Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2021 08:54

Maruss schreef: 22 jan 2021 12:06 in mijn strava feed zweert iedereen bij GP5000 en veel problemen met Schwalbe Pro One.

Het kan dus overal misgaan
Waarschijnlijk dan de oude Pro One. Met de nieuwe (herkenbaar aan toevoeling TLE) zijn erg weinig problemen en ze rijden erg fijn (eigen ervaring). Ze zijn bovendien veel makkelijker om te leggen dan de GP5000TL.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 jan 2021 11:57

Ik rij met de oude Pro One en geen enkel probleem, omleggen vereist wel stevige sterke duimen! ;)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2021 20:14

Oude pro one tle ook totaal geen problemen.
Enige is de snelle slijtage van een 3000 tot 3500 km

Maar daar staat tegenover supergrip en gevoel.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 feb 2021 19:42

Goedenavond,

ik stel vast een vraag die al 100x voorbij is gekomen, maar dit topic is inmiddels zo groot en het aanbod van wielen zo niet groter :) dat ik graag gericht advies inwin bij de kenners hier.

Ik ben van plan om een gravelbike op te bouwen. Het frame moet een Carbonda 707 worden, maar ik loop vast op de wielset. CSC, Elite, EIE carbon, ik heb alles wel bekeken, maar mijn kennis van wielen is beperkt.


Mijn eisen zijn vrij simpel:

- Gravelbestendig
- 38-40mm hoog
- Clincher (maar tubeless te maken in de toekomst)
- max EUR 450
- Centerlock


Ik begreep dat alu nippels wel aangeraden is. Vwb naaf lijkt mij een Novatec prima (maar daar heb je vast weer verschillende gradaties in).

Er zijn hier vast fanatieke gravellers die gouden tips hebben. Zoeken op Aliexpress levert alleen maar bomen op :)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 feb 2021 20:18

Waarom eeuwig die Hooghe Felgen voor hobbelen door het bos, vraag ik me wel eens af...da's toch totaal a-functioneel.
Verder geen alu nippels , als dat kan...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 02 feb 2021 20:41

Ik ben het met Keezx eens dat hogere velgen op een gravelding niet noodzakelijk zijn. Maar als je dat mooi vind waarom niet. Bespaart ook wat gewicht op een, gemiddeld, toch wat zwaardere fiets.

Je geeft aan dat je geen kennis hebt van wielen. Is Ali dan wel zo verstandig?

Je begint met alu nippels icm carbon. Hmmm. Keezx zegt het al, niet doen.

Hoe breed zijn de wielen waar je naar kijkt intern? Want voor brede gravel banden wil je het liefst ook een bredere velg (intern).

Kun je zelf lagers vervangen? Novatec zijn uitstekende naven maar de standaard lagers en de afdichtingen van de naven zijn zo zo.

Als je het C woord loslaat kun je voor dat geld écht goede alu gravel wielen laten maken.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 02 feb 2021 21:27

Dat is dan ook exact de reden dat ik hier om advies vraag. Ik snap wel waarom de hoogte niet echt essentieel is - misschien moet ik dat ook maar loslaten. 30mm misstaat ook zeker niet. Maar als de keuze er is... Over zelf Alu heb ik eerlijk gezegd helemaal niet nagedacht! Zelfbouw doe jij zie ik! Zal er is over na denken..

Ik zag inderdaad net ergens dat je het over messing nippels had icm Carbon ipv alu.

Interne breedte kijk ik naar 24mm ongeveer om genoeg vrije keus te houden voor brede banden.

Voor wat betreft vervangen van lagers; daar durf ik wel aan. Nooit gedaan, maar met wat hulp moet dat lukken.

Ik vaar vooral op ervaringen van anderen als het op Chinese wielen aan komt, dus ik hoop op wat goede tips!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 feb 2021 22:38

Ik zou de velgen uit China halen en ze hier laten spaken rond een goede naaf.

Ben zelf ook aan het twijfelen of ik nog een set carbon-velgen zou aanschaffen voor de gravel fiets (45mm hoog of zo)
Afbeelding

hayes

hayes 03 feb 2021 07:55

Voor hetzelfde geld heb je bv ook wel een setje DT Swiss Er1600 of GR1600. In de 32mm versie geven ze de fiets al duidelijk een ander uiterlijk (klik op de link van m'n SUP om voorbeeldje te zien).

Ik was ook aan het twijfelen of ik in de gravelbike chinees carbon zou steken voor wegritjes. Maar ik hou het gewoon bij m'n PR1600 setje.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 03 feb 2021 10:19

hayes schreef: 03 feb 2021 07:55 Voor hetzelfde geld heb je bv ook wel een setje DT Swiss Er1600 of GR1600. In de 32mm versie geven ze de fiets al duidelijk een ander uiterlijk (klik op de link van m'n SUP om voorbeeldje te zien).

Ik was ook aan het twijfelen of ik in de gravelbike chinees carbon zou steken voor wegritjes. Maar ik hou het gewoon bij m'n PR1600 setje.
Dat smoelt indedaad mooi! Mooie fietsen trouwens :)

Ik moet het carbon misschien toch maar los laten. Ik weet ook niet of het kopen van alleen de velgen en hier lokaal laten spaken binnen het budget valt.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 04 feb 2021 22:15

Heb een jaar geleden setje feder wielen gekocht bij Farsports. Nu viel me op dat er best veel weerstand op het achterwiel zit.... is dit normaal? Ik heb de wielen even blootgelegd en lagers lijken nog in perfecte staat maar weerstand met interne steekas is toch behoorlijk... Heb de wielen gemonteerd in fiets zonder ketting of dergelijke zodat het vrij kan draaien, oordeel zelf en tips welkom: https://youtu.be/avz21o7o66Y
It's just a hill - Get over it

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 feb 2021 22:59

Kernnelijk een achtenaaf waar er door de niet perfecte ordening en uitlijning/spacing iets preload op de lagers staat, niet om je erg druk over te maken.
De meeste achternaven hebben 4 cartridge lagers en lopen alleen daardoor op het oog al minder vrij dan voorwielen.
Met de as onderdruk zetten via snelspanner of steekas luistert het allemaal wat nauwer dan met de vroegere conuslagers, die kon je zo afstellen dat er rekening werd gehouden met de spanning die erop komt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie