Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2021 07:59

Keezx schreef: 04 feb 2021 22:59 Kernnelijk een achtenaaf waar er door de niet perfecte ordening en uitlijning/spacing iets preload op de lagers staat, niet om je erg druk over te maken.
De meeste achternaven hebben 4 cartridge lagers en lopen alleen daardoor op het oog al minder vrij dan voorwielen.
Met de as onderdruk zetten via snelspanner of steekas luistert het allemaal wat nauwer dan met de vroegere conuslagers, die kon je zo afstellen dat er rekening werd gehouden met de spanning die erop komt.
Bedankt Keezx, duidelijk antwoord!
Tricks om weerstand toch iets te verlagen?
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2021 09:56

Lage frictie lagers gebruiken zou een optie kunnen zijn. Maar je betaalt dan elders de rekening (afdichting).

Laat het gaan en ga fietsen.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2021 10:19

Philippos schreef: 05 feb 2021 09:56 Lage frictie lagers gebruiken zou een optie kunnen zijn. Maar je betaalt dan elders de rekening (afdichting).

Laat het gaan en ga fietsen.
Weet ik, maar ik ben een echte placebo fietser. Ik moet nog maar denken dat iets werkt en ik ga harder :D (en dat werkt helaas omgekeerd ook). Maar je hebt gelijk hoor!
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 feb 2021 10:49

Wiedse schreef: 04 feb 2021 22:15 Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
Persoonlijk vind ik het niet normaal dat het wiel zo snel tot stilstand komt en zelfs met het ventiel horizontaal blijft staan. Lijkt mij sterk dat het wiel/velg/band combinatie zo is gebalanceerd. Soms lijken lagers nog in perfecte staat totdat je ze demonteerd en dan pas merkt dat het lager is vastgelopen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 05 feb 2021 11:30

Wiedse schreef: 04 feb 2021 22:15 Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
Hoe zit het met je schijf? Loopt die niet stiekem heel even aan?
Zou de film eens zonder blokken erin willen zien?
Nu lijkt het wiel plots aan momentum te verliezen, alsof het ergens, hoe licht ook, tegenaan loopt

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 05 feb 2021 11:42

t2300 schreef: 05 feb 2021 11:30
Wiedse schreef: 04 feb 2021 22:15 Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
Hoe zit het met je schijf? Loopt die niet stiekem heel even aan?
Zou de film eens zonder blokken erin willen zien?
Nu lijkt het wiel plots aan momentum te verliezen, alsof het ergens, hoe licht ook, tegenaan loopt
Bedankt om mee te denken! Ik kan bevestigen dat de schijf absoluut op geen enkel moment een tikkeltje aanloopt.
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 05 feb 2021 12:54

Zou het kunnen dat je achterwiel alleen in de freewheel stand zwaarder loopt? Dat doet mijn winterset achterwiel (Syncros RP 2.0) ook. Na een wat langere stilstand plakt hij zelfs een beetje (single speed effect). Mijn carbon zomerset rolt bijna 3x zo ver uit, maar die heeft ook zeer soepele lagers. Al fietsend is het verschil al een stuk kleiner.
En nu ben ik fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5054
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 feb 2021 13:16

Een vriend van mij is aan het kijken naar een carbon set van Farsports voor disc. Hij heeft nu een DT swiss alu set die standaard in zijn Canyon zat. Hoe kan hij er nu voor zorgen dat die disc precies op dezelfde afstand zit als zijn andere set, zodat hij bij het wisselen niet steeds zijn remmen een beetje moet afstellen. Waar moet hij op letten?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 05 feb 2021 13:26

Als je dezelfde naaf laat inspaken komt het in 99/100 gevallen goed. Heb je een andere naaf kan het goed gaan maar ook niet qua uitlijning. Mochten de schijven zodanig ver uit elkaar zijn dat je steeds je remhoef moet bijstellen, zul je met shims moeten werken.

hayes

hayes 05 feb 2021 14:30

Is idd wel te doen. Mijn Fm kreeg het toch voor elkaar. Dacht dat hij één of twee opvulringetjes van 1mm moest steken.

coprins
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 apr 2008 20:31

coprins 05 feb 2021 17:06

toch ook maar de stoute schoenen aangetrokken en een setje in China besteld. Heb gekozen voor Velosa en dan een 50mm UD matte.
3 januari besteld vandaag binnen gekregen. had ook gekozen voor XDP shipping dus hoefde geen extra invoerkosten te betalen.
totale setprijs inclusief bezorgkosten was 735 EUR. wielen zijn met DT240 hubs(nieuwe versie) en sapim cx spaken

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 feb 2021 18:36

Waarom gekozen voor carbon wheels van Velosa en niet voor bijvoorbeeld Farsport of CSC.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie