Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Gewicht Wielen > belangrijk ?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 jul 2006 11:00

Quoten: Origineel geplaatst door ironMon op 09 Juli 2006

Na het lezen van deze test lijkt mij de hele discussie over lichte en zware wielen overbodig. Honderden euros uitgeven om van 1700 gr naar bijv. 1300 gr te gaan lijkt dus (bijna) weggegooid geld. Je zou deze dus beter - uiteraard nadat je 5 kg bent afgevallen bijvoorbeeld - spenderen aan een meer aerodynamische velg. En iedereen die de Cosmic Karton véél te zwaar vond, kan dus voortaan beter zwijgen. Op weight weenies gaan zoeken naar enkele grammen heeft dus ook geen zin meer. Of klopt het verhaal in Fiets-magazine niet helemaal?_________________________________________________
Ik heb dit ook gelezen wat mij verbaast is dat ze inplaats van 2 wielen te nemen met een veschil van een halve kg,  dat er net een kleine 100 gram tussen zit. dat heb ik toch goed gezien ?
Dus de verschillen zullen ook groter worden als de gewichten verschillen toch ?
Daarbij lijkt het erop of het zo van internet geplukt zonder zelf enige ervaring op te doen of te onderzoeken ..
Jullie ideeën, of bedenkingen ?

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 jul 2006 11:31

ze kunnen me vertellen wat ze willen in die test maar feit blijft dat m'n Eurus wielen stukken lichter rijden dan m'n oude cxp33 wielen. Denk dat die honderden euro's extra dus geen weggegooid geld is. Als je zelf goed afgetraind bent moet je het nou éénmaal in je materiaal zoeken.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 jul 2006 11:38

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 10 Juli 2006

ze kunnen me vertellen wat ze willen in die test maar feit blijft dat m'n Eurus wielen stukken lichter rijden dan m'n oude cxp33 wielen. Denk dat die honderden euro's extra dus geen weggegooid geld is. Als je zelf goed afgetraind bent moet je het nou éénmaal in je materiaal zoeken.


Met dezelfde banden, minder spaken in de eurus.
Voor mij valt er nog genoeg te doen qua aftrainen,  !

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 10 jul 2006 17:48

ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb nu wel andere banden erop maar ik voel het verschil vooral bij het optrekken. Ook heb ik het idee dat ze in het algemeen lichter lopen.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 jul 2006 18:04

Ik bedoel dat met andere banden je ook een compleet ander waarneming hebt.
Dus rijden de eurussen beter i.c.m. dezelfde banden als die cpx 33-ers ?
Met minder spaken refereer ik aan het artikel dat die wielen wellicht een stuk aerodynamischer kunnen zijn.
Over optrekken in dat artikel kan ik nog wel inkomen, alleen uit stilstand ga je naar 25-28, dan langzamer naar  (afhankelijk vd de fietser ) 32-36 38-42 km/h. Dus die versnelling speelt niet zo tenzij je in een wedstrijd praktisch stilstaat en weer optrekt. Althans dat kan ik me nog indenken.
Ik ben dus erg benieuwd naar ervaringen van anderen.
Ik zelf heb dt swiss r1. 1 velgen met 240 naven, 28 v 32 a  revolution spaken, gewicht 1502 gram. Voelen lekker stijf aan en erg licht. Bijv de redoute op, lijkt ik het verschil in gewicht bij aanzetten wel te voelen, t.o.v. mijn wh-7701 wielen. De hele fiets voelt lichter met die wielen in alles. Ik ben dan ook van mening dat het gewicht wel degelijk merkbaar is en voelbaar, maar wel met genoeg verschil.
Maar... op het vlakke over de dijk lijken de wh-7701 wielen wel mooier te rollen...
Allebei met dezelfe banden...zou dit de aerodynamica zijn ?

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 10 jul 2006 18:08

Dan is de Eurus set ook nog 'ns aerodynamisch. Dus sla je 2 vliegen in een klap. Lager gewicht en meer aerodynamica (denk ook aan platte spaken e.d.). Misschien lopen de naven ook nog 'ns lichter?

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 10 jul 2006 19:17

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 10 Juli 2006

ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb nu wel andere banden erop maar ik voel het verschil vooral bij het optrekken. Ook heb ik het idee dat ze in het algemeen lichter lopen.


lichter lopen = aero
en als je het artikel goed leest zeggen ze idd dat je er winst mee boekt in het optrekken, echter die winst is heel klein en slechts een paar meter, in het klimmen maakt het lichte wiel ook weluit maar heel erg weinig .
de conclusie is niet :"lichte wielen zijn waardeloos" , maar wel"lichte wielen doen geen wonderen en geven je niet zoveel winst als aerowielen"
mijn volgende wielset zijn de nieuwe zonda's , redelijk licht maar super aero ,zeker voor in onze streken ideaal , 't is niet dat we hier in de alpen wonen he.
 

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 10 jul 2006 19:44

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 10 Juli 2006

ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb nu wel andere banden erop maar ik voel het verschil vooral bij het optrekken. Ook heb ik het idee dat ze in het algemeen lichter lopen.


kan het zijn dat die oude CXP33 eens moeten nagespannen worden ook al zijn ze nu nog kaarsrecht ? Misschien rijden ze dan ook "lichter".
Motta
Motta

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 jul 2006 21:23

Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 10 Juli 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 10 Juli 2006

ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Ik heb nu wel andere banden erop maar ik voel het verschil vooral bij het optrekken. Ook heb ik het idee dat ze in het algemeen lichter lopen.


lichter lopen = aero
en als je het artikel goed leest zeggen ze idd dat je er winst mee boekt in het optrekken, echter die winst is heel klein en slechts een paar meter, in het klimmen maakt het lichte wiel ook weluit maar heel erg weinig .
de conclusie is niet :"lichte wielen zijn waardeloos" , maar wel"lichte wielen doen geen wonderen en geven je niet zoveel winst als aerowielen"
mijn volgende wielset zijn de nieuwe zonda's , redelijk licht maar super aero ,zeker voor in onze streken ideaal , 't is niet dat we hier in de alpen wonen he.
 


de schrijver mag mij dan wel eens uitleggen waarom de gewichtverschillen tussen die 2 wielen zo klein gehouden is.Test dan een ksyrium, of die dt wielen, met cosmics bijv.dat zou toch veel leuker zijn en praktijk gerichter, evt een set lightwights er tegenover stellen voilà.....
Wie wil dat nou niet weten..

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 10 jul 2006 22:18

Uit ervaring kan ik zeggen dat Ksyrium Sl´s een stuk lichter lopen dan Cosmic Carbone Sl´s. Echter, wanneer de snelheden hoger komen te liggen (35>) merk ik weer het verschil dat de Cosmics beter lopen.

Bij het optrekken reageren de Ksyriums sneller, vinniger en dat resulteert in een hoger acceleratievermogen. Daarnaast merk ik die halve kilo verschil echt wel bij het klimmen in zuid-limburg..
Science of Performance!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 11 jul 2006 00:43

Denk niet dat de CXP33's nagespannen hoefden te worden. Deze week krijg ik trouwens een nieuwe set CXP33 binnen. Dan zal ik het verschil goed merken. Denk idd ook wel dat de Eurussen iets aerodynamischer zijn. Weet iemand waar je hier een test van op internet kan vinden?
Zag net ook een bericht met Zonda's voorbij komen. Deze zijn praktisch hetzelfde als Eurussen alleen ietsjes zwaarder. Daar werd gezegd: ideaal voor Nederland. Opzich zijn het goede wielen, vindt zelf alleen als nadeel dat ze vrij gevoelig zijn voor zijwind. Dat had ik met m'n CXP33 in veel mindere mate. Dit is zeker iets om rekening mee te houden!
En gewicht maakt wel degelijk uit. Ik heb een excel rekenmodel en daarmee kan ik uitrekenen dat iedere 100 gram lichter 4 seconden tijdswinst oplevert op Alp d'Huez. Volgend jaar ga ik weer naar de Alpen, ditmaal met een 2 kg lichtere fiets dus reken maar uit! Tuurlijk is de referentie met m'n huidige tijd (zie naam) niet optimaal maar verwacht toch wel dik onder de 50 min te duiken, mede dankzij een betere training. Die 2 kg lichter worden natuurlijk mede veroorzaakt door de wielen, alle kleine beetjes leveren uiteindelijk een fikse gewichtsbesparing op!

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 11 jul 2006 02:36

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 10 Juli 2006


Denk niet dat de CXP33's nagespannen hoefden te worden. Deze week krijg ik trouwens een nieuwe set CXP33 binnen. Dan zal ik het verschil goed merken. Denk idd ook wel dat de Eurussen iets aerodynamischer zijn. Weet iemand waar je hier een test van op internet kan vinden?
Zag net ook een bericht met Zonda's voorbij komen. Deze zijn praktisch hetzelfde als Eurussen alleen ietsjes zwaarder. Daar werd gezegd: ideaal voor Nederland. Opzich zijn het goede wielen, vindt zelf alleen als nadeel dat ze vrij gevoelig zijn voor zijwind. Dat had ik met m'n CXP33 in veel mindere mate. Dit is zeker iets om rekening mee te houden!
En gewicht maakt wel degelijk uit. Ik heb een excel rekenmodel en daarmee kan ik uitrekenen dat iedere 100 gram lichter 4 seconden tijdswinst oplevert op Alp d'Huez. Volgend jaar ga ik weer naar de Alpen, ditmaal met een 2 kg lichtere fiets dus reken maar uit! Tuurlijk is de referentie met m'n huidige tijd (zie naam) niet optimaal maar verwacht toch wel dik onder de 50 min te duiken, mede dankzij een betere training. Die 2 kg lichter worden natuurlijk mede veroorzaakt door de wielen, alle kleine beetjes leveren uiteindelijk een fikse gewichtsbesparing op!


wie zegt dat het excell bestand correct rekent ??
ook is er een verschil tussen gewicht in wielen(draaiende delen) verliezen en gewicht op de fiets.
en hoe lang is alpe duez? 15 KM ? dus 4sec op 15km voor een niet prof, laatons eens  even serieus blijven he, en als je al betrekkelijk lichte wielen hebt (1500-1600gr) en je wil eens 10sec uitsparen moet je dus een 250gr afdoen, wat bakken geld kost.
daarbij nog eens het feit dat het nog afhangt waar het gewicht zit in het wiel, in de velg ? dan heb je pech, want dit wordt dan lastiger , het gewicht moet zoveel mogelijk in het midden zitten.
ik denk dat het artikel watstof doet opwaaien omdat diegene die duizenden euro's spendeerden aan die 100gr hier en 100gr daar nu precies voor aap staan

Plaats reactie