Pagina 1 van 315

Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 11:56
door boswielrenner
Carbon clinchers uit China. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat zijn nu goede carbon wielen uit China en hoe verhouden deze wielen zich bijvoorbeeld tot Kuiper wielsets of de Europese merken?
Wat zijn goede wielen uit China en waar moet je op letten? Vaak staat er niet veel informatie over bouwwijze en gewicht dat wielen kunnen dragen. Ook weet ik het verschil niet tussen de verschillende soorten velgen. Ik zie soms UD Matt staan, maar soms ook 3K staan. Wat is het verschil?
Met andere woorden; wat koop je eigenlijk als je carbon clinchers uit China koopt. Zijn deze wielen wel te onderhouden en zijn de onderdelen en spaken hier wel te krijgen?
Het is wellicht goedkoop, maar garantie claimen is lastig en onderdelen verkrijgen ook.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 12:04
door havana
Kuipers komen uit [edit]Taiwan voor zover ik weet.

UD = matte afwerking zoals bijvoorbeeld mijn Supersix. Geen carbon structuur. Zoals jouw Bora's bijvoorbeeld.

3k = carbonstructuur, zoals de meeste carbonproducten

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 12:23
door jansen01
UD-carbon is per definitie niet mat en bestaat niet uit een bepaald patroon. Glans wordt bereikt dmv blanke lak en staat los van 3k of UD .

Edit: 3k is veelal herkenbaar aan de 'eerde generatie' carbononderdelen, nu zie je steeds meer carbon met 'vlekken' dit is UD (simpel geformuleerd) ;)

Kan het zelf wel gaan schrijven maar dit is wellicht wat makkelijker: http://www.bongersbikes.nl/framebouw/ca ... emateriaal" onclick="window.open(this.href);return false;

De verschillen tussen 1K, 3K, en 12K carbonvezel

1K is een vezel die relatief weinig in de fietsproductie wordt ingezet. Dit is de lichtste versie van alle carbonvezels. Er komt heel wat bij kijken om met deze vezel een fiets te bouwen. Een 1K frame is herkenbaar aan de hele fijne weefstructuur.

3K is de carbonvezel die het meest voor uitwendig gebruik bij fietsframes wordt ingezet. Hij is goed voor een soepel frame, dat tevens stijf en sterk is. Het is herkenbaar aan de weefselstructuur met lijnen van omngeveer 3mm breed.

12K is de grofste en meest stijve vezel. In vergelijking tot de 1k en 3k carbonvezels zorgt deze toplaag voor een zeker 'strak' fietsgevoel. Hij is iets zwaarder, maar tegelijkertijd ook veel goedkoper in de productie. Je kan een 12K frame herkennen aan de ongeveer 1cm brede vezelstroken.

UD. Dit staat voor Uni Directioneel carbon. UD carbon bestaat uit vezels die niet volgens een bepaald patroon geweven zijn, maar min of meer in dezelfde richting liggen. Dit is de meest voordelige carbonsoort. Een UD frame bestaat vaak uit wat meer lagen, waardoor het een fractie zwaarder is dan bovengenoemde carbonsoorten. Het is te herkennen aan een soort van gemarmerd effect.

Vaak worden meerdere weefselsoorten gecombineerd. UD carbon wordt vaak als basis gebruikt, waar vervolgens een 1K, 3K of 12K buitenlaag omheen gewikkeld wordt. De gewichtsverschillen zijn overigens erg klein. Zo is een UD frame ongeveer 100 tot 150 gram zwaarder dan een 3K frame met dezelfde vorm en bij gelijke stijfheid.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 15:35
door amclassic-fan
Het merendeel (praktisch alles) van wat hier boven staat is klinkklare onzin.

Een frame wordt niet van 1 soort carbon gemaakt. Rond het bracket wordt bijv vaak 3k carbon gebruikt, omdat je dat veel makkelijker kan vervormen.
Wat er over 'strak', 'soepel' en dergelijke gezicht wordt slaat echt nergens op.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 16:22
door wasbeer2006
@ boswielrenner, wat vind jij goedkoop en om wat voor soort velgen gaat het dan qua hoog, laag.

Wil je zelf gaan (laten) bouwen of complete wielen?
Wil zelf ook graag een mooi hoog setje, reynolds 46 bv maar afhankelijk van de naven zit je dan toch op 1500 a 1600 euro.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 16:39
door boswielrenner
Weet iemand het antwoord op de andere vragen die ik hierboven heb gesteld. Wat zijn goede Chinese no name carbon clinchers?

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 16:49
door loos
@boswielrenner: bevallen je tubes (Fulcrum racing speed) toch minder, dat je er een setje carbon clinchers bij wilt?

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 17:40
door boswielrenner
Nee carbon tubulars bevallen uitstekend. Echt waar, de Fulcrum racing speed XLR wielen rijden fantastisch, maar ik wil ook carbon clinchers hebben die goed zijn, maar niet te duur. Ultieme droom zijn Lightweight carbon clinchers, en daar ga ik tzt wel en keer voor, maar voor nu onbereikbaar.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 17:52
door havana
Okay, maar daarmee heb je nog niet geantwoord op de vraag WAAROM je deze wielen wilt hebben? ;)

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 18:13
door boswielrenner
Twee redenen:


1: Ik wil graag ervaring opdoen met carbon clinchers (ben ook nieuwsgierig naar Chinese kwaliteit no name wielen.)
2: Als ik in een groep rij en train of een toertocht/cyclo rij, dan is lek rijden als je als enige met tubulars rijdt een beetje vervelend. Een binnenband vervang ik binnen een paar minuten, maar tube, zeer waarschijnlijk, niet
Ik ben weliswaar op dit moment slechts 1x lek gereden met tubus, maar gaat toch beetje in de kop zitten als anderen moeten wachten.

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 19:14
door loos
boswielrenner schreef:Twee redenen:


1: Ik wil graag ervaring opdoen met carbon clinchers (ben ook nieuwsgierig naar Chinese kwaliteit no name wielen.)
2: Als ik in een groep rij en train of een toertocht/cyclo rij, dan is lek rijden als je als enige met tubulars rijdt een beetje vervelend. Een binnenband vervang ik binnen een paar minuten, maar tube, zeer waarschijnlijk, niet
Ik ben weliswaar op dit moment slechts 1x lek gereden met tubus, maar gaat toch beetje in de kop zitten als anderen moeten wachten.
Ik heb net een setje tubes besteld, na vele jaren twijfel.
Dat is dus precies wat ook in mijn kop zit. Maar ja, je moet het toch eens proberen...
Na alle youtube filmpjes en het tubes voor dummies topic, toch maar gedaan.
Nu staan ze al een tijdje in backorder , en gaat het toch weer knagen...
Volgens de youtube filmpjes kan verwisselen best snel.

@boswielrenner: wat heb jij toen gedaan bij lekrijden, en hoe lang duurder dat?

Re: Carbon clinchers uit China vragen

Geplaatst: 08 jul 2012 19:32
door boswielrenner
Het voordeel van Tubes is dat je op een lekke band nog redelijk door kunt rijden. Je kan weliswaar niet op het zadel zitten, maar je kan wel thuis komen.
Ik reed lek tijdens de training en ik ben dus de eerste afslag naar huis gereden. Mijn fietsmaten hebben de training afgemaakt. Thuis heb ik band in alle rust vervangen. Ging zonder problemen.
Een tube van de velg trekken gaat redelijk snel als je eenmaal een beginnetje hebt waar tube los komt van de velg. Een binnenband vervangen gaat wel sneller.