Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 feb 2021 20:23

Ik gok op een snelheidswinst van 3km p/u 8-)

De Pro heeft tov de Non Pro een aantal voordelen die voor ons stervelingen meer van belang zijn. Sterker dan de Non Pro maar niet zwaarder. Geen verf nodig, waardoor meer krasbestendig. Bijna alle modellen komen in een Flyweight versie (extra licht, limiet gewicht 90kg). 5 jaar garantie ipv 3.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 feb 2021 20:37

wasbeer2006 schreef: 15 feb 2021 09:09 Geen ervaringen. Ziet er prima uit, met 1 grote maar!
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.

Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.
Het klinkt alsof jij zelf wielbouwer bent.
Als dat zo was , zou je dat niet zo stellen...... :(
Ik snap daarentegen heel goed waarom dat geen standaard is....
Philippos schreef: 15 feb 2021 17:48 Mijn ervaring is dat een asymmetrische velg "maar" 5% winst levert in spaakspanning voor de NDS.
In b.v. Spocalc kan je simpelweg het effect van 2 mm asymmetrie aflezen.
Meestal niet echt de moeite waard, dit i.t.t. de 2: 1 spaakaantallen rechts/links.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 16 feb 2021 08:30

Philippos schreef: 14 feb 2021 18:26 Ik lees her en der verhalen die goed gaan maar ook verhalen waarbij de chinese ratchet's te "zacht" zouden zijn en daardoor snel vergaan.

Je kunt het proberen met die naven. Begeven de ratchet's het relatief snel, kun je altijd proberen om originele DT ratchet er in te zetten.

Hoe zit het met de beschikbaarheid van vervangende bodies? En wat voor lagers zitten erin? Ik heb dat zo niet kunnen vinden.

Hoe dan ook, zijn dat white label naven die iemand anders voor ze maakt. Achterhaal jij even wie die producent is? ;)

Het zijn overigens best lichte naven. De vraag is waar komt die gewichtsbesparing vandaan? Bij een bekende merk is dat bekend maar hier?
Elite claimt dat het hun eigen hub is. Soit, die zal idd wel door iemand anders voor hen ontwikkeld zijn. Belangrijk is wel dat ze volledig compatibel zijn met DT Swiss onderdelen.

Tussen de regels lezend, betekent dit dat het gewoon een kopie is toch?
Er is een R13 en R14 versie.

Ze hebben ook wielsets met de 350 hub. Maar dit lijkt een andere reeks, en meteen een stuk duurder. https://nl.aliexpress.com/item/32986597919.html

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 feb 2021 08:49

hayes schreef: 16 feb 2021 08:30
Philippos schreef: 14 feb 2021 18:26 Ik lees her en der verhalen die goed gaan maar ook verhalen waarbij de chinese ratchet's te "zacht" zouden zijn en daardoor snel vergaan.

Je kunt het proberen met die naven. Begeven de ratchet's het relatief snel, kun je altijd proberen om originele DT ratchet er in te zetten.

Hoe zit het met de beschikbaarheid van vervangende bodies? En wat voor lagers zitten erin? Ik heb dat zo niet kunnen vinden.

Hoe dan ook, zijn dat white label naven die iemand anders voor ze maakt. Achterhaal jij even wie die producent is? ;)

Het zijn overigens best lichte naven. De vraag is waar komt die gewichtsbesparing vandaan? Bij een bekende merk is dat bekend maar hier?
Elite claimt dat het hun eigen hub is. Soit, die zal idd wel door iemand anders voor hen ontwikkeld zijn. Belangrijk is wel dat ze volledig compatibel zijn met DT Swiss onderdelen.

Tussen de regels lezend, betekent dit dat het gewoon een kopie is toch?
Er is een R13 en R14 versie.

Ze hebben ook wielsets met de 350 hub. Maar dit lijkt een andere reeks, en meteen een stuk duurder. https://nl.aliexpress.com/item/32986597919.html
Als je het niet waard vind of de budget niet hebt om iets hier te laten maken voor je, zou ik Ali links laten liggen en voor zoiets gaan: https://www.bike-components.de/en/Novat ... et-p77215/

Gewoon Duitse garantie dicht bij en geen gedoe met iemand ergens ver weg.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 feb 2021 09:08

Keezx schreef: 15 feb 2021 20:37
wasbeer2006 schreef: 15 feb 2021 09:09 Geen ervaringen. Ziet er prima uit, met 1 grote maar!
Ze zijn niet asymetrisch. Ik snap niet goed dat het nog steeds niet de standaard is bij een nieuwe velg, veel meer merken waar ik het niet zien.

Als er nou iets helpt een wiel beter te maken is het wel een gelijke spaakspanning aan beide kanten. Spaakspanning kan veel lager.
Het klinkt alsof jij zelf wielbouwer bent.
Als dat zo was , zou je dat niet zo stellen...... :(
Ik snap daarentegen heel goed waarom dat geen standaard is....
Waarom zou je het niet doen?

Ik heb werkelijk geen enkele velg hangen die niet asymmetrisch is en mijn oudste setje is zes jaar oud.

Ryde MTB set
9th wave MTB set
2 setjes race Yishun velgen 33 en 55mm

Allemaal 3mm offset

Met normale vooral race velgen heb ik beste wel last gehad dat de DS losliep, volgens wheeltec, zou dit bij een asymmetrische velg niet voorkomen nav zijn ervaring.

Zijn uitleg begreep ik wel, hele hoge spaakspanning en te recht parapluutje.

Als hij ongelijk heeft ben ik benieuwd wat dan het nadeel is van een asymmetrische velg

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 feb 2021 09:29

Je bedoelt zeker NDS die los ging?

Nadelen zijn vaak het gewicht en prijs, als dat van belang is. Voordelen zijn er wel maar niet zodanig groot dat je iets moet laten liggen omdat het niet asymmetrisch is.

Het blijft een totaal systeem. Je bent ook afhankelijk van het ontwerp van de fiets, het ontwerp van de naaf en de gekozen spaken.

hayes

hayes 16 feb 2021 10:24

Philippos schreef: 16 feb 2021 08:49
Als je het niet waard vind of de budget niet hebt om iets hier te laten maken voor je, zou ik Ali links laten liggen en voor zoiets gaan: https://www.bike-components.de/en/Novat ... et-p77215/

Gewoon Duitse garantie dicht bij en geen gedoe met iemand ergens ver weg.
Die staan idd ook wel op m'n shortlist.
Ik ben me nu vooral aan het oriënteren.

Op zich heb ik een perfect setje Dt Swiss PR1600 in 32mm uitvoering liggen.
Die geven de fiets ook al visueel iets extra. En met 1700 gram liggen ze écht niet ver van het gewicht van veel Chinees carbon.

Ik kijk rustig verder. Die 500-600 is ongeveer wat ik er voor kwijt zou willen zijn als ik koop.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 feb 2021 10:25

@Philippos, Nee DS liep los, was bij een wat slappe notubes340 met acros.54 naaf, was niet mijn beste setje :-)
Dat is de enige set waar ik problemen mee heb gehad, naaf fles scheurde aan de ds kant, loslopende spaken.
Misschien ook een combo van de te lichte/slappe alu velg.

Gewichten van mijn sets zijn redelijk laag daar zit het niet in.

9th wave MTB is 1180 gram, heel veel lichter kan niet met normale spaken, Dan moet je echt naar PIrope, zit ik wel aan te denken voor de fun. Al vind ik het wat eng ogen.

race 33 mm is 1280gr en 55mm 1460gr, ook niet echt zwaar voor disc.

Ik kies de spullen altijd wel zelf uit. Eigenlijk altijd sapin Xray's , naven race newmen en carbon ti bij de MTB, vooral die laatste bevallen heel goed. Lopen superlicht en gewoon amper onderhoud nodig. In totaal heb ik inclusief vrienden vijf sets die ik daarmee onderhoud.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 17 feb 2021 22:06

Zag dat farsports een eigen merk naven heeft uitgebracht. De rd230 en rd300, iemand ervaringen mee?
It's just a hill - Get over it

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 18 feb 2021 12:14

(dubbel)
Laatst gewijzigd door poeperman op 18 feb 2021 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

poeperman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 dec 2017 12:22

poeperman 18 feb 2021 12:16

Mijn MTB-velgen van Carbonbeam zijn aangekomen.

Nu merk ik op dat de spaakgaten wat groter lijken dan ik gewend ben, namelijk 4,5mm.

Kan ik nog steeds normale Polyax nippel gebruiken (14G - 2mm) of moet ik op zoek naar nippels met een grotere buitenmaat?

https://www.bike24.com/p2259183.html
deze had ik in gedachten in combinatie met DT Swiss Competition Race spaken (2.0 - 1.6 - 2.0)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mar 2021 09:28

Een vriend wil een wielset bij Farsports bestellen. Ik wil nog even een paar dingen checken:

https://www.wheelsfar.com/classic-disc- ... p0089.html

Zijn fiets heeft 12*100 en 12*142 steekassen en is zelf met 73kg niet al te zwaar dus is 24 spaken voldoende.
Hij kiest dan voor 24H/24H 12*100/12*142 Central Lock?
Niples: Black brass (messing)

De set is tubeless ready with no holes in rim bed. Mijn vraag is of dat handig is bij het richten van het wiel, of kan je beter kiezen voor met holes en gebruik maken van tubeless velglint.

Afbeelding

Plaats reactie