Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lightweights

ronengels
Forum-lid
Berichten: 389
Lid geworden op: 21 jul 2005 12:41

ronengels 09 jul 2006 23:16

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 09 Juli 2006

@ Ron Engels: IK vind het maar een bijzonder vreemde constructie van die "flens" naaf.( Komt waarschijnlijk van het Engelse woord FLANGE) Die 'flens' naven behoren een beetje  "dish" ( schotelvormig ) te zijn . Dat schijnt beter voor de spaakligging te zijn en dan heb je ook zulke problemen niet. Ik vind het een grote misser van de fabrikant die beter zou moeten weten.

Op zich heb je natuurlijk gelijk. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nda vork van Pinarello natuurlijk wel een sterk afwijkende vorm heeft. Van boven naar beneden blijven beide vorkpoten zeer nauw aan het wiel, om pas vlak boven de naven naar buiten uit te buigen. Ik kan mij voorstellen dat bij het originele ontwerp van deze wielen, voor dat de nda vork überhaupt bestond, de makers hier geen rekening mee hielden. Overigens schijnt het zo te zijn dat je op speciaal verzoek bij Carbonsports wielen kunt laten maken met iets afwijkende naven, die dit probleem niet hebben.Het is nu eenmaal zo dat je als je afwijkt van de gebaande paden, je soms een klein opstakeltje tegenkomt. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg. Zo lang er maar een oplossing voor is natuurlijk.
Harde wind is meestal tegen.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 09 jul 2006 23:36

en nu weer voetbal aan het kijken?

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 jul 2006 18:27

Quoten: Origineel geplaatst door Ron Engels op 09 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 09 Juli 2006


@ Ron Engels
Mooie fiets had je al en nu is hij helemaal top! Je vergeleek een aantal aspecten als rolweerstand en luchtweerstand van je nieuwe Lightweights met je vorige set wielen.
Ik miste echter één aspect en dat is de volgende: hoe ervaar je de 'bling' factor van je nieuwe wielen? Wordt je meer nagekeken, zowel op straat als wanneer je met je fiets bij de dealer bent? Dit aspect is natuurlijk het minst belangrijke maar misschien wel het leukste!


Ok, ik ga eerlijk zijn.In de drie dagen dat ik de Lightweights heb, is er meer belangstelling voor mijn fiets dan in het hele jaar hiervoor. En die belangstelling komt van 16-jarige top coureurs in de dop (zouden direct zelf zulke wielen aanschaffen als ze het geld hadden), tot 56-jarige fietstouristen op zondagochtend (die wel het geld hebben, maar mij een beetje vreemd vinden dat ik dat aan een paar wielen uitgeef). Er is geen twijfel mogelijk dat een paar Lightweights direct het meest in het oog springende element van je fiets zijn. En elke uitnodiging om over fietsen te kletsen is bij mij aan het juiste adres, dus wat mij betreft is ook de 'bling' factor dik in orde


Wielen maken de man, zelfs voor een simpele blingloze canyon, kwijlend achter photoshop
Eurus

eurus+ghibli

bora, misschien wel de mooiste wielen

of toch maar doorsparen voor lightweights

 
 

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 11 jul 2006 18:33

Dan zou ik toch wel overduidelijk voor die laatste foto kiezen, de lightweights dus. Niet omdat ze het duurste zijn en exclusief maar gewoon omdat ze hierbij passen.
Deze wielen maken de fiets sober omdat er geen gigantische decals opstaan. Neem nu bv. de Bora's hebben die rode decals en dat past niet bij deze fiets (mijn eigen mening)
Greetz,Evert
Nulla tenaci invia est via!

6:13freak
Forum-lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:04

6:13freak 11 jul 2006 18:36

Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 11 Juli 2006


Dan zou ik toch wel overduidelijk voor die laatste foto kiezen, de lightweights dus. Niet omdat ze het duurste zijn en exclusief maar gewoon omdat ze hierbij passen.
Deze wielen maken de fiets sober omdat er geen gigantische decals opstaan. Neem nu bv. de Bora's hebben die rode decals en dat past niet bij deze fiets (mijn eigen mening)
Greetz,Evert

Ik ben het volkomen met je eens.

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 11 jul 2006 18:36

Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 11 Juli 2006


Dan zou ik toch wel overduidelijk voor die laatste foto kiezen, de lightweights dus. Niet omdat ze het duurste zijn en exclusief maar gewoon omdat ze hierbij passen.
Deze wielen maken de fiets sober omdat er geen gigantische decals opstaan. Neem nu bv. de Bora's hebben die rode decals en dat past niet bij deze fiets (mijn eigen mening)
Greetz,Evert


ik vinjd eigenlijk de voorlaaste net iets mooier, 't is natuurlijk maar een kwestie van smaak he
en ik moet er me ook totaal geen zorgen om maken, ik heb net een nieuwe fiets besteld die een totaal waarde heeft van een paar LW's (lol) maw , 2000-2500 euro aan wielen, 't is niet voor mij weggelegd.
voor diegene die het er wel voor over hebben, fantastisch natuurlijk!!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 11 jul 2006 19:59

Tja, ik zou hier gaan voor de voorlaatste, simpelweg omdat dit een fiets is waar aerodynamica een rol speelt en de Bora's hebben gewoon een veel lagere Cw waarde.....

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 jul 2006 22:25

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Juli 2006

Tja, ik zou hier gaan voor de voorlaatste, simpelweg omdat dit een fiets is waar aerodynamica een rol speelt en de Bora's hebben gewoon een veel lagere Cw waarde.....


En ze zijn goedkoper, makkelijker te onderhouden en die stickers kun je er altijd nog afweken, plus echt op en top campa.
Over aerodynamica gesproken welke set denk je dat sneller is; een dicht achterwiel + eurus voorwiel, of twee bora ultra's?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 11 jul 2006 22:29

Dicht achterwiel en bora voorwiel.
Bora is niet echt goedkoper dan Lightweight en zeken niet makkelijker te onderhouden (zeker de g3 spaken maak de set zeer kwetsbaar). Bovendien zijn de stickers er met zeer veel moeite af te halen en zien de wielen er zonder echt waardeloos uit..... maar aerodynamischer zijn ze wel (voor de rest op alle punten minder dan Lightweight).

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 jul 2006 22:35

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Juli 2006


Dicht achterwiel en bora voorwiel.
Bora is niet echt goedkoper dan Lightweight en zeken niet makkelijker te onderhouden (zeker de g3 spaken maak de set zeer kwetsbaar). Bovendien zijn de stickers er met zeer veel moeite af te halen en zien de wielen er zonder echt waardeloos uit..... maar aerodynamischer zijn ze wel (voor de rest op alle punten minder dan Lightweight).


en als je de keuze moest maken tussen dichtwiel+eurus of 2xbora?
ik zag de bora's al voor 1800 euri staan, vandaar mijn gedachte dat ze goedkoper zijn.... maar waarom denk je dat de bora's niet makkelijk te onderhouden zijn, het lijkt me dat een spaak wisselen nog door de FM kan worden gedaan, terwijl je de LW's toch moet opsturen (dacht ik ergens gelezen te hebben). Optisch vind ik de bora's overigens schitterend!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 11 jul 2006 22:50

Over smaak valt niet te twisten, persoonlijk vindt ik de ultra's veel te schreeuwerig (en ze zijn ook nog eens ruim 200 gram zwaarder).
Kijk overigens naar het achterwiel en vraag je af hoe je met tussenstukken van 30 cm ooit een wil kan gaan richten. Geloof me het bijplaatsen van een spaak is een crime....
Persoonlijk vind ik 300 euro op zo'n dure wielset niet heel veel en ieder moet kopen wat hij/zij het mooiste vindt.

auke
Forum-lid
Berichten: 1452
Lid geworden op: 04 dec 2005 01:52

auke 11 jul 2006 23:04

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 11 Juli 2006


Over smaak valt niet te twisten, persoonlijk vindt ik de ultra's veel te schreeuwerig (en ze zijn ook nog eens ruim 200 gram zwaarder).
Kijk overigens naar het achterwiel en vraag je af hoe je met tussenstukken van 30 cm ooit een wil kan gaan richten. Geloof me het bijplaatsen van een spaak is een crime....
Persoonlijk vind ik 300 euro op zo'n dure wielset niet heel veel en ieder moet kopen wat hij/zij het mooiste vindt.

Daar heb je idd wel een punt, zijn er nog mooie alternatieven? Mavic Cosmic Carbon Pro? Easton Tempest II Carbon? Zipp 404? Fulcrum Racing Speed Carbon? HED Jet 90? Bontrager Aeolus? Of zijn de LW's volgens jou toch de meeste bang for the bucks?

Plaats reactie