Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 21 jan 2021 14:57

Gisteren dan toch een keuze gemaakt:
Farsports Classic 50mm (18mm internal, 25mm external), UD matte, tubeless, DT swiss 350 met 36T, messing nippels, Swissstop black prince, Ti skewers, tubeless valves, geen logo's

Omgerekend met duty prepaid service en toeslag 687 Euro in totaal. Dat verschil was me te groot met een setje bij de lbs.

Gaat mijn eerste tubeless ervaring worden. Hier nog tips voor? Welke banden kan ik het beste gebruiken, de Conti gp 5000 TLE 25mm? Heb op mijn huidige wielen met binnenbandjes altijd op de 4000 of 5000 gereden (nu 25 voor en 28 achter). Voor de tubeless banden zijn vooral lekbestendigheid en duurzaamheid belangrijk voor me, wil er wel lang genoeg mee kunnen doen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 jan 2021 15:10

spurlie schreef: 21 jan 2021 14:57 Welke banden kan ik het beste gebruiken, de Conti gp 5000 TLE 25mm?
NEEEEEEE!!!!! Alles behalve die krengen als je je handen, je bandenlichters en jezelf met pech onderweg willen kunnen helpen (biba bij nood), lief hebt.

Als je echt per se "snelle" banden wilt hebben, dan maar de Schwalbe Pro One (2020)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 21 jan 2021 22:18

Philippos schreef: 21 jan 2021 15:10
spurlie schreef: 21 jan 2021 14:57 Welke banden kan ik het beste gebruiken, de Conti gp 5000 TLE 25mm?
NEEEEEEE!!!!! Alles behalve die krengen als je je handen, je bandenlichters en jezelf met pech onderweg willen kunnen helpen (biba bij nood), lief hebt.

Als je echt per se "snelle" banden wilt hebben, dan maar de Schwalbe Pro One (2020)
Vergeet niet een scheur in je wang bij die GP5000's. Serieus al 4 verschillende mensen overkomen in mijn Strava feed, en het is niet dat ik nu zo serieus veel mensen volg.

Ik denk dat die Schwalbe's een veel beter alternatief zijn.


spurlie schreef: 21 jan 2021 14:57 vooral lekbestendigheid en duurzaamheid belangrijk voor me,
Kleine gaatjes maakt niet zoveel uit, zolang de sealant ze maar dicht. Grotere gaten of scheuren wordt een probleem.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 22 jan 2021 12:06

in mijn strava feed zweert iedereen bij GP5000 en veel problemen met Schwalbe Pro One.

Het kan dus overal misgaan

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 22 jan 2021 12:11

Maruss schreef: 22 jan 2021 12:06 in mijn strava feed zweert iedereen bij GP5000 en veel problemen met Schwalbe Pro One.

Het kan dus overal misgaan
Daarom zweer ik zelf bij Mavic Yksion Pro UST bandjes.


Alleen omdat Mavic een paar slechte instap velgen maakt, geloof niemand dat deze bandjes gemaakt door Hutchinson wel goed zijn.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 jan 2021 12:30

Hutchinson is top. Behalve hun eigen banden maken ze ook de Mavics en alle Pirelli's.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 22 jan 2021 15:39

Philippos schreef: 22 jan 2021 12:30 Hutchinson is top. Behalve hun eigen banden maken ze ook de Mavics en alle Pirelli's.
Pirelli, dat wist ik dan weer niet. Thx!
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

hayes

hayes 22 jan 2021 19:48

IK blijf zweren bij de Vittoria Rubino Pro G2. Eerlijk gezegd wel nog niet tubeless gereden.

Wegbandjes zie ik eigenlijk het nut niet in om tubeless te gaan.
Ik rij met Rubino 28 mm op 5-5,5 bar. Ik rij zowat 1-2 keer per jaar lek (11k km waarvan toch en 8-9 op de Rubino's)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 22 jan 2021 22:23

hayes schreef: 22 jan 2021 19:48 Wegbandjes zie ik eigenlijk het nut niet in om tubeless te gaan.
Ik rij met Rubino 28 mm op 5-5,5 bar.
Ik zie geen voordelen meer aan binnenbanden en ook niet meer aan 5 bar :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

spurlie
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 23 jan 2021 00:15

Ja idd. Zoals ik het lees (dus geen praktijk ervaring nog), heeft tubeless eigenlijk alleen voordelen. Lekrijden komt eigenlijk niet meer voor en mocht het gat toch te groot zijn heb je nog pluggen om het gat te dichten. Nooit meer binnenbandjes wisselen langs de weg in de regen en de kou, heerlijk!

Nadeel zal waarschijnlijk het wisselen van bandjes zijn, maarja dat plan je en komt dus niet 'onverwacht' net op dat moment dat je op tijd thuis moet zijn of iets dergelijks...

hayes

hayes 23 jan 2021 08:33

mhr-zip schreef: 22 jan 2021 22:23
hayes schreef: 22 jan 2021 19:48 Wegbandjes zie ik eigenlijk het nut niet in om tubeless te gaan.
Ik rij met Rubino 28 mm op 5-5,5 bar.
Ik zie geen voordelen meer aan binnenbanden en ook niet meer aan 5 bar :lol:
Ik zie in mijn geval ook geen nadelen. 5 bar (voor 80+ kg) rijdt heel comfortabel. Ik rij zo goed als nooit lek.

Tubeless: mijn eerste aankoop zal al een compressor moeten worden. Plus driemaandelijks sealant toevoegen. Dat heb ik nu niet. In het topic over tubeless rijden, lees ik ook dat het niet zo probleemloos is als velen stellen...
M'n eigen FM die me zo hard probeert te overhalen om met de gravelfiets tubeless te gaan, zei meteen dat het op wegfietsen veel minder nut heeft.

Ik ga hem volgen op de gravelfiets en zie hoe het verloopt. ;)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 24 jan 2021 08:44

spurlie schreef: 23 jan 2021 00:15 Ja idd. Zoals ik het lees (dus geen praktijk ervaring nog), heeft tubeless eigenlijk alleen voordelen. Lekrijden komt eigenlijk niet meer voor en mocht het gat toch te groot zijn heb je nog pluggen om het gat te dichten. Nooit meer binnenbandjes wisselen langs de weg in de regen en de kou, heerlijk!

Nadeel zal waarschijnlijk het wisselen van bandjes zijn, maarja dat plan je en komt dus niet 'onverwacht' net op dat moment dat je op tijd thuis moet zijn of iets dergelijks...
Ik rij tubeless, en het heeft zeker nadelen. Toch ben ik groot fan!!

- Niet bij alle merken is Tubeless al een volwassen techniek, dus werkt het niet zo lekker als bij andere merken. Je goed inlezen welke velg/band combi is aan te raden is niet overbodig. In mijn schuur krijg ik alle banden erop en eraf. Maar moest pasgeleden na 10d km toch een keer een binnenband steken (had ook geen plug bij me), ben je toch wel blij dat je band er makkelijk afgaat als het buiten 2 graden is.

- De eerste 3 keer toen ik mijn binnenband ging wisselen stond ik ook nodeloos te tobben. Nu doe ik dat met mijn ogen dicht, dat komt omdat ik ervaring erin gekregen hebt. Dit geldt ook voor Tubeless! Band laten ploppen, latex toevoegen zonder knoeien etc, ik doe het nu allemaal in een paar minuten, maar de eerste keer was ik echt wel even bezig en ging het zeker niet zonder knoeien.

- Verder denk ik dat Tubeless uiteindelijk net zoveel nadelen heeft als binnenbanden, MAAR in mijn ogen verplaatsen ze voor een grootdeel van buiten langs de kant van de weg terwijl ik wil fietsen, naar mijn warme schuur op een avond als ik tijd heb om alles op het gemak te doen.


hayes schreef: 23 jan 2021 08:33 Tubeless: mijn eerste aankoop zal al een compressor moeten worden.
Waarom (gelijk) een compressor? Mijn bandjes lukt met een gewone fietspomp. Met een ander type bandje lukte het een keer niet, toen heb ik met CO2 de band laten ploppen, en later latex toegevoegd. Bij mijn latex stond er ook bij dat het met CO2 kon, alleen moet je latex erin doen, je ventiel aan de bovenkant doen en dan CO2 er op.

Ik haal wel altijd de ventielkern er even uit als ik ga ploppen, dat scheelt 80%.
Laatst gewijzigd door mhr-zip op 24 jan 2021 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie