Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic Cosmic Carbone SLR 2012 (exalith)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 mei 2015 06:25

Der Schlucht schreef:
Der Schlucht schreef:Iemand ervaring met de werking van Exalith 2 remblokken op standaard alu velgen? binnenkort heb ik wedstrijden en ik vraag me af of ik dan probleemloos verder kan met een wiel dat ik van de wagen krijg.
Eerlijk gezegd ben ik niet echt kapot van de remwerking van de Exalith 2 setup. Dit weekeinde meerdaagse in Ardennen gereden en noodgedwongen op de reservefiets gemoeten. Geen tijd om de blokken om te zetten, maar wel om de wielen te wisselen. Met standaard Shimano remblokken veel meer remwerking dan met de speciale Exalith blokken ook na behoorlijk wat afdalingen, waar er in groep best veel geremd moest worden, geen enkel spoor van gebruik op de blokken (had ergens gelezen dat normale blokken opgevreten zouden worden door de velgen) voor mij voortaan dus gewoon standaard alu remblokken.
reed je daarvoor gewoon met alu wielen icm met die alu blokken? niet slim om die remblokken dan in te zetten voor de exalith wielen lijkt me (ivm alu splinters in je remvlak)

Weer_begonnen
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 mar 2015 09:20

Weer_begonnen 28 mei 2015 10:19

Even een vraag voor de kenners: Het Exalith principe is dit dan een "verbeterd" procede t.o.v. de ceramic randen uit het verleden? Ik vraag dat omdat ik nog een set Mavic Open Ceramic uit 1988 heb waar de remranden zo zwart als zwarte piet zijn (mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen), dus waarom stapt Mavic dan niet over/terug naar Ceramic? Te duur productieproces misschien?
The mind is like a parachute; it only works when it is open.

Der Schlucht
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 12 nov 2014 22:35

Der Schlucht 28 mei 2015 14:11

monsieurpinot schreef:
reed je daarvoor gewoon met alu wielen icm met die alu blokken? niet slim om die remblokken dan in te zetten voor de exalith wielen lijkt me (ivm alu splinters in je remvlak)
Ja, gewoon voor de zekerheid even de blokjes inspecteren, niets aan de hand.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 28 mei 2015 20:06

Weer_begonnen schreef:Even een vraag voor de kenners: Het Exalith principe is dit dan een "verbeterd" procede t.o.v. de ceramic randen uit het verleden? Ik vraag dat omdat ik nog een set Mavic Open Ceramic uit 1988 heb waar de remranden zo zwart als zwarte piet zijn (mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen), dus waarom stapt Mavic dan niet over/terug naar Ceramic? Te duur productieproces misschien?
Zelf heb ik ook zo'n set, bijna onverslijtbaar inderdaad, maar Ceramic velgen zijn toch echt niet diep zwart.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 mei 2015 20:14

Zit er aan te denken om lager voorwiel te kopen en die icm carbone sle achterwiel te gebruiken.
Voor klimmen/als er wat meer wind staat.

Maar wel met exalith coating zodat ik geen blokjes hoef te wisselen.
Iemand idee of de Ksyrium SLR ongeveer zelfde looks hebben ?
http://www.bikester.nl/mavic-ksyrium-sl ... 82367.html

royvanheesbeen
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2012 17:23

royvanheesbeen 13 jul 2015 21:01

mugman schreef:Even een vraag, heb nu eental keer regen op m'n donder gehad en dan heb ik in mijn voorwiel (naaf) een enorm krassend geluid.
Het klinkt als een aluminium gekras, alsof er een ring los ligt.
Kan het zijn dat er water (en zand) via de spaken bij het lager komen?
Is het droog, dan hoor je niks.

Is die kap bij je naaf er ook makkelijk af te halen?
En kun je hier zelf iets aandoen?

Wielen zijn van januari 2015.
Alvast bedankt voor jullie hulpvolle tips
Ik heb hier ook last van. Geen idee waar het vandaan komt. Iemand nog suggesties?

wat betreft de exalith laag; ik heb nu 5000 km op mijn Cosmic SLE's gereden. Ik heb voor weinig beschadigingen, achter behoorlijk veel. Wat bij mij funest was, is dat ik een keer een lange rit in de winter in de stromende regen heb gereden toen er in de dagen voorafgaand gestrooid was. Die dag is achter de helft van de coating verdwenen. De vele afdelingen in de Ardennen en de Dolomieten (maar enkele dagen wat regen gehad) hebben op het oog niet veel invloed gehad aangezien de velgen sinds dat ene rondje in de winter niet echter verder beschadigd zijn.

Plaats reactie