Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon clinchers uit China vragen

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 17 jun 2018 14:09

m0217585 schreef: 17 jun 2018 13:23 Hey, ik heb een vraagje.

Ik rij nu al ongeveer 1000 km met m’n Helin wielen. Vanmorgen viel me voor de eerste keer op dat bij het rechtstaan op de trappers m’n voorwiel tegen m’n remblokjes aanloopt. Hoe komt dit? Spaakspanning niet meer voldoende?
Speling op het naaflager?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8527
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jun 2018 15:42

Hoe strak staan je remmen?
Snelspanner strak genoeg?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

m0217585
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jul 2011 21:47

m0217585 17 jun 2018 20:02

Ik heb m'n wiel er onlangs wel uitgehaald. Ik zal de snelspanner eens checken.

bartezz
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2018 12:59

bartezz 20 jun 2018 11:09

Hi,

toevallig zit ik met dezelfde spaakspannings vraag, heb inmiddels een kleine 500km gereden op mijn carbon Clinchers. Maar sinds gisteren maken ze een vibrerend geluid bij staande sprints en ook bij het nemen van sportieve bochten. Rechtuit zijn ze (nog) muisstil.

Er zit geen speling op de naaf of velg, wel lijkt deze iets uit balans te zijn maar dan echt minimaal (1-2mm max).

Mijn eerste ingeving was dat mogelijk de spaken niet correct meer op spanning staan, als ik deze een voor een op toonhoogte controleer zit hier wel wat verschil tussen maar is mij onduidelijk of dit ook echt vibratie in het wiel kan veroorzaken in bochten / sprints.

Iemand hier ervaring mee?

velg specs: 60mm carbon, U-shape 25mm, novatec 291-SL, Pilar 1420, interne spaken.

dank, Bart

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 26 jun 2018 10:33

NuitKor schreef: 16 jun 2018 18:30 Ik heb nu ongeveer 2-3k kilometer gefietst op de 38mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven. De wielen zijn echt muisstil (qua rijwind wat langs de velgen gaat), Ze zijn veel stiller dan mijn 50mm hoge wielen van 9th wave. Ook qua naven zijn ze stil en eigenlijk vind ik dat bij lange afdalingen best wel fijn, op het vlakke heb ik niet veel mijn benen stil.

Ik heb tijdens Trois Ballons de wielen ook gebruikt in de Vogezen en afgedaald met regen, ze gaven geen krimp en icm swissstop black prince remde het super goed. Nagenoeg geen verschil met remmen in regen met alu velgen.

Tot nu toe dik tevreden met het setje van Farsports!
Twee vraagjes:
- Had je de Farsports wielen niet gekocht als trainingsset naast je Ninth Wave setje? Waarom reed je daar niet mee in 3b? En hoe vind je de twee wielsets in vergelijking?
- Levert Farsports de snelspanners die horen bij de naafset? Dus kreeg jij de Dtswiss variant? Of krijg je generic chinese zooi?

JohanL
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2017 10:57

JohanL 26 jun 2018 17:19

Stoffa schreef: 26 jun 2018 10:33
NuitKor schreef: 16 jun 2018 18:30 Ik heb nu ongeveer 2-3k kilometer gefietst op de 38mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven. De wielen zijn echt muisstil (qua rijwind wat langs de velgen gaat), Ze zijn veel stiller dan mijn 50mm hoge wielen van 9th wave. Ook qua naven zijn ze stil en eigenlijk vind ik dat bij lange afdalingen best wel fijn, op het vlakke heb ik niet veel mijn benen stil.

Ik heb tijdens Trois Ballons de wielen ook gebruikt in de Vogezen en afgedaald met regen, ze gaven geen krimp en icm swissstop black prince remde het super goed. Nagenoeg geen verschil met remmen in regen met alu velgen.

Tot nu toe dik tevreden met het setje van Farsports!
Twee vraagjes:
- Had je de Farsports wielen niet gekocht als trainingsset naast je Ninth Wave setje? Waarom reed je daar niet mee in 3b? En hoe vind je de twee wielsets in vergelijking?
- Levert Farsports de snelspanners die horen bij de naafset? Dus kreeg jij de Dtswiss variant? Of krijg je generic chinese zooi?
Ik heb de 50mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven en 36 ratchets nu 800km.
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.

Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
Afbeelding

De wielen bevallen trouwens erg goed. Hiervoor had ik Fulcrum Racing 3 wielen en door de Farsports velgen ga ik niet alleen sneller door een betere moraal.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jun 2018 19:24

Stoffa schreef: 26 jun 2018 10:33
NuitKor schreef: 16 jun 2018 18:30 Ik heb nu ongeveer 2-3k kilometer gefietst op de 38mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven. De wielen zijn echt muisstil (qua rijwind wat langs de velgen gaat), Ze zijn veel stiller dan mijn 50mm hoge wielen van 9th wave. Ook qua naven zijn ze stil en eigenlijk vind ik dat bij lange afdalingen best wel fijn, op het vlakke heb ik niet veel mijn benen stil.

Ik heb tijdens Trois Ballons de wielen ook gebruikt in de Vogezen en afgedaald met regen, ze gaven geen krimp en icm swissstop black prince remde het super goed. Nagenoeg geen verschil met remmen in regen met alu velgen.

Tot nu toe dik tevreden met het setje van Farsports!
Twee vraagjes:
- Had je de Farsports wielen niet gekocht als trainingsset naast je Ninth Wave setje? Waarom reed je daar niet mee in 3b? En hoe vind je de twee wielsets in vergelijking?
- Levert Farsports de snelspanners die horen bij de naafset? Dus kreeg jij de Dtswiss variant? Of krijg je generic chinese zooi?
Ik heb idd nog een setje 9th wave 50mm. Heb voor de farsports gekozen omdat deze 38mm zijn en er al mee in de bergen had gereden, dus vertrouwen mee.

Heel eerlijk gezegd bevallen de farsports beter, al bevalt de 9th wave ook erg goed. Maar heb idee dat de farsports stijver zijn. De 9th wave kan ik makkelijker zijdelings bewegen.

De Farsports zijn erg stil (qua wind langs de velgen) dit komt doordat het een 25U velg is en natuurlijk laag met 38mm.

Weet niet welke snelspanner origineel van dtswiss zijn, maar de naven zijn wel echt.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 26 jun 2018 21:22

Ik heb de 50mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven en 36 ratchets nu 800km.
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.

Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
Afbeelding

Met dit soort snelspanner kun je het wiel niet strak genoeg in het frame zetten met als gevolg dat de naaf op de contactpunten met het frame gaat schuiven. Dat veroorzaakt het gekraak.

Een andere oplossing is de contactpunten wat opruwen met schuurpapier.

Groeten,

Hans

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5062
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 jun 2018 22:26

Maatwielen schreef: 26 jun 2018 21:22 Ik heb de 50mm hoge 25U Farsports wielen met DT350s naven en 36 ratchets nu 800km.
Ik hoorde gekraak bij mijn voorwiel, maar het vervangen van de snelspanner verhielp dit. Het kwam denk ik door de veer.

Deze snelspanner krijg je bij de wielen:
Afbeelding

Met dit soort snelspanner kun je het wiel niet strak genoeg in het frame zetten met als gevolg dat de naaf op de contactpunten met het frame gaat schuiven. Dat veroorzaakt het gekraak.

Een andere oplossing is de contactpunten wat opruwen met schuurpapier.

Groeten,

Hans
Laatst idd wat gekraak. Nadat ik de snelspanner wat strakker had gezet was het direct over.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 27 jun 2018 07:17

Vandaar ook mijn vraag: goedkope snelspanners zijn niet zo goed als bv een DA of Tune, en het lijkt me echt iets voor die Chinezen de snelspanner horende bij je (dure) naafset niet mee te leveren.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 27 jun 2018 10:52

Stoffa schreef: 27 jun 2018 07:17 Vandaar ook mijn vraag: goedkope snelspanners zijn niet zo goed als bv een DA of Tune, en het lijkt me echt iets voor die Chinezen de snelspanner horende bij je (dure) naafset niet mee te leveren.
De meeste grote merken leveren geen snelspanners (meer) bij hun naven. Als ik naven bestel bij Hope, Tune of DT Swiss zitten er geen snelspanners bij. Die moeten apart besteld worden. Het is dus niet zo dat de snelspanners worden achtergehouden.

Groeten,

Hans

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 27 jun 2018 11:50

Maatwielen schreef: 27 jun 2018 10:52
Stoffa schreef: 27 jun 2018 07:17 Vandaar ook mijn vraag: goedkope snelspanners zijn niet zo goed als bv een DA of Tune, en het lijkt me echt iets voor die Chinezen de snelspanner horende bij je (dure) naafset niet mee te leveren.
De meeste grote merken leveren geen snelspanners (meer) bij hun naven. Als ik naven bestel bij Hope, Tune of DT Swiss zitten er geen snelspanners bij. Die moeten apart besteld worden. Het is dus niet zo dat de snelspanners worden achtergehouden.

Groeten,

Hans
Ah, dank Hans. Weer wat geleerd.

Plaats reactie