Speling op het naaflager?
Carbon clinchers uit China vragen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Hi,
toevallig zit ik met dezelfde spaakspannings vraag, heb inmiddels een kleine 500km gereden op mijn carbon Clinchers. Maar sinds gisteren maken ze een vibrerend geluid bij staande sprints en ook bij het nemen van sportieve bochten. Rechtuit zijn ze (nog) muisstil.
Er zit geen speling op de naaf of velg, wel lijkt deze iets uit balans te zijn maar dan echt minimaal (1-2mm max).
Mijn eerste ingeving was dat mogelijk de spaken niet correct meer op spanning staan, als ik deze een voor een op toonhoogte controleer zit hier wel wat verschil tussen maar is mij onduidelijk of dit ook echt vibratie in het wiel kan veroorzaken in bochten / sprints.
Iemand hier ervaring mee?
velg specs: 60mm carbon, U-shape 25mm, novatec 291-SL, Pilar 1420, interne spaken.
dank, Bart
toevallig zit ik met dezelfde spaakspannings vraag, heb inmiddels een kleine 500km gereden op mijn carbon Clinchers. Maar sinds gisteren maken ze een vibrerend geluid bij staande sprints en ook bij het nemen van sportieve bochten. Rechtuit zijn ze (nog) muisstil.
Er zit geen speling op de naaf of velg, wel lijkt deze iets uit balans te zijn maar dan echt minimaal (1-2mm max).
Mijn eerste ingeving was dat mogelijk de spaken niet correct meer op spanning staan, als ik deze een voor een op toonhoogte controleer zit hier wel wat verschil tussen maar is mij onduidelijk of dit ook echt vibratie in het wiel kan veroorzaken in bochten / sprints.
Iemand hier ervaring mee?
velg specs: 60mm carbon, U-shape 25mm, novatec 291-SL, Pilar 1420, interne spaken.
dank, Bart
Twee vraagjes:NuitKor schreef: ↑16 jun 2018 18:30 Ik heb nu ongeveer 2-3k kilometer gefietst op de 38mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven. De wielen zijn echt muisstil (qua rijwind wat langs de velgen gaat), Ze zijn veel stiller dan mijn 50mm hoge wielen van 9th wave. Ook qua naven zijn ze stil en eigenlijk vind ik dat bij lange afdalingen best wel fijn, op het vlakke heb ik niet veel mijn benen stil.
Ik heb tijdens Trois Ballons de wielen ook gebruikt in de Vogezen en afgedaald met regen, ze gaven geen krimp en icm swissstop black prince remde het super goed. Nagenoeg geen verschil met remmen in regen met alu velgen.
Tot nu toe dik tevreden met het setje van Farsports!
- Had je de Farsports wielen niet gekocht als trainingsset naast je Ninth Wave setje? Waarom reed je daar niet mee in 3b? En hoe vind je de twee wielsets in vergelijking?
- Levert Farsports de snelspanners die horen bij de naafset? Dus kreeg jij de Dtswiss variant? Of krijg je generic chinese zooi?
Ik heb de 50mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven en 36 ratchets nu 800km.Stoffa schreef: ↑26 jun 2018 10:33Twee vraagjes:NuitKor schreef: ↑16 jun 2018 18:30 Ik heb nu ongeveer 2-3k kilometer gefietst op de 38mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven. De wielen zijn echt muisstil (qua rijwind wat langs de velgen gaat), Ze zijn veel stiller dan mijn 50mm hoge wielen van 9th wave. Ook qua naven zijn ze stil en eigenlijk vind ik dat bij lange afdalingen best wel fijn, op het vlakke heb ik niet veel mijn benen stil.
Ik heb tijdens Trois Ballons de wielen ook gebruikt in de Vogezen en afgedaald met regen, ze gaven geen krimp en icm swissstop black prince remde het super goed. Nagenoeg geen verschil met remmen in regen met alu velgen.
Tot nu toe dik tevreden met het setje van Farsports!
- Had je de Farsports wielen niet gekocht als trainingsset naast je Ninth Wave setje? Waarom reed je daar niet mee in 3b? En hoe vind je de twee wielsets in vergelijking?
- Levert Farsports de snelspanners die horen bij de naafset? Dus kreeg jij de Dtswiss variant? Of krijg je generic chinese zooi?
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.
Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
De wielen bevallen trouwens erg goed. Hiervoor had ik Fulcrum Racing 3 wielen en door de Farsports velgen ga ik niet alleen sneller door een betere moraal.
Ik heb idd nog een setje 9th wave 50mm. Heb voor de farsports gekozen omdat deze 38mm zijn en er al mee in de bergen had gereden, dus vertrouwen mee.Stoffa schreef: ↑26 jun 2018 10:33Twee vraagjes:NuitKor schreef: ↑16 jun 2018 18:30 Ik heb nu ongeveer 2-3k kilometer gefietst op de 38mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven. De wielen zijn echt muisstil (qua rijwind wat langs de velgen gaat), Ze zijn veel stiller dan mijn 50mm hoge wielen van 9th wave. Ook qua naven zijn ze stil en eigenlijk vind ik dat bij lange afdalingen best wel fijn, op het vlakke heb ik niet veel mijn benen stil.
Ik heb tijdens Trois Ballons de wielen ook gebruikt in de Vogezen en afgedaald met regen, ze gaven geen krimp en icm swissstop black prince remde het super goed. Nagenoeg geen verschil met remmen in regen met alu velgen.
Tot nu toe dik tevreden met het setje van Farsports!
- Had je de Farsports wielen niet gekocht als trainingsset naast je Ninth Wave setje? Waarom reed je daar niet mee in 3b? En hoe vind je de twee wielsets in vergelijking?
- Levert Farsports de snelspanners die horen bij de naafset? Dus kreeg jij de Dtswiss variant? Of krijg je generic chinese zooi?
Heel eerlijk gezegd bevallen de farsports beter, al bevalt de 9th wave ook erg goed. Maar heb idee dat de farsports stijver zijn. De 9th wave kan ik makkelijker zijdelings bewegen.
De Farsports zijn erg stil (qua wind langs de velgen) dit komt doordat het een 25U velg is en natuurlijk laag met 38mm.
Weet niet welke snelspanner origineel van dtswiss zijn, maar de naven zijn wel echt.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Ik heb de 50mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven en 36 ratchets nu 800km.
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.
Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
Met dit soort snelspanner kun je het wiel niet strak genoeg in het frame zetten met als gevolg dat de naaf op de contactpunten met het frame gaat schuiven. Dat veroorzaakt het gekraak.
Een andere oplossing is de contactpunten wat opruwen met schuurpapier.
Groeten,
Hans
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.
Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
Met dit soort snelspanner kun je het wiel niet strak genoeg in het frame zetten met als gevolg dat de naaf op de contactpunten met het frame gaat schuiven. Dat veroorzaakt het gekraak.
Een andere oplossing is de contactpunten wat opruwen met schuurpapier.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Laatst idd wat gekraak. Nadat ik de snelspanner wat strakker had gezet was het direct over.Maatwielen schreef: ↑26 jun 2018 21:22 Ik heb de 50mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven en 36 ratchets nu 800km.
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.
Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
Met dit soort snelspanner kun je het wiel niet strak genoeg in het frame zetten met als gevolg dat de naaf op de contactpunten met het frame gaat schuiven. Dat veroorzaakt het gekraak.
Een andere oplossing is de contactpunten wat opruwen met schuurpapier.
Groeten,
Hans
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 422
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De meeste grote merken leveren geen snelspanners (meer) bij hun naven. Als ik naven bestel bij Hope, Tune of DT Swiss zitten er geen snelspanners bij. Die moeten apart besteld worden. Het is dus niet zo dat de snelspanners worden achtergehouden.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Ah, dank Hans. Weer wat geleerd.Maatwielen schreef: ↑27 jun 2018 10:52De meeste grote merken leveren geen snelspanners (meer) bij hun naven. Als ik naven bestel bij Hope, Tune of DT Swiss zitten er geen snelspanners bij. Die moeten apart besteld worden. Het is dus niet zo dat de snelspanners worden achtergehouden.
Groeten,
Hans