Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 16:20

Voor mijn nieuwe Superior ben ik op zoek naar carbon wielen, omwille van de prijs en goede ervaringen hier ga ik voor CSC gaan.

Ik heb hier al veel gelezen, maar ik ben een leek op gebied van wielen dus voor de zekerheid nog enkele vragen :D

Keuzes die al vastliggen:

* 38mm hoogte
* Clincher type, want tubeless zal zonder gaten zijn vermoed ik? (kan ik nog navragen natuurlijk)
* UD mat
* Messing nippels (indien mogelijk)
* Center lock disc
* XDB shipping

Nog twijfels:

* Powerway R13 hub of R13 ceramic of Novatec AS511SB FS522SB of Novatec A271SB/F372SB?
* Wielbreedte: 23 (intern 16) of 25 (intern 18) mm? Er komen Schwalbe pro one 30mm banden op.
* Andere spaken? -> meerkost waard?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 16:29

18mm intern minimaal. Mijn inziens is dit al aan de krappe kant voor een 30mm band, je krijgt straks het light bulb effect.

Geen keramische lagers en zeker niet in deze prijsklasse. Dat is weggegooid geld

Ook tubeless ready velgen komen met gaten in het velgbed. Ik zou altijd voor die gaan, kun je in de toekomst altijd over naar tubeless en anders is dat interessant voor een eventuele doorverkoop als je ze zat bent. Zonder gaten is het ronduit kut bij reparaties.

Novatec schat ik iets hoger in dan Powerway

Andere spaken?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 apr 2021 16:35

Standaard lagers in de Powerway naven zijn niet veel soeps maar zijn makkelijk te vervangen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

wijmaar
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:28
Locatie: Maarn

wijmaar 19 apr 2021 16:38

Hier inmiddels ook de knoop doorgehakt en bestelling geplaatst bij Farsports:

- Farsports Kaze 26mm (extern)
- 40mm hoog
- Sapim brass black nipples
- Sapim CX Ray spaken
- UD Matte
- DT Swiss 350 naven (Centrelock, XDR body, 18t)

Ik ben erg benieuwd. Wilde eerst voor CSC gaan, maar na wat mindere reviews over de Tubeless velgen toch voor Farsports gegaan. Ik zal hier wat foto's plaatsen als ze binnen zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 apr 2021 16:44

Is wel een ander prijskaartje vermoed ik @wijmaar?

wijmaar
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:28
Locatie: Maarn

wijmaar 19 apr 2021 16:52

havana schreef: 19 apr 2021 16:44 Is wel een ander prijskaartje vermoed ik @wijmaar?
Terecht punt, had ik even moeten vermelden. Bij CSC had ik de volgende offer:

- UD Matte finish
- 38mm Tubeless 25mm width
- Sapim Spokes
- Brass nipples
- Centerlock disc Novatec D791SB D792SB Hubs

Bij CSC heb ik een quote gekregen van €500 incl. XDB shipping, dit was dus wel met Novatec naven. Na enig contact met Farsports heb ik de set daar voor €700 incl. XDB shipping gekocht, maar daarvoor dus wel DT Swiss naven.

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 17:13

Philippos schreef: 19 apr 2021 16:29 18mm intern minimaal. Mijn inziens is dit al aan de krappe kant voor een 30mm band, je krijgt straks het light bulb effect.

Geen keramische lagers en zeker niet in deze prijsklasse. Dat is weggegooid geld

Ook tubeless ready velgen komen met gaten in het velgbed. Ik zou altijd voor die gaan, kun je in de toekomst altijd over naar tubeless en anders is dat interessant voor een eventuele doorverkoop als je ze zat bent. Zonder gaten is het ronduit kut bij reparaties.

Novatec schat ik iets hoger in dan Powerway

Andere spaken?
Ivm velgbreedte, de tabel op onderstaande link klopt dus niet? Of het is gewoon niet optimaal, maar wel mogelijk?

https://www.internet-bikes.com/advies/f ... n%20belang.

Is er een (groot) verschil tussen de goedkope en duurdere novatec naven? Er zit +- € 60 verschil op, als het nuttig is pak ik de duurdere wel :D .

Ivm de TLR, dan ga ik zeker hiervoor. Ik wou de clincher versie pakken omwille van de gaten en makkelijker een spaak te vervangen (gelezen in reacties van jou in dit topic).

Er zijn andere spaken mogelijk (waarschijnlijk met meerkost), maar geen idee of dit nodig/nuttig is. Zie info op Ali hieronder:

"CN MAC Aero 494 spaken voor A271SB F372SB , R13 Hub ,R13 keramische
Pijler Aero 1432 spaken voor AS511SB FS522SB Hub
(Als u wielen met lichter CN 424 of Pijler 1420 of Sapim spaken, Neem contact met ons)"

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 17:13

nijkie schreef: 19 apr 2021 16:35 Standaard lagers in de Powerway naven zijn niet veel soeps maar zijn makkelijk te vervangen.
Door welke lagers heb je deze vervangen?

garmin2470
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 nov 2016 14:04

garmin2470 19 apr 2021 17:16

wijmaar schreef: 19 apr 2021 16:52
havana schreef: 19 apr 2021 16:44 Is wel een ander prijskaartje vermoed ik @wijmaar?
Terecht punt, had ik even moeten vermelden. Bij CSC had ik de volgende offer:

- UD Matte finish
- 38mm Tubeless 25mm width
- Sapim Spokes
- Brass nipples
- Centerlock disc Novatec D791SB D792SB Hubs

Bij CSC heb ik een quote gekregen van €500 incl. XDB shipping, dit was dus wel met Novatec naven. Na enig contact met Farsports heb ik de set daar voor €700 incl. XDB shipping gekocht, maar daarvoor dus wel DT Swiss naven.
Dat is nog een andere Novatec naaf, specifiek achter gevraagd? Want deze staan niet standaard op Ali :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12622
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 apr 2021 17:23

Eens. Ik zou voor een iets bredere velg gaan. Minimaal 21 of 22 intern.
Niet dat 18 niet gaat 10 jaar geleden reden we op de MTB ook met 19 en 52mm band.

Maar 21 of 22 is veel prettiger. Je hebt kans dat je met 18 de bandespanning moet verhogen om rollen te voorkomen en dan kan je net zo goed een smalllere band nemen.

Zipp biedt al 25mm intern aan, dat snap ik dan weer niet, dan zal je echt minimaal met een 30mm band moeten rijden. Vind het dan meer gravel wielen.

Tubeless ready zijn nu bijna alle velgen,altijd doen. 30mm is ook een grens waarbij tubeless echt voordelen gaat hebben.

Het enige is, maar daar en ik ook bijna de enige in :) , messing nippels doe ik nooit altijd alu. Het breekt alleen maar als het niet goed gespaakt is..... en dan nog, dan breekt nu je spaak. Ik zie geen enkel voordeel van messing, behalve bij extreem gebruik, downhill of pekelfiets.
Laatst gewijzigd door wasbeer2006 op 19 apr 2021 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 17:23

Heerlijk die auto translate functie van Ali. Pijler = Pillar spaken. Ook prima. CX-Ray geldt als de gouden standaard maar Pillar en Cn Mac zijn ook goede spaken. Ze gebruiken hier wel de goedkopere, zwaardere variant. Het is aan jou of het je waard is. Als er iets met je wiel is later, zal het niet direct aan de gebruikte spaken liggen maar meer aan de arbeider die hier aan gewerkt heeft.

Vwb de banden tuurlijk kun je er mee rijden. Technisch past het. Op mijn El cheapo, uit reserve onderdelen bestaande fiets, heb ik 34mm banden op 18mm intern. Het fietst. Boeit me niet. Het ziet er niet uit en je merkt bij de bochten dat het niet gemaakt is voor hoge snelheden (die combi). Maar op deze fiets vind ik het best.

Bij de duurdere naven verlies je gewicht. Maar je krijgt er ook kleinere lagers en minder afdichtingen voor terug. Dus een kortere levensduur van je lagers.
Laatst gewijzigd door Philippos op 19 apr 2021 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 19 apr 2021 17:25

garmin2470 schreef: 19 apr 2021 17:13
nijkie schreef: 19 apr 2021 16:35 Standaard lagers in de Powerway naven zijn niet veel soeps maar zijn makkelijk te vervangen.
Door welke lagers heb je deze vervangen?
SKF/NTN/FAG moet je hebben. Probleem is dat zij niet altijd van die super kleine lagers maken die de lichtere naven gebruiken.

Plaats reactie