spieken.
Zie maar eens vervanging te vinden bij spaakbreuk. Helemaal in het buitenland.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2021 17:34

Carbon Ti naven zijn heel betrouwbaar. Niets op aan te merken. Maar ook duur. Zelfs voor de Chinezen. Die kopen deze naven met retail prijs. Dan vraag ik mij af waar ze verder op bezuinigen, behalve arbeid, om de prijs laag te houden.

Voor dat geld kun je ook in NL een set laten maken (1385gr) met messing nippels, wat een betere keus is dan alu. Ga je voor alu nippels kom je meer in de buurt van de eerdergenoemde gewichten.

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 08 mei 2021 18:43

Zie maar eens vervanging te vinden bij spaakbreuk. Helemaal in het buitenland.
Ja precies, dat vermoedde ik al. Ik had er eerlijk gezegd niet eens naar gekeken omdat carbon spaken in mijn beleving behoorlijk exotisch zijn, dus goed dat je het even meldde.
Philippos schreef: 08 mei 2021 17:34 Carbon Ti naven zijn heel betrouwbaar. Niets op aan te merken. Maar ook duur. Zelfs voor de Chinezen. Die kopen deze naven met retail prijs. Dan vraag ik mij af waar ze verder op bezuinigen, behalve arbeid, om de prijs laag te houden.

Voor dat geld kun je ook in NL een set laten maken (1385gr) met messing nippels, wat een betere keus is dan alu. Ga je voor alu nippels kom je meer in de buurt van de eerdergenoemde gewichten.
Ik had verwacht een stuk duurder uit te zijn in NL eigenlijk, als de prijs vergelijkbaar is dan heeft dat vind ik dat wel een grote plus. Je hebt alleen zoveel aanbieders dat ik nu niet zou weten bij wie ik zou moeten zijn :-) Suggesties?

Ik heb in het verleden ook zelf een aantal (alu) wielsets gebouwd (geen optie meer, vind het te veel gedoe) en dan ben ik ook altijd voor messing gegaan. Maar gezien deze fiets niet heel veel buiten komt, hij staat op de trainer of hij komt buiten voor vakanties/tripjes, en het voor mij bij deze fiets de sport is hem zo licht mogelijk op te bouwen ga ik toch voor alu nippels.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 08 mei 2021 19:24

sjoerdth schreef: 08 mei 2021 18:43
Zie maar eens vervanging te vinden bij spaakbreuk. Helemaal in het buitenland.
Ja precies, dat vermoedde ik al. Ik had er eerlijk gezegd niet eens naar gekeken omdat carbon spaken in mijn beleving behoorlijk exotisch zijn, dus goed dat je het even meldde.
Philippos schreef: 08 mei 2021 17:34 Carbon Ti naven zijn heel betrouwbaar. Niets op aan te merken. Maar ook duur. Zelfs voor de Chinezen. Die kopen deze naven met retail prijs. Dan vraag ik mij af waar ze verder op bezuinigen, behalve arbeid, om de prijs laag te houden.

Voor dat geld kun je ook in NL een set laten maken (1385gr) met messing nippels, wat een betere keus is dan alu. Ga je voor alu nippels kom je meer in de buurt van de eerdergenoemde gewichten.
Ik had verwacht een stuk duurder uit te zijn in NL eigenlijk, als de prijs vergelijkbaar is dan heeft dat vind ik dat wel een grote plus. Je hebt alleen zoveel aanbieders dat ik nu niet zou weten bij wie ik zou moeten zijn :-) Suggesties?
Ik zal de inkopper maken, Philippos vind het leuk om die wielen te maken en kan je vast wel een leuk setje adviseren. Ik heb 1 set van hem, nu +/- 2500km gemaakt en nog steeds perfect. 2e set verwacht ik zeer binnenkort. Lightbicycle AR55 Pro met ERASE hubs en cxray spaken. Kan hem je dus van harte aanraden net als vele andere forumleden.

Zie ook https://vanspeykwheels.nl/

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 mei 2021 19:42

sjoerdth schreef: 08 mei 2021 14:45 Zit te kijken voor een setje voor de klim/vakantiefiets, deze heeft nog ouderwetsche velgremmetjes :-) Merk dat het aanbod daarin toch al behoorlijk aan het inkrimpen is, helaas betekent dat niet dat ze overal tegen dumpprijzen weg gaan ;-)

Wensen zijn dus, velgrem, 30/40mm hoog, rond de 1300gram, rond de €1000 euro en TL ready is een pre.

Op mijn shortlist heb ik nu de Winspace Hyper X 38mm, 1270gram, €1100 staan:
https://www.winspace.cc/hyper-38mm-rim- ... elset.html

Verder heb ik ook bij lightbicycle gekeken en daar kun je ook een leuk setje samenstellen, ook kun je daar laten versturen met alle belasting er al in verwerkt, dat vind ik ook wel prettig:
35mm, 1315 gram, €1020
https://www.lightbicycle.com/site/share-cart?id=3462

Iemand misschien nog goede alternatieven of op- of aanmerking m.b.t. bovenstaande?
Ik heb ook z’n klimsetje velgen van L-B en goedkope naven van powerway,heb er wel andere lagers ingezet na 3000km.gewicht dacht 1350 gram.qua prijs was ik 2 jaar terug rond de €600,00 lichter.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 08 mei 2021 21:36

nijkie schreef: 08 mei 2021 19:42 Ik heb ook z’n klimsetje velgen van L-B en goedkope naven van powerway,heb er wel andere lagers ingezet na 3000km.gewicht dacht 1350 gram.qua prijs was ik 2 jaar terug rond de €600,00 lichter.
Qua prijs/gewichtsverhouding is dat wel een mooie deal.
Ik zal de inkopper maken, Philippos vind het leuk om die wielen te maken en kan je vast wel een leuk setje adviseren. Ik heb 1 set van hem, nu +/- 2500km gemaakt en nog steeds perfect. 2e set verwacht ik zeer binnenkort. Lightbicycle AR55 Pro met ERASE hubs en cxray spaken. Kan hem je dus van harte aanraden net als vele andere forumleden.
Leuk en interessant, ook nog redelijk in de buurt :-) Zal je even berichten via mail Philippos :-)

Dirkkie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 aug 2014 12:57

Dirkkie 09 mei 2021 10:25

Rolandos +1, ik heb eind Maart exact dezelfde set besteld alleen dan 45 hoog.

Ik heb hoge verwachtingen van de gekozen componenten en de bouwkwaliteiten van Philippos. Ook het sparren met hem om tot de definitieve setup te komen was erg leuk!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2021 11:49

@phillipos
1 ding snap ik niet waarom messing?.

Ik heb de laatste 20 jaar geen set met messing laten maken, MTB, cross, gravel en race.
Totaal voor de fietsen die ik service behoorlijke aantallen sets en kilometers en er is niet 1 nippel gebroken en ook geen spaken.

Enige is als de gaten niet goed geboord zijn, maar dan breekt vervolgens je spaak op de nippel, met alu blijft het dan waarschijnlijk nog langer heel, alleen denkt men dan dat het probleem de nippel is.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 mei 2021 12:51

Hey wasbeer. Ik weet dat je een grote voorstander van alu nippels bent. Ze zijn niet van boter en vergaan ook niet zomaar. Mijn ervaringen zijn echter anders dan jouw ervaringen. Ik heb genoeg alu nippels gezien die last hadden van corrosie en/of waarbij een deel van de kop afgebroken was.
Mijn eerste keus is dan ook messing, indien mogelijk. Soms moet je alu gebruiken en dan doe ik dat ook (weightweenie of kleurtjes wens).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 mei 2021 13:28

Corrosie, is wel een ding.

Zeker als je bv het wiel een keer op een pekel dag gebruikt ben je echt aan de beurt!
Ik ben ook gaan race fietsen na 10 jaar mtb, daar heb je veel minder last van corrosie.

Als het s winters nat is blijf ik binnen, zo,n hekel aan :-)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 mei 2021 19:10

Het achterwiel van mijn eerste set moet ook herspaakt worden omdat de alu-nippels gecorrodeerd zijn. Er was 1 nippel afgebroken, die vervangen en met het opnieuw rechten van het wiel zijn er nog 2 afgebroken. Laatste rit met die wielen was door de pekel, ik heb de fiets wel goed gekuist achteraf maar blijkbaar was dat niet genoeg.

Gaat om een alu-velg.
Afbeelding

Plaats reactie