Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke Carbon wielen ?

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 08 apr 2005 00:11

Beste fietsvrienden,
Ik rijd een Time Elite carbon met Shim Ultegra tripple 9 speed en Ksyirium SSC SL wielen. Ik ben 1,96 en weeg 89 kilo ( word steeds minder ) en fiets veel klassiekers max 170 km R V Vlaanderen, L-B-L,  Amstel Gold etc en af en toe een berg. Verder rijd ik met een fietsclub die op zondag 30 gem rijd en op woensdag max 38 gem ( flink aanpoten ). Tevens rijd ik veel MTB met af en toe een wedstrijdje en marathon. Afgelopen week heb ik een kwartier van mijn Ventoux tijd gereden ( nu 1,47 vanuit Bedoin, de top is nog gesloten voor afdaling naar Malaucene ivm sneeuw over de gehele weg ) en Vlaanderen ging top, dus is het tijd om mezelf te kietelen met nieuwe wielen. Qua budget maakt het me niet veel uit ( max 2000,- ) maar het moet er gelikt uit zien bij mijn rood wit zwart Time frame en ook stevig zijn. Ik weet dat ik voor mijn gebruik eigenlijk geen super dure wielen nodig hen maar ik heb nou eenmaal maar 1 hobby en daar mag het niet aan het materiaal liggen, een fiets is niet alleen om op te rijden maar ook om van te genieten als hij aan de muur hangt. Mijn Mavic Sl's die houd ik zeker voor het ruigere werk maar mischien is er winst te halen uit Carbon wielen in de bergen of voor het snelle werk. Nu kijk ik naar Zip's, Mach 1's ( kan ik voor weinig nieuw via via kopen ). Graag jullie advies en ervaring over wat jullie het beste lijkt, ik heb gaan haast maar ik ben half juli jarig dus dan wil ik ze graag in mijn fiets steken.
Alvast bedankt voor jullie tips en de groeten,
Robin
 
 
 
   
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 08 apr 2005 00:28

Als je €500 extra spaart kan je er Lightweight wielen opgooien, de beste die er zijn!

Carbonsports

Welk frame heb je?
be Special, ride a Special

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 08 apr 2005 00:43

Lightweights heb ik zien hangen bij mijn fietsenmaker Rings in Goirle. Dit lijken mij niet echt sterke / stevige wielen, volgens mij is dit meer voor lichtgewichten < 60 kilo wat ik dus nog niet ben en helaas ook nooit zal worden. Mijn frame is een Time Elite carbon 2003. Mischien heb ik het mis, zoveel weet ik er niet van
Bedankt voor je reactie
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 08 apr 2005 01:03

Wat dacht je van de wielen van Zipp, mooie goede wielen, die perfect bij de kleuren van je fiets passen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 08 apr 2005 01:12

Ik heb net op de site zitte kijken naar de Zipp 303 en 304's, erg cool. Nu lees ik in een ander forum dat de Zipp's nogal zwaar zijn met gewone bandjes. Ik wil graag mij "Vittoria" ? rubino pro met rood randje houden want dit ziet er gewoon erg gaaf uit bij het Time frame. Tubes wil ik niet eens aan denken ik vind een binnnenbandje verwisselen al een drama, daarom neem ik elk jaar nw binnen & buiten banden.
De lightweight wielen zijn geschikt voor elk gewicht lees ik vooral met 20 spaken, nu moet ik zeggen dat de Zipp's er steviger uit zien.
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 08 apr 2005 03:22

Tja als je niet aan tubes wilt worden ze keuzes toch wat beperkt. Lightweight valt dan af, Campa Bora, de Easton Tempest II carbon (ook heel mooi, zie foto's van TS-biker) dacht ik ook.
FIR maakt ook carbon wielen, de Antara's, daar rijdt Rabo al jarenlang op. Beschikbaar in draad- en tubeversie. Alleen hebben die gele decals, mss niet perfect voor jouw rood-zwarte bike.

/edit: en je stopt natuurlijk geen Rubino trainingsbandjes op carbon wielen van >2000 euro, pak een stel Open Corsa CX'en of Veloflex

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 08 apr 2005 10:56

In plaats van de rubino's zou ik voor een bandje uit het hogere segment gaan,  de OPEN CORSA EVO CX bijvoorbeeld gaan, deze zien er bijna het zelfde uit als de rubino, en zijn een stuk lichter en confortabeler, en hebben meer grip.
Ze slijten alleen een stuk harder en zijn flink duurder, en je rijd er wat sneller mee lek, maar dat lijkt mij voor niet ehct een bezwaar met jouw budget. Ik durf zelfs wel te zeggen dat het vervangen van de bandjes net zo veel voordel gaat opleveren als die flashy wielen.
Je zal met deze bandjes zo 200 ( 2x100)  gram besparen tov de rubino's dus voor een licht wiel setje is dit echt een aanrader.
Tubes zou ik echt afraden, het rijd natuurlijk beter en is lichter maar ze zijn voor renners zonder materiaal wagen weinig realisisch. Je kunt namelijk geen binnenbandje vervangen maar moet de hele tube eraftrekken (zit op de velg gekit) en een nieuwe erop leggen die vervolgens niet zo goed vast meer zit door dat de kit de alleen eerste keer echt goed remt. Het risico is dan ook dat dat de tube van de velg afloopt in een snelle afdaling of dergeljike. De Antara's zijn inderdaad ook goede wielen, een clubgenoot gebruikt ze al enkele jaren naar volle tevredenheid.
Ik vind trouwens  1627g voor de 303 niet bepaald zwaar, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen lichtere setjes kunt kopen. maar met je Ksyrium SL het je al een heel mooi setje voor in de bergen.
 
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 apr 2005 11:27

Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 08 April 2005


Het risico is dan ook dat dat de tube van de velg afloopt in een snelle afdaling of dergeljike.

Hoe kom je hierbij? Alle profs rijden op tubes. Ik heb nog nooit gezien dat een tube er in een afdaling af vloog. En niemand hier die zo hard als bijv McEwen door een bocht durft of uberhaupt kan rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 apr 2005 11:31

Een net onderweg vervangen tube kan er wel degelijk aflopen.
Less is bore

blehh
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 okt 2004 18:42

blehh 08 apr 2005 12:49

lightweights zijn sterker dan your average zipp, sterker, lightweights zijn zon beetje de stijfste sterkste wielen, zeker gezien het aantal spaken..en dan nog erg licht ook..nieuwe zipp 404 is ook mooi, beetje zwaarder.
Tubes kan je net zo goed als draadbanden vervangen, ook heeft bv tufo  van dat dichtgel, spuit je erin mocht je onderweg een lekke band krijgen en je kan hem weer op pompen maar ook het wisselen is een kleinigheid. En een goed opgepompte tube krijg je zelfs zonder plakken nauwelijks van de velg, dus aflopen is geen groot risico. Tubes zijn lichter, lopen lichter en ik heb nog geen lekke band gehad, 3000 km dit jaar..vorig jaar heb ik een lekke band gehad, maar de tube was al wat ouder..dus het lijkt ook beter lekbestendig..

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 08 apr 2005 14:17

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 April 2005


Quoten: Origineel geplaatst door Hans op 08 April 2005


Het risico is dan ook dat dat de tube van de velg afloopt in een snelle afdaling of dergeljike.


Hoe kom je hierbij? Alle profs rijden op tubes. Ik heb nog nooit gezien dat een tube er in een afdaling af vloog. En niemand hier die zo hard als bijv McEwen door een bocht durft of uberhaupt kan rijden.


Ik sluit me helemaal aan bij amclassic-fan!! Als je een tube goed lijmt loopt hij er echt niet af. Dat vind ik juist het voordeel van een tube als ik er wedstrijden op rijd, je kunt er nog een beetje op doorrijden.
Stel je voor dat je in een afdaling rijdt met een soepele draadband die er dan afloopt. Nu krijg je natuurlijk weer van die anti-tube mensen die beginnen over Belloki een paar jaar terug in de tour, mare je moet niet vergeten dat hij met een enorme klap en half hangend door de bocht op zijn achterwiel terecht kwam. Ik denk dat een draadband er dan ook wel afgelopen was! Ik moet wel toegeven dat het erg warm was waardoor de lijm altijd wat minder word.
Verder wil ik nog even zeggen dat ik persoonlijk lightweight de beste carbonwielen vind. Het is niet voor niets dat vele profs hiermee rijden in grote wedstrijden. Bijv. Johan museeuw is er volgens mij wereldkampioen mee geworden en Armstrong heeft er vele bergetappes mee in de tour gereden. Ook mij heeft het blad ‘tour’ ooit een carbonwielen-test gedaan waarbij lightweight’s veruit de sterkste wielen waren.
 

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 08 apr 2005 15:15

Het ging ook helemaal niet om goed gelijmde tubes, deze blijven idd echt wel zitten. In geval van lek vaak nog beter dan draadbanden.
Het ging er om dat als je lek rijd en je een nieuwe tube momteerd (onderweg) en hiermee lekker gaat afdalen dat de tube er dan af kunnen lopen. En prof heeft hier geen last van... die krijgt gewoon een nieuw wiel en de mecanichien zet er 's avond zorgvuldig en met nieuwe kit een nieuwe tube op.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

Plaats reactie