Pagina 1 van 2

Lijmresten tubes verwijderen carbonwielen

Geplaatst: 27 dec 2010 17:01
door harryk
De vraag is vast en zeker al wel eerder gesteld en ik heb gezocht naar antwoorden, maar kon het niet vinden. De vraag is heel eenvoudig en ik hoop het antwoord ook. Om weer klaar te zijn voor het nieuwe seizoen wil ik mijn tubes gaan vervangen. Ik heb gezien dat er behoorlijk wat lijmresten achter blijven en ik weet ook dat je met de reguliere middelen nog niet zomaar de wielen weer lijmvrij krijgt.

Wie heeft er een goede tip om die prut van mijn carbonwielen af te krijgen?

Geplaatst: 27 dec 2010 17:17
door trudie
stickerverwijderaar. Werkt goed.

Geplaatst: 27 dec 2010 17:21
door mister_arby
Zou het topic 'Tubes for Dummies' eens doorlezen geloof dat daar wel wat in staat.

Geplaatst: 27 dec 2010 17:26
door pjotr
Waarom moet het eraf? Je kan toch gewoon nieuwe laag lijm erover smeren? Bij het monteren van een nieuwe tube haal ik nooit de oude lijm eraf.

Geplaatst: 27 dec 2010 17:42
door stokie
inderdaad laat die lijm lekker zitten, zorg er wel voor dat de lijm een beetje egaal is en dat er niet overal dikke klodders zitten.
dit kan je doen door er met een harde borstel overheen te gaan of met een doek met wat ontvetter.

nieuwe lijmlaag erop en tube erop!

Geplaatst: 27 dec 2010 18:47
door csteenbe
Trudie schreef:stickerverwijderaar. Werkt goed.


+1, of aceton, thinner en diesel.

Zelf gebruik ik diesel, stinkt een bietje, laatste hardnekkige resten met aceton. Doe dit per wielset 1x per seizoen.

Geplaatst: 27 dec 2010 19:14
door thomasmotta
Ik verwijder de lijm droog met een schilmesje dat een afgeronde punt heeft,
een paar uur werk per velg maar dan heb je nadien wel een "nieuwe" velg voor je nieuwe tube te lijmen.
Gewoon een laag nieuwe lijm over de oude lijm betrouw ik niet en na een paar tubes liggen er al heel wat lagen op.

Geplaatst: 28 dec 2010 01:13
door fdegrove
Hoi,
Stokie schreef:inderdaad laat die lijm lekker zitten, zorg er wel voor dat de lijm een beetje egaal is en dat er niet overal dikke klodders zitten.
dit kan je doen door er met een harde borstel overheen te gaan of met een doek met wat ontvetter.

nieuwe lijmlaag erop en tube erop!


Die Hollanders, toch........

Dom, dommer, domst.

Ciao, ;)

Geplaatst: 28 dec 2010 11:17
door swijland
Wasbenzine en een oude doek gebruiken. Voldoende wasbenzine aanbrengen op de doek en dan heen en weer bewegen over de lijm. Het kan even duren, maar je krijgt je wielen er perfect schoon mee.

Geplaatst: 28 dec 2010 11:23
door stokie
fdegrove schreef:Hoi,
Stokie schreef:inderdaad laat die lijm lekker zitten, zorg er wel voor dat de lijm een beetje egaal is en dat er niet overal dikke klodders zitten.
dit kan je doen door er met een harde borstel overheen te gaan of met een doek met wat ontvetter.

nieuwe lijmlaag erop en tube erop!


Die Hollanders, toch........

Dom, dommer, domst.

Ciao, ;)


Vraag eens bij een wielerploeg hoe het eraan toegaat. Denk je nou echt dat die een paar man in dienst hebben om telkens hun velgen schoon te maken? Echt niet.. Die plakken gewoon de tube op de oude lijmlaag, zonder dat het ooit problemen oplevert

Geplaatst: 28 dec 2010 11:36
door andromeda
Zet de Italianen dan ook maar bij die domme hollanders:
http://www.vittoria.com/download/video/

Geplaatst: 28 dec 2010 11:36
door sharkman113
Die ploegen lijmen een keer of 3-4 voor ze iets verwijderen en aangezien materiaal meestal maar één seizoen gereden wordt......
Een net gekitte tube laat een nette lijmlaag achter en daar kun je prima een volgende tube op plakken.