Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen Vuelta carbon pro

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 aug 2007 22:49

Ik geloof dat ik nu toch niet al te vrolijk wordt.

Tufo zou beter werken dan Pitstop? laat me niet lachen beide zijn simpelweg vloeibare latex en alleen pitstop/geax levert een drukvulling mee.

Verder gaan tubes pas stuiteren bij meer dan 10 bar, ze worden voor de meeste dan zo onconfortabel dat de meeste dan al lang zijn afgehaakt.

Conti levert goede tubes maar oncofortabel worden ze niet eerder dan andere tubes allen zijn ze zeer lastig om te leggen (stug) en centreren ze niet mooi.
Het is overigens een prima trainingstube maar scherp/strak sturen doen ze niet echt (daar zijn betere wedstrijdtubes voor)

Een 19 mm tube is voor de meeste velgen niet toegestaan dus niet zo handig om iemand zonder extra info te adviseren (en ook met de relatief brede velgen van Speric riskeer je een vroetijdig einde van je velg, dit kun je enkel voorkomen door met +10 bar te gaan rijden en volgens mij was hij dat niet van plan).
Veloflex levert overigens mooie tubes maar je blijft pompen en pitstop funktioneerd soms niet zo goed als bij andere banden (binnenband raakt dan verkleefd). Conclusie: mooie banden maar niet om mee te trainen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 14 aug 2007 23:48

Hoi,

@Sharkman: Lees eens alles rustig door voor je commentaar levert a.u.b.

Als je een 19mm tube om je voorwiel legt en er staat duidelijk bij vermeld dat je dat alleen maar doet als je op het vlakke rijdt dan ga ik er van uit dat je weet dat je dit doet omwille van het aerodynamische voordeel en niet om de clown uit te hangen tijdens een levensgevaarlijke afdaling of om borduurtjes mee op en af te gaan springen....
Daarnaast spreekt het voor zich dat je de aanbevelingen van de fabrikant van je wielen niet naast je moet leggen. Niemand kent die allemaal uit het hoofd, ook ik niet.

Dat een sealant als Tufo uitermate geschikt is voor tubes die door die fabrikant worden gemaakt lijkt me ook vrij logisch.
De Schwalbe Stelvio wordt door Tufo voor Schwalbe gemaakt zoals ik hierboven al had vermeld en is qua opbouw gelijk: aan de binnenzijde van de buitenband gevulcaniseerd butyl.
Niemand zegt dat het beter is en ik heb ook niet gezegd dat je Tufo sealant moet meenemen voor onderweg en je Pitstop thuis moet laten.
Daarnaast begrijp ik je reactie niet, beiden zijn goed of geen van beiden deugt of bij de een krijg je er nog wat gratis druk bij? Wat wordt het?

Wat het verkleven van de binnenband betreft, of het nu Veloflex is of een ander merk, of het nu Tufo sealant is of Pitstop, als je de behandelde band laat leeglopen zodat de binnenwanden tegen elkaar aan kunnen drukken dan verkleefd het boeltje. Welk merk er nu op die band mag staan, daar trekt dat spul zich niks van aan en da's ook een van de redenen dat ik nog steeds zoweel mogelijk tubes herstel met naald en draad.

Conti levert zeker prima tubes maar in vergelijking met en Veloflex Carbon b.v wordt het voor mij boven 8 bar al snel te gortig. Ik weeg maar een goeie 70kg en als je daar stijve hoogprofiel wielen bij doet dan wil je toch wel wat rijcomfort van je tubes.
Bij 10 bar pas ik tenzij ik op een biljartlaken mag rijden, en dat geldt ook voor de Veloflex tubes.
Of tubes al dan niet gaan stuiteren hangt van een boel factoren af trouwens, ik denk niet dat 10 bar een soort magische grens is.

Wat dat oppompen betreft, ik denk dat ieder dat voor zich wel kan uitmaken of ie zich de moeite wil doen ja dan nee. Het is overigens geen euvel dat zich tot Veloflex tubes beperkt maar eigen is aan latex binnenbanden.
Niet dat het kwaad kan om voor eke rit je bandenspanning na te kijken en indien nodig aan te passen, om het even of er nu een latex- of butylbinnenband in zit gemonteerd.

Zo, kan er nu weer gelachen worden of blijft het een slechte dag?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 15 aug 2007 00:02

Ach....

Waar ik op doelde was dat het vulmateriaal precies hetzelfde is dus hem maakt helemaal niets uit het de latex van tufo of die van Vittoria/Geax neemt.

19 mm tubes zijn onworpen voor Alu velgen en voor rijders onder de 60 kg. De eerste de beste put in het wegdek kan al einde velg betekend (iiets meer dan een stootlek). Gezien het feit dan een 19 mm band zeker niet lichter loopt dan een 23 mm en Speric niet de lichtste is zal het voor hem (en voor mij dus ook) betekenen dat een 19 mm band onbruikbaar is (op welk terein dan ook)

Overigens komt het verkleven van de Veloflexen (en elke ander band met latex binnenband doordat het materiaal zo aggressief reageert dat de twee wanden bij het vullen aan elkaar komen te zitten (bovendien is vooraf vullen met tufo niet aan te bevelen van het is het einde van de band.

Tenslotte: leeg laten lopen met latex vulmiddeld zal lastig gaan want als het al lukt zal het niet echt geweldig gaan wan er is geen mooier lek dan een ventiel :-) en ook dat zit zo dicht.

Overigens rijdt ik al bijna 28 jaar op tubes en heb altijd gekoerst met 10.5 bar of meer. Fietst gaat zich nerveuzer gedragen maar deze waarde is wel nodig om het voordeel van tubes optimaal uit te spelen (zeker in criteria met veel bochten)

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 15 aug 2007 00:37

Zat net te twijfelen tussen Veloflex en Conti, wat raadt je dan aan? Schwalbe geeft me weinig vertrouwen op het moment...

Leeg lopen met Tufo sealant in je Tufo's is op zich geen probleem, tenzij je de halve tube erin gestouwd hebt...

Ik hou het ook met mijn 70kg bij een bar of 8. Op normaal wegdek is dat wel echt de max.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 15 aug 2007 00:56

Hoi,

O.K...Die 19mm tube laten we dus voor wat ie is. Onbruikbaar.

Wat de sealant betreft, de gebruikte stof is inderdaad ongeveer dezelfde maar Pitstop bevat nog een drijfgas en dat geeft wel eens problemen icm navulling dmv een CO2 patroon.
Vittoria raadt dan ook aan om thuis met de pomp na te vullen en mocht je toch CO2 hebben gebruikt dan stelt men voor om de band te laten leeglopen en dan terug met de pomp op te pompen. Je weet waar die vloeistof dan naar toe trekt zodra je het ventiel opent, niet?

Met Tufo sealant ligt het dus net iets anders, die laat je dus niet leeglopen en vul je dus na met wat je best lijkt. Eenmaal toch leeggelopen verkleeft het boeltje ook en...zit je ventielkern potdicht.
En inderdaad, dat spul is verdomd agressief. Als je een met sealant behandeld latexje enkele maanden later opensnijdt dan stijgt er een walm van bandenlijm op....

Wat het koersen met 10,5 bar beteft, mij best maar ik vermoed dat je toen ook geen 60 woog, dat de wielen destijds een stuk buigzamer waren en ook de fietsen een kilo of twee zwaarder. Bandenspanning en comfort is dus een kwestie van combinatie van gewicht van de rijder, de soepelheid van de band, de wielen enz. naar mijn gevoel.

Zo, we lachen weer....

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 15 aug 2007 11:29

soms bekruipt mij het gevoel dat bepaalde mensen kost wat het kost niet onder willen doen voor een ander...
Wat overigens leuke discussies brengt. En.. we hebben er allemaal wat aan.

thanks ..

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 18 aug 2007 21:04

Is het ook niet zo dat je de bandenspanning aan moet passen op je totale (fiets)gewicht? Ik heb gelezen (voornamelijk van AMC-fan) dat als je je banden te hard oppompt je fiets gaat stuiteren en dat dit zeker het geval is bij 10.5 bar. Ik verwacht dan eigenlijk dat het bij een criterium waar vaak klinkers zijn alleen maar erger is.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 20 aug 2007 12:24

Ik ben zo'n 88-90 kg op het moment. Met deze wielen en een druk van meer dan 9 bar is het niet fijn rijden met mijn gewicht. Dus 10 of nog meer lijkt me inderdaad redelijk nutteloos. Of het moet echt een strak glad asfalt zijn..
Aangezien de meeste serieuze wielrenners ( wedstrijden e.d.) over het algemeen toch wat lichter zijn hoeft het niet echt veel harder dan 8, tot max 9.
tenzij je van stuiteren houdt ...


Maar deze wielen zijn tot nu toe echt een aanrader. Draait heerlijk, voelen stijf aan. en reageren daardoor echt direct en snel. En bij het aanzetten dat geluid.. heerlijk ..

kabeljauws
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mar 2006 14:14

kabeljauws 17 nov 2007 16:42

MdeB schreef:Aardig artikel.

Waar heb jij de Vuelta carbon pro wielen vandaan en voor wat een prijs?

Ik ben namelijk opzoek naar een paar carbon wielen. Tot nu toe, mede door de zoekfunctie van het forum goed te gebruiken is naar mijn mening de HED Jet 60 de beste prijs/kwaliteit keuze.
'Correct me if I'm wrong'


Heb jij die wielen ooit nog gekocht? Anders heb ik nog een set nieuwe staan. Model 2008. In zilver. 850 euro.

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 22 nov 2007 23:54

Weet iemand ook of deze wielen (vuelta's) uit Italie komen of uit USA? Er zijn namelijk twee sites :
http://www.vueltausa.com/
http://www.vuelta.it/

karsten
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 aug 2006 13:24

karsten 23 nov 2007 10:39

De wielen komen uit italie. Maar worden deels uit halffabrikaten opgebouwd die niet in Italie worden geproduceerd.
Kaalpani

Plaats reactie