Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

alround wielset

visje
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2005 12:03

visje 22 jul 2005 19:46

Ik ben opzoek naar een set wielen waar ik op het vlakke en in de bergen goed mee uit de voeten kan. In de prijsklasse tussen de € 600 - € 900.
Wat is het verschil tussen een tubular wielen en gewone wielen?
 

mr.scott
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:43

mr.scott 22 jul 2005 21:00

Hallo,
Tubular = tubes (dus zonder binnenband) en gewone wielen of clinchers genoemd zijn bedoeld voor buitenband/binnenband combinatie.
Tubes worden meestal door coureurs nog gebruikt op de baan maar vooral ook bij de cyclocrossers.
Een wielset voor ca €600 zou ik zeggen campa eurus, mavic ksyrium sl, easton tempest of ascent. Allemaal degelijke wielen die niet te veel wegen (om bergop te rijden toch belangrijk). Je kan ook wielen laten samenstellen (velg+spaken+naaf) door uw lokale fietsenhandelaar. Keuze genoeg met zo'n budget zou ik zeggen...
Ik rijd met ksyrium sl wielen en ben daar heel tevreden van. Probleemloos de Ronde van Vlaanderen (kasseien!!) mee gereden. Het enige nadeel dat ik kan geven is dat het bij veel zijwind wat lastig rijden is. Waarschijnkijk vangen de platte spaken te veel wind...Ik zou ze in ieder geval direct terug kopen. Je hoort hier en daar wel klagen dat er iedereen er mee rondrijdt, maar mss is dit omdat het gewoon degelijke wielen zijn...
Groeten en suk6 met uw zoektocht/aanschaf.
Mr.Scott
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 jul 2005 21:01

Quoten: Origineel geplaatst door Visje op 22 Juli 2005

Ik ben opzoek naar een set wielen waar ik op het vlakke en in de bergen goed mee uit de voeten kan. In de prijsklasse tussen de € 600 - € 900.
Wat is het verschil tussen een tubular wielen en gewone wielen?



 
Tubular wheels = wielen voor tubes  <->  bandjes
Voor die prijs kan je een mooi set wielen laten spaken met Ambrosio Crono of Nemisis of Mavic Reflex tubevelgen, of Mavic Open Pro of Ambrosio Excellight bandjesvelgen; dit gecombineerd met lichte naven van DT Swiss, of Chris King.
Als je niet voor zelfgespaakte wielen gaat, kan ik je Campagnolo Neutron (vanaf ca. 500 euro; ik kan ze voor 470€ krijgen) of Eurus (ietsje duurder) aanraden, echt allround. Er bestaat ook telkens een iets duurdere versie met carbonnaaf.
                      
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jul 2005 21:04

Campa Eurus, Neutron of Mavic Ksyrium SL. In dat budget veruit de beste en mooiste wielen. Kun je alles mee doen, van La Marmotte tot Ronde van Vlaanderen.
Wielen met de hand laten maken is voor de liefhebbers zeker ook een optie.
Less is bore

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 jul 2005 21:06

Quoten: Origineel geplaatst door Mr.Scott op 22 Juli 2005

Ik rijd met ksyrium sl wielen en ben daar heel tevreden van. Probleemloos de Ronde van Vlaanderen (kasseien!!) mee gereden. Het enige nadeel dat ik kan geven is dat het bij veel zijwind wat lastig rijden is. Waarschijnkijk vangen de platte spaken te veel wind...Ik zou ze in ieder geval direct terug kopen. Je hoort hier en daar wel klagen dat er iedereen er mee rondrijdt, maar mss is dit omdat het gewoon degelijke wielen zijn..


Ksyrium SL vind ik echt niet stijf en een verschrikking op kasseien. Problemen bij zijwind? Prijs/kwaliteit/gewicht vind ik ze ook niet alles. En nogal wat problemen met velgen die 'ns scheuren of krom slaan, of spaken die eruit knallen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

visje
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2005 12:03

visje 22 jul 2005 21:52

Tubes zijn dus eigenlijk meer geschikt voor wedstrijd rijders?
Ik vind de mavic ksyrium sl wel een hele mooie set, maar die zilveren uitvoering vind ik niet mooi bij mijn fiets passen. Enig idee waar ik nog aan de zwarte uitvoering kan komen, of kan ik dan beter wachten op de Ksyrium ES?
Ik heb shimano ultegra 10 speed, dus campagnolo is niet echt een optie denk ik. Heb ergens op het forum gelezen dat dat vloekt;-)
 
 

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 22 jul 2005 22:35

Quoten: Origineel geplaatst door Visje op 22 Juli 2005

1. Tubes zijn dus eigenlijk meer geschikt voor wedstrijd rijders?
2. Ik vind de mavic ksyrium sl wel een hele mooie set, maar die zilveren uitvoering vind ik niet mooi bij mijn fiets passen. Enig idee waar ik nog aan de zwarte uitvoering kan komen, of kan ik dan beter wachten op de Ksyrium ES?
3. Ik heb shimano ultegra 10 speed, dus campagnolo is niet echt een optie denk ik. Heb ergens op het forum gelezen dat dat vloekt;-)


1. Trainen of gewoon toeren met tubes is niet steeds even handig. Moet je echt een tubeliefhebber voor zijn. Ik doe het soms, maar zo zijn er weinigen.
2. Die oudere "zwarte" Ksyriums zal je moeilijk nog vinden. Ik heb alsnog enig voorbehoud bij de Ksyrium ES die op komst is (de prijs/gewicht/kwaliteit-verhouding daar is overigens nog absurder!). Je kan evenwel voor Fulcrum wielen gaan.
3. Waarom zou dat? Campa wielen in een Shimano afgemonteerde fiets kan prima... het zit in je hoofd dat zoiets vloekt. Fulcrum wielen zouden de Campagnolo-wielentechnologie moeten combineren met "Shimano-rijders" die "Campagnolo" niet op hun fiets willen lezen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 22 jul 2005 22:38

Dtswiss. RR1450 Of zelf een soortgelijk setje laten spaken (als je zwart wilt (DT240s naven, dt aerolite of dt revolution spaken, RR1.1 velgen).
http://www.dtswiss.com/index.asp?fuseac ... gory.bikes

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37642
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 jul 2005 14:56

Die zijwind merk ik met mijn Ksyrium Elites ook wel een beetje hoor. Het is niet helemaal onzin wat er wordt geschreven. Alleen is het voor mij persoonlijk niet echt storend, je moet alleen af en toe een beetje opletten met "losse handjes rijden".
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 jul 2005 16:57

Mwa Ksyriums een verschrikking op kasseien....... dat zal wel grotendeels tussen de oren (en nog veel meer: in de banden) zitten:
De verticale stijfheid van een wiel is iets in de orde van grootte van 2500 n/mm
Reken dan maar eens uit hoeveel (weinig) een wiel normaal meegeeft. Effect van de banden is vele malen groter.
En dan nog, als Ksyriums zijdelings niet stijver zijn dan andere, vergelijkbare wielsets waarom zouden ze dan verticaal wel veel stijver zijn? (oké oké oké misschien hebben die alu spaken iets andere dempingseigenschappen, maar volgens mij zal t allemaal wel los lopen hoor)
 
(Ook leuk: Cosmics en Shamals hebben een kleinere verticale stijheid dan gewone wieltjes met platte velgen en 36 spaken!!!!!!!)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 23 jul 2005 23:43

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 23 Juli 2005

Mwa Ksyriums een verschrikking op kasseien....... dat zal wel grotendeels tussen de oren (en nog veel meer: in de banden) zitten:
De verticale stijfheid van een wiel is iets in de orde van grootte van 2500 n/mm
Reken dan maar eens uit hoeveel (weinig) een wiel normaal meegeeft. Effect van de banden is vele malen groter.
En dan nog, als Ksyriums zijdelings niet stijver zijn dan andere, vergelijkbare wielsets waarom zouden ze dan verticaal wel veel stijver zijn? (oké oké oké misschien hebben die alu spaken iets andere dempingseigenschappen, maar volgens mij zal t allemaal wel los lopen hoor)


Je weet toch heus ook wel dat de bandenkeuze en de bandendrukkeuze losstaat van de keuze van je wielenset!! Als je wielen geen comfort bieden, los je dat niet op door je banden zachter te zetten zonder dat je dit op een ander gebied cash betaalt (kans op lekrijden, rolweerstand,...); vind dat een absurde redenering.
Het is al meermaals mijn gevoel geweest dat Ksyriums met dezelfde buitenbanden en bandenspanning harder over kasseien gaan dan mijn Neutrons. Ik krijg de indruk dat ik steeds een pak rammel krijg als ik Ksyriums monteer op kasseien, niet zo bij Neutrons, mijn Cosmossen of m'n Crono wielen (die laatste zijn tubewielen, dus niet met dezelfde banden afgemonteerd; rest allen getest met Fusion bandjes).
Dat Ksyriums niet de stijfste wielen zijn, zal iedereen onderhand wel weten zeker? Natuurlijk zijn er ook veel mensen die er heel graag mee rijden, en zonder problemen. Toch kan ik voor de vuist een 5-tal vrienden opnoemen die velgen scheefsloegen, scheurden en spaken uittrapten. Wat niet wegneemt dat het een degelijk wiel blijft; op de massale aantallen die er verkocht worden zal het aantal problemen wel binnen de redelijkheid blijven.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie