Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

PHil Wood naven en cassette

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 11 feb 2011 15:52

Hoi,

Ik was net bezig met een Shimano cassette op een Phil Wood naaf te plaatsen.(de eerste keer dat ik een cassette op een naaf plaats)
Nu heb ik hem er mooi op maar draait de cassette erg zwaar, er ontbreekt waarschijnlijk nog iets. Terwijl alles wat er af kwam(andere naaf) nu ook op de PW zit.
Heb je iets extra's nodig bij een PW naaf, ringetje aan de achterkant o.i.d.?
Alvast bedankt.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 11 feb 2011 16:15

Het kan zijn dat de boel inderdaad aan de achterkant aanloopt en dat een ringetje het probleem oplost.
Maar ik zou de boel eens even los draaien en opnieuw de casette monteren, dat lost soms het probleem ook op (geen idee waarom maar soms werkt gewoon opnieuw monteren)
Zelf ook wel eens wielen in handen gehad met dit probleem en meestal was met opnieuw monteren opgelost.


Greets.
mijn Flickr

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 11 feb 2011 16:20

Ik heb hem twee keer gemonteerd dus dat kan het niet zijn;)
Dan maar even achter een spacertje aan.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 12 feb 2011 18:39

Inmiddels al geprobeert of een spacertje het probleem oplost?
Kan het ook zo zijn dat de sluitmoer te diep de body in draait en de lagers raakt? Of loopt het asje wel mooi soepel?
mijn Flickr

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 07 nov 2014 16:49

Ik wil mijn Phil Wood naven met 10 speed body ombouwen naar een 11 speed, is dit mogelijk bij een Phil Wood naaf?
Na heel wat zoeken heb ik nog geen antwoord kunnen vinden op het web dus vraag ik het hier maar.
Is er iemand op dit forum die mij verder kan helpen?
Alvast bedankt.

Groeten HenH
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 nov 2014 19:34

ik zou de vraag aan phill wood stellen. er zijn er maar weinig met deze naaf.

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 24 nov 2014 12:56

Hier het antwoord van Phil Wood:
Technically you can but the spacing would change, if it is a 130mm it would go to a 132mm. Also the ratchet ring should be changed out if doing this, this is something that has to be done here in-house. For a cassette up-grade we change out the ratchet ring, bearings in the hub, possibly a new axle, Our new five pawl stainless steel cassette body along with our new double heat-treated ratchet ring. Retail is $266.00 plus shipping this is what we offer our customers to run a up-grade.

Ik kan beter op zoek naar 11 speed naven en de phil wood blijven gebruiken voor 10 speed.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 24 nov 2014 14:27

Op je zet een 11 speed cassette erop welke gemaakt is voor 10-speed body's zoals die van Edco.

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 24 nov 2014 19:42

Tom-s schreef:Op je zet een 11 speed cassette erop welke gemaakt is voor 10-speed body's zoals die van Edco.
Dat zou een optie kunnen zijn.
Ik had het er met mijn framebouwer over en hij had nog wel wat vraagtekens.
(is de cassette niet breder dan een 10-speed waardoor de cassette bijna tegen de uitvaleinden van het frame aan komt met beschadiging als gevolg)
Vervolgens heb ik gezocht naar reviews en gebruikerservaringen maar nog niet kunnen vinden.
Ik ben er nog niet helemaal over uit dat zo'n cassette een duurzame oplossing is.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 24 nov 2014 20:22

Duurzaam zeker niet, duur wel :). De cassette is inderdaad breder normaal gesproken maar ik durf niet te zeggen of dat problemen kan veroorzaken.
Als ik jou was zou ik dan eerst eens horen bij de fabrikant wat de ervaringen zijn. Als die al aangeeft dat het bij sommige frames niet zou passen zou ik het niet doen.
Ik ben zelf nog niet tegen de beperkingen van 10-speed aangelopen en blijf om compatibiliteit tussen verschillende fietsen te bewaren bij 10-speed.
(Ook gezien CK een zelfde dure upgrade nodig heeft zoals Phil Wood).

HenH
Forum-lid
Berichten: 1112
Lid geworden op: 20 aug 2010 23:41
Locatie: Leeuwarden

HenH 24 nov 2014 20:37

En daarom laat ik de naven tzt met andere velgen spaken voor mijn huidige fiets.
Ik wilde ze in een nog te bouwen fiets plaatsen, maar dat wordt hem niet aangezien ik de overstap wil maken naar 11 speed.
Gelukkig zijn er genoeg betaalbare naven waar leuke wielen mee te maken zijn:)
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Plaats reactie