Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

slijtage banden

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 07 feb 2006 10:18

ha!,hoe lang doen jullie met je buitenbanden? Hoe zie je of ze versleten zijn? Heb zelf Michelin Pro Race banden, her er nu 2500km op zitten en heb in januari al 4 keer (in 10X fietsen) een lekke achterband gehad.  Ik controleer altijd de binnenkant van de buitenband zorgvuldig als ik een nieuw bandje omleg, 2 keer heb ik er inderdaad een steentje uitgehaald.
Dit kan natuurlijk pure pech zijn, of is de achterbuitenband gewoon te dun zodat ik bij het minste of geringste al lek rij.

jee-es
Forum-lid
Berichten: 758
Lid geworden op: 03 feb 2005 15:12

jee-es 07 feb 2006 10:56

Het aantal kilometers wat je met een buitenband kan maken hangt van veel factoren af. Gewicht van de rijder, druk van de band, wegdek, regen etc. Om er een getal op te plakken is bijna niet te doen. Daarbij komt ook dat de één een band eerder zal vervangen omdat hij vindt dat hij op is, dan de ander.Met het natte weer van de afgelopen tijd moet je eigenlijk na elke rit even je banen nalopen om te kijken of er niet ergens een klein steentje in is blijven hangen. Het hangt ook nog erg vanaf wat voor band je gebruikt. In een hele zacht band (met veel grip) zal eerder iets blijven hangen dan in een harde band. Ik rij zelf met conti GP force&attack. De voorband heeft een andere, veel zachtere compound dan de achterband. Ideaal voor grip, maar hij pakt veel meer vuil op. Hoe het met de pro race banden zit, zou ik niet weten. Ik zou denken dat 3000km voor een achterband een aardig aantal is. (op een voorband zou je het dubbele aantal kilometers  kunnen rijden) Maar het gaat er meer om hoe ze er uitzien en hoe ze voelen als je er mee rijdt.
Onderschrift? Nee: ik fiets liever!

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 07 feb 2006 11:25

gewicht: 72kg, druk: 8-9 barfactoren die misschien een rol spelen:
- heb gebruik gemaakt van een aanbieding bij mammoet: 5 binnenbanden voor 10E: misschien geen topkwaliteit - op mijn vaste rondje hebben ze besloten een groot deel van het traject het fietspad te vernieuwen (asfalt eraf, klinkers erin tussen katwijk en den haag), zodat ik nu veroordeeld ben tot het schelpenpaadje dat er naast loopt. (ben op dat stuk nog niet lek gereden, maar het kan natuurlijk zijn dat een stuk schelp pas kilometers later door de binnenband prikt)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2006 12:34

Je hebt al behoorlijk wat extra slijtage omdat de druk in je band te hoog is. Ga eens met 7 tot 8 bar rijden. Rijdt een stuk comfortabeler, je rolweerstand is lager en je band slijt minder hard
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 07 feb 2006 14:12

Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 07 feb 2006 14:25

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 07 Februari 2006

Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?

ja dat is een studie van am classic zelf :P tot op een bepaalde hoogte heeft het nut omdat je anders microstuitingen krijgt (die naar mijn mening kan ook maar micro weerstand geven) daardoor zou je harder moeten trappen bij (te) hoge druke
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

riherm1
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 29 aug 2005 12:28

riherm1 07 feb 2006 15:06

microstuitingen?
maar amclassic, ik snap ook niet waarom een lagere druk tot minder slijtage zou leiden: hoge druk = minder vervorming= minder slijtage

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2006 20:25

Enkel op de piste is de rolweerstand lager met een 23 mm band op 9 bar ipv 8 bar. Ik zal als ik vanavond tijd heb het een keer wetenschappelijk onderbouwt met formules uitleggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 07 feb 2006 21:40

daar zijn tegenstrijdige meningen over (zie andere topic banden leeglaten), ik persoonlijk denk dat het wel degelijk uitmaakt als je banden 14 uur onder druk staan per week ipv 168 uur.

langer hoge druk = meer vervorming (van binnen uit) = meer slijtage

Motta
Motta

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 feb 2006 23:09

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 07 Februari 2006

Dit kan ik ff niet volgen, de vervorming en dus weerstand vd band is toch het kleinst bij een hogere bandendruk....?


Hoi,
Dat is enkel waar bij een ideaal oppervlak zo glad als een biljartlaken.
Bij een normaal wegdek gaat een te hard opgeblazen band stuiteren waardoor er een kortsondige onderbreking is met het onderliggend oppervlak. Hierdoor onstaat een verlies aan overbrenging van het wiel naar het wegdek toe.
Een ander fabeltje met dezelfde denkfout is dat dunnere banden  beter rollen dan dikke. Ook hier geldt dezelfde bovenstaande redenering.
Druk aflaten van banden heeft nut omdat de elasticiteit van (voornamelijk) de binnenband verminderd bij aangehouden druk. Latex binnenbanden en de meeste tubebanden laten zichzelf af door de porositeit van het latex.
Ciao,
 
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie