Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies over carbon wielen

mackersv2.0
Moderator
Berichten: 3076
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:48

mackersv2.0 24 dec 2010 19:58

De meeste mensen wisselen remblokjes omdat ze willen voorkomen dat eventuele aluminium deeltjes die door de remblokjes van de alu velg opgepikt werden, dan vervolgens de carbon velg beschadigen.
Never argue with a fool; onlookers may not be able to tell the difference.

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 24 dec 2010 19:59

MackersV2.0 schreef:De meeste mensen wisselen remblokjes omdat ze willen voorkomen dat eventuele aluminium deeltjes die door de remblokjes van de alu velg opgepikt werden, dan vervolgens de carbon velg beschadigen.


+1
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

joeriras
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 jan 2010 11:41

joeriras 24 dec 2010 21:40

Ik zou zeggen; Doe een telefoontje naar Gijs.

Hij heeft ons vandaag verzekerd dat dit NIET meer kan gebeuren,
Maar vraag me niet hoe.
2010. Specialized Allez.
2011. Tweede Jaars Nieuweling.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 24 dec 2010 21:53

Staat met telefoon in de handen...........

Ik doe het toch! Hoe?

Met gewone remblokken kun je prima op carbon remmen, alleen is er dan kans op oververhitting bij remmen dus is het gewoon niet aan te raden.

Carbon blokken zijn ook prima geschikt voor alluminium velgen...

De enige reden dat mensen remblokken wisselen is omdat (zoals hierboven vermeld) je dan schade door opnemen van alluminium deeltjes in de blokken voorkomt.

Heb je een mailadres van Gijs?
Ben wel benieuwd naar zijn beweringen.
mijn Flickr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 dec 2010 13:41

Ga jij maar proberen te remmen met gewone remblokken op carbon velgen, dat werkt echt voor geen meter en je remt de velg heel snel kapot.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pjotr
Forum-lid
Berichten: 947
Lid geworden op: 19 aug 2005 21:54

pjotr 25 dec 2010 13:47

Amclassic-fan schreef:Ga jij maar proberen te remmen met gewone remblokken op carbon velgen, dat werkt echt voor geen meter en je remt de velg heel snel kapot.


Rij toch al heel lang met BBB triple compound blokken op carbon velgen, zonder gevolg. Met de cross vind ik die toch stuk beter dan carbon blokken.
Anti-Spacers!

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 dec 2010 14:00

JoeriRas schreef: Nl. Het volgende is door Gijs ontwikkelt:
Combi Remblokjes;
Namelijk de ene helft werkt voor carbon en de andere helft voor een alu remrand.


Ik kan me bijna niet voorstellen dat Gijs zelf remblokken ontwikkelt. De laatste keer dat ik blokken bij hem haalde die geschikt zijn voor zowel alu als carbon velgranden, kreeg ik dual compound blokken van koolstop mee. Later ook nog een setje koolstop specifiek voor carbon. De eerste set vond ik niet geschikt voor carbon, vermoed dat ze inderdaad te heet worden. De tweede set was prima en ook bruikbaar met alu. Echter eenmaal gebruikt met alu velgen, ga ik ze niet meer met carbon gebruiken.

Inmiddels overgestapt op de grijze swissstop blokken, weliswaar wat duurder maar ook veel meer compound. Ze gaan veel langer mee dan bv de koolstop blokken. Als ik m'n alu velgen steek gaan er gewoon andere blokken op.
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 25 dec 2010 14:05

Remblokken die zoiets voorkomen ken ik niet!

Edco zegt carbon velgen in hun gamma te hebben, waar het niet meer nodig is remblokken te wisselen van aluminium naar carbon!

Ze geven 100% garantie, aldus Edco, ik heb met een gast staan praten bij de show van Plieger en die garandeerde dat het echt niet nodig was met het door hun ontwikkelde carbonvlak.

Braking with standard brake pads. Riders don't need to change brakepads when they switch to this carbon wheelset

http://www.edcoengineering.nl/bicycle-c ... -2011.html
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

joeriras
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 07 jan 2010 11:41

joeriras 25 dec 2010 20:28

Sorry voor de hele discussie hier.
Ik was er heilig van overtuigd dat ik dit kon geloven,
Na wat meer speurwerk dan vertrouwen op een persoon snap ik hoe het werkt.

Deze worden inderdaad niet ontwikkeld door Gijs maar op de markt gebracht onder Quasar remblokjes van dit merk.

Nogmaals, excuses voor de hele discussie die hier op gang kwam door mijn reactie.
Joeri.
2010. Specialized Allez.
2011. Tweede Jaars Nieuweling.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 dec 2010 20:39

Geen enkele reden om je daarvoor te excuseren hoor. Ik zal die Quasar blokken ook wel eens gaan aanschaffen, ben benieuwd hoe dat bevalt. Overigens is Quasar ook een merk van Gijs, dus wellicht had je toch gelijk.
Afbeelding

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 25 dec 2010 21:52

Amclassic-fan schreef:Ga jij maar proberen te remmen met gewone remblokken op carbon velgen, dat werkt echt voor geen meter en je remt de velg heel snel kapot.



Dat remt prima hoor....?!
Kun je je post iets beter onderbouwen?

Wat ik begrepen heb is dat normale blokken niet geschikt zijn omdat ze teveel hitte produceren (in bijv. een afdaling dus niet gezond voor je velgen)
Verder zijn normale blokken alleen schadelijk als ermee is geremd op alluminium voor zover ik weet.

Hoor het graag, kan ik weer wat leren ;)
mijn Flickr

Plaats reactie