Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

all round, stevige wielen

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 28 jun 2006 00:05

Na het debacle met mijn Ksyrium Elite2 wielen (de foute serie met de loslopende spaken) wil ik nu een ander setje gaan aanschaffen.
Ik zoek all round wielen, die tegen een stootje kunnen. Mag redelijk licht zijn, want ik vind het wel leuk om af en toe wat te klimmen. Maar ze moeten een Waalse weg met bijbehorende wegdek goed kunnen doorstaan.
Ik weeg om en nabij de 75 kg. Ik wil tussen de 400 (minder is toegestaan) en 600 euro aan de set besteden. Ik rijd op een (knalrode) Canyon F10 met Ultegra/Dura Ace afmontage.
En dan de keuzes:
Fulcrum 1 of 3; Easton (Circuit, Orion); Citec 3000; DTswiss; GEEN Mavic, Am Classic, vul maar aan. Gaarne met een tranentrekkend betoog waarom ik juist die wielen wel/niet moet aanschaffen.
En ja: ik heb wel  de zoek functie benut, maar kom een dergelijk vergelijk nog niet tegen. Gebruikerservaringen hebben de voorkeur boven testresultaten.
 
 
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

trek69
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 23 mei 2006 00:11

trek69 28 jun 2006 00:32

Ik heb zelf de Fulcrum Racing 3 wielen. En ze bevallen mij zeer goed. Heb er nu ca 1500 kilometer op gefietst en ze zijn nog steeds kaarsrecht en lopen soepel. Ik heb er ook ritten in België mee gefiets waar ze behoorlijk wat te verduren hebben gekregen. Ze kunnen dus ook tegen een stootje. Qua gewicht zijn ze volgens mij hetzelfde als de Ksyrium Elite's. En, maar dat is persoonlijk natuurlijk, ze zien er erg flitsend uit.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jun 2006 01:08

Campa Zonda; in die prijsklasse zo ongeveer het mooiste wiel.
Stevig en netjes gewicht (niveau Ksyrium): DA/Record naar, DT spaken, DT RR velgen. Dit kun je voor onder de 400,- laten maken.
Less is bore

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 28 jun 2006 14:05

Quoten: Origineel geplaatst door Trek69 op 27 Juni 2006

Ik heb zelf de Fulcrum Racing 3 wielen. En ze bevallen mij zeer goed. Heb er nu ca 1500 kilometer op gefietst en ze zijn nog steeds kaarsrecht en lopen soepel. Ik heb er ook ritten in België mee gefiets waar ze behoorlijk wat te verduren hebben gekregen. Ze kunnen dus ook tegen een stootje. Qua gewicht zijn ze volgens mij hetzelfde als de Ksyrium Elite's. En, maar dat is persoonlijk natuurlijk, ze zien er erg flitsend uit.


ik heb nu ook een kleine 1000 km met mijn Fulcrum Racing3 wielen en ik ben toch een beetje ontgoocheld. De wielen voelen niet zo super strak als mijn handgemaakte set (28 sp voor, 32 achter). De wielen zijn ook al eens bijgesteld omdat meerdere spaken losgekomen waren. Volgens de FM zou dit "normaal" zijn in het begin.
Ook na het bijstellen blijven de aero spaken zich draaien, het aero-"voordeel" wordt dan een nadeel als ze dwars staan. Toch een mankement in het concept dat de spaakkop zich kan draaien lijkt mij. Is dit ook zo bij de Racing 1 ?
Ben ik te zwaar voor deze set met mijn 76 kg of heb ik een maandagochtend set
Over de naven en body wel tevreden, die lopen zeer licht maar zijn dan ook nog zo goed als nieuw.
Motta
 
 
Motta

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 28 jun 2006 14:32

Ik heb de Racing 1. Volgens mij kunnen de spaken niet echt draaien, ze liggen met een platte kant tegen de naaf:
http://www.fulcrumwheels.com/racing1.html# Het plaatje om het te verduidelijken.
Verder mail van fulcrum:
"Hello,
In your documentation on the website I could not find any information about the weight limits  of
The racing 1 and 3 type’s.
Would you please inform me?
 
Greeting,"
 
reply:
"no weight limit for these wheels! The tests we make with these wheels foresee a weight load of 90 kilos for each wheel, so 180 kilos the wheel set, after that the wheels don’t present any damage or problem.
 
Best regards
Fulcrum Wheels S.r.l."
Ik heb er nu een paar duizend km's opzitten, buiten het afstellen van de speling en het wegschuren van wat lasspatjes, geen enkel probleem.
En mijn gewicht ligt op de 100kg.
 
 
 
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 28 jun 2006 15:10

Quoten: Origineel geplaatst door Refie op 28 Juni 2006


Ik heb de Racing 1. Volgens mij kunnen de spaken niet echt draaien, ze liggen met een platte kant tegen de naaf:
http://www.fulcrumwheels.com/racing1.html# Het plaatje om het te verduidelijken.
Verder mail van fulcrum:
"Hello,
In your documentation on the website I could not find any information about the weight limits  of
The racing 1 and 3 type’s.
Would you please inform me?
 
Greeting,"
 
reply:
"no weight limit for these wheels! The tests we make with these wheels foresee a weight load of 90 kilos for each wheel, so 180 kilos the wheel set, after that the wheels don’t present any damage or problem.
 
Best regards
Fulcrum Wheels S.r.l."
Ik heb er nu een paar duizend km's opzitten, buiten het afstellen van de speling en het wegschuren van wat lasspatjes, geen enkel probleem.
En mijn gewicht ligt op de 100kg.
 
 
 


Thanks, mooi verhaal over fulcrum 1 (en 3). Maar de bron is natuurlijk niet geheel onverdacht (nl de leverancier zelf).
Zie hier vlak boven over iemand van 76 kg  die toch de nodige probleempjes met de Fulcrum 3 wielen heeft. En volgens Fulcrum zou dus de Fulcrum 3 ook 90 kg per wiel moeten kunnen hebben........
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

pieter-paul
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 30 nov 2004 09:58
Locatie: 't Harde
Contact

pieter-paul 28 jun 2006 16:34

je zou ook een setje handgespaakte wielen kunnen overwegen. bv Mavic CXP33 met een Ultegra naaf oid

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 29 jun 2006 10:26

In de tijd dat ik op zoek was naar nieuwe wielen was er nog erg weinig bekend over de fulcrum wielen, natuurlijk we mogen ze (in veel gevallen) vergelijken met Campa. Ik neem marketing/verkoop praat altijd met de juiste reserves tot me. Maar goed, na slecht weer in het voorjaar, aardig wat berg op en dus ook af, kan ik niet afgeven op de stijfheid, naven, spaken. Het wiel klopt gewoon.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 29 jun 2006 12:14

Gevoelsmatig maar vooral veel posts lezende, begin ik te neigen naar de Fulcrum1, Easton Circuits danwel zelf een setje obv DT Swiss laten maken. Uiteraard ligt de Fulcrum1 zo'n €200 hoger in prijs, dus wellicht niet een eerlijk vergelijk.
Heeft er verder nog iemand toe te voegen? Bijvoorbeeld gebruikerservaring met de Easton Orion2 ?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 29 jun 2006 12:46

.
Heeft er verder nog iemand toe te voegen? Bijvoorbeeld gebruikerservaring met de Easton Orion2 ?

Ik weet alleen dat in ieder geval mijn FM zeer tevreden is over de Orions onder zijn 6:13.

53x110
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:00

53x110 30 jun 2006 00:02

Iemand anders gaf de tip ook al, maar omdat je duidelijk zelf een "NIET" voor Mavic aangaf, denk toch even na over Mavic CXP33.
Gebruik ik zelf met Ultegra naven, misschien kun je ze nemen met DT spaken, krijg je volgens mij geen spijt van.
Een Mavic "seriewiel" is geen Mavic "handgespaakt" wiel!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37681
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jun 2006 00:26

Quote: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 29 Juni 2006
.Heeft er verder nog iemand toe te voegen? Bijvoorbeeld gebruikerservaring met de Easton Orion2 ?Ik weet alleen dat in ieder geval mijn FM zeer tevreden is over de Orions onder zijn 6:13.


Wat is precies een 6:13 eigenlijk?
Less is bore

Plaats reactie