Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lijmresten tubes verwijderen carbonwielen

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 28 dec 2010 11:46

andromeda schreef:Zet de Italianen dan ook maar bij die domme hollanders:
http://www.vittoria.com/download/video/


step 1 in dat eerste filmpje is toch echt clean rim surface wat er op neer komt maar de velg schoon ;)
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 28 dec 2010 11:59

Kijk nog eens goed naar het filmpje zou ik zeggen, clean rim wil niet per definitie zeggen dat alle lijm eraf moet.
Je ziet dat ook duidelijk als hij de velg weer van lijm voorziet.
"Try not. Do or do not......there is no try"

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 dec 2010 13:27

Hoi,
Stokie schreef:
fdegrove schreef:Hoi,
Stokie schreef:inderdaad laat die lijm lekker zitten, zorg er wel voor dat de lijm een beetje egaal is en dat er niet overal dikke klodders zitten.
dit kan je doen door er met een harde borstel overheen te gaan of met een doek met wat ontvetter.

nieuwe lijmlaag erop en tube erop!


Die Hollanders, toch........

Dom, dommer, domst.

Ciao, ;)


Vraag eens bij een wielerploeg hoe het eraan toegaat. Denk je nou echt dat die een paar man in dienst hebben om telkens hun velgen schoon te maken? Echt niet.. Die plakken gewoon de tube op de oude lijmlaag, zonder dat het ooit problemen oplevert


LOL.
Precies, dat bedoel ik nu net.

In zo ver dat de oude lijmlaag "clean" is (t.t.z. niet vervuild) en redelijk gelijkmatig (t.t.z. geen kale plekken, hobbels e.d.) verdeeld is, leg je gewoon een vers laagje en klaar.

Wel dien je te weten welke lijm er is gebruikt.
Weet je dat niet verwijder je beter de oude lijmresten en start je van voor af aan opnieuw.

In het laatste geval kan je aan de slag met White Spirit, dieselolie e.d. en zorg je naderhand dat het velgbed goed is ontvet (aceton, ether enz.) alvorens een verse laag lijm aan te brengen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jiminez
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 mei 2008 14:26

jiminez 28 dec 2010 18:59

Ik geloof hier alle tube- & lijmexperts op hun woord maar heb toch een vraagje. Enkele jaren geleden reed ik over een asfaltweg in aanleg, waarbij de werkende mensen mij zeer raar nakeken. Thuisgekomen wist ik waarom; mijn kader achteraan helemaal vol zwart kleverig spul, waarschijnlijk soort lijmmiddel om asfalt te doen hechten.
Ben toen met white spirit ed. aan de slag gegaan maar daar werd de lak van mijn fiets helemaal dof van. Ik gebruik sindsdien als ontvetter diesel of benzine.
Zijn synthetische lijmoplosmiddelen dan niet schadelijk zijn voor de vernislaag op het carbon? Of heb ik destijds misschien té hard gewreven?
Als je je beperkt tot het velgbed zal het zeker geen kwaad kunnen, maar toch...

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 28 dec 2010 23:00

fdegrove schreef:Hoi,
Stokie schreef:
fdegrove schreef:Hoi,


Die Hollanders, toch........

Dom, dommer, domst.

Ciao, ;)


Vraag eens bij een wielerploeg hoe het eraan toegaat. Denk je nou echt dat die een paar man in dienst hebben om telkens hun velgen schoon te maken? Echt niet.. Die plakken gewoon de tube op de oude lijmlaag, zonder dat het ooit problemen oplevert


LOL.
Precies, dat bedoel ik nu net.



Zeg dat dan ipv van 'Dom, dommer, domst' want daar wordt niemand wijzer van tenzij ze alle Tube Topics hebben gelezen.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 29 dec 2010 03:40

Hoi,

Akkoord.
Bij deze mijn welgemeend excuus aan al wie niet de moeite doet om even zijn gezond verstand er bij te halen, wie niet de moeite doet om te lezen wat al voor de zoveelste maal is geschreven enz.

Kan het even?

Dank je, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie