Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Racebanden voor tourder: nuttig of niet?

scorcher
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 aug 2006 01:39

scorcher 19 aug 2006 02:28

Ik hoor veel goede verhalen over de Michelin Pro2 Race banden en overweeg ze aan te schaffen ter vervanging van mijn Vittoria Rubino's (draadversie).

Vooral de verhalen over de lage rolweerstand spreken me aan, maar ik vraag me af of ik daar als niet-wedstrijdfietser iets aan heb. Is het verschil echt goed merkbaar, of kan ik me beter bij de goedkope en (tot nu toe) lekvrije Rubino's houden?

Ik fiets tussen de 2000 en 3000 km per jaar, meestal rond de 30 km/h en af en toe in een groepje waar de snelheid ongeveer 35-40 km/h is.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 aug 2006 02:55

Hoe langzamer, hoe groter de relatieve invloed van de rolweerstand

In 1998 heeft in Fiets een bandentestje gestaan waar ook een rekenvoorbeeld stond hoeveel een snelle band scheelde tov eentje met meer rolweerstand. Zal m morgen ff voor je inscannen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 aug 2006 13:57

Bron: Fiets nr 8-1998

In deze vergelijking vergeleken ze dus bandjes met een rolweerstandscoëfficiënt van 0,003 vs 0,004.

De winnaar van die test, de Vittoria Open King Mario had een RWC van 0,00226, de zwaarst lopende band, de Kenda Distance had 0,00510.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 aug 2006 14:48

Dus ja heel veel scheelt het niet.... maar het scheelt wel iets. En mooie soepele bandjes zouden ook meer grip en comfort moeten geven.

Ik vind het vaak wel een beetje sneu, mensen met een fiets van 3K euro waar ze dan Rubino's op leggen....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 19 aug 2006 15:26

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 19 Augustus 2006

Ik vind het vaak wel een beetje sneu, mensen met een fiets van 3K euro waar ze dan Rubino's op leggen....

Als dat is om het lek rijden te verkleinen is dat helemaal niet raar. Als het puur gedaan is vanwege de aanschafprijs dan vind ik dat inderdaad een verkeerde bezuiniging.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 19 aug 2006 15:26

Ik neem gewoon altijd die zogenaamde wedstrijdbandjes, ook om te trainen (wedstrijden doe ik toch 80 op tubes), dus ik trainde al met Hutchinson Fusion, Vittoria EVO CX, Veloflex Record, Michelon Pro Grip en Pro²Race Service Course, Schwalbe Stelvio, etc etc... Ik trainde wel eens met lager segment bandjes (gewone Rubino's), maar merkte dit al gauw en het had een invloed op mijn volledige trainingsplezier.
'k Denk dat je dit zelf wat moet aanvoelen (hoezeer merk je het) en zelf beslissen of het je die meerkost waard is, maar ik zie niet waarom je niet dagdagelijks op Pro²Race zou rijden als je 'r zin in hebt.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 19 aug 2006 15:52

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 19 Augustus 2006

Dus ja heel veel scheelt het niet.... maar het scheelt wel iets. En mooie soepele bandjes zouden ook meer grip en comfort moeten geven.Ik vind het vaak wel een beetje sneu, mensen met een fiets van 3K euro waar ze dan Rubino's op leggen....

ploegmaatje van me ook, op zn carbon trek, DA groepje. Die heeft de Vittoria Zaffiro van 5 euro per stuk op zijn cosmics liggen.

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 19 aug 2006 17:27

ik zou het eens proberen, en persoonlijk vind ik dat je dit erg voelt,
ik rijd nu met michelin pro race bandjes, endie zijn zonder twijfel echt top.
maar die micheling pro race bandjes, en andere bandjes in die klasse hebben niet alleen die lage rolweerstand als pluspunt, ook de grip is top, in de bochten voel je dat de fiets op de baan staat.
in natte omstandigheden zijn michelin pro race bandjes wel niet echt goed mijn inziens, integendeel, vind ze zelfs redelijk glad .
mijn volgende set banden ga ik terug eens vredestein fortezza opleggen denk ik, zelfde prijsklasse als de pro race bandjes, hebben evenveel grip, rolweerstand zal ook ongeveer gelijk zijn of net een tik minder, allessinds te verwaarlozen. maar in natte omstandigheden deden ze het wel iets beter .
nadeel aan fortezzas, als je met campa velgen rijdt (zoals ik) dan krijg je ze er ongelooflijk moeilijk op.

Gebruikersavatar
cubebiker
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 26 okt 2004 22:38

Gebruikersavatar cubebiker 19 aug 2006 18:54

Ik heb 3 setjes wielen waarvan 1 met rubino's en de andere 2 met fortezza bandjes. Heerlijke bandjes en behoorlijk slijtvast ook. Er zullen niet gauw anderen onder komen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 aug 2006 20:50

Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 19 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 19 Augustus 2006

Ik vind het vaak wel een beetje sneu, mensen met een fiets van 3K euro waar ze dan Rubino's op leggen....

Als dat is om het lek rijden te verkleinen is dat helemaal niet raar. Als het puur gedaan is vanwege de aanschafprijs dan vind ik dat inderdaad een verkeerde bezuiniging.


Inderdaad, ik zweer bij de Rubino's mede natuurlijk ook door de droge zomer heb ik na ruim 8000 km nog steeds dezelfde voorband.Ben met de 2de achterband bezig en dit jaar nog maar 1 keer lek gereden, maar toen zat er ook een flink stuk glas in.
Dus ik schaam me helemaal niet hoor met mijn Rubino's van 11 euro stuk onder mijn C50, ik rij ze lachend voorbij die langs de weg staan met hun dure bandjes!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 19 aug 2006 21:38

Voor in de regen zijn Michelins niet echt aan te raden, ze geven gewoon niet genoeg grip. Een keer op Pro Race gereden in de regen, met minder prettige gevolgen, echt plat door de bocht ( total down ). Later diezelfde bocht nog eens gereden in dezelfde omstandigheden met circa dezelfde snelheid en Rubino Pro, geen centje pijn, zelfs met drie of vier km/u hoger niet.
Ik rijd mijn trainingen op Rubino Pro, voor speciale ritten op Open Corsa Evo CX, geeft je dan het gevoel dat je nét even meer kunt.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

abcde
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 aug 2006 13:21

abcde 19 aug 2006 22:26

Ik rijd op twee paar wielen met de michelin pro²race en ik vind het zeer goede. Bij droog weer zijn ze top, maar eens het wegdek nat is, is het wat minder. Die hebben niet zoveel grip en dan durft het weleens schuiven. Dat is gwn effe oppassen.

Plaats reactie