2 keer lek in 85 km
Afgelopen rit was het de bedoeling om met mijn nog nieuwe racefiets voor de eerste keer een wat langere tocht (120km) gaan rijden.
Nu was het sowieso onverstandig om zonder reservebinnenband te gaan rijden, een stukje slechte voorbereiding maar dat vergeet ik nu echt niet meer.
Ondertussen al een tijdje aan de rit begonnen en al na 60 km ging mijn éérste band lek. Ik was naar belgië gefietst en op een lange autoweg waar een fietspad langs lag lagen wat losgeraakte steentjes van het wegdek. Toen eenmaal in het dorp aangekomen en toen ik even de richting moest zoeken zag ik dat mijn bandenspanning behoorlijk afgenomen was. Ik dus met mijn 'pocketpompje' de band opnieuw oppompen maar het viel me op dat ik de band met deze pomp hoe dan ook niet erg hard kreeg, maar voldoende om verder te fietsen. Dus ik ben weer verder gefietst, maar alweer na een kilometer voelde ik mijn velg en wist ik dat de band dus lek was.
Gelukkig was er in de buurt een fietsenmaker die mij kon helpen en er een nieuwe band op heeft gelegd en hard opgepompt. Fijn dacht ik, maar na 85 kilometer nam de bandenspanning achter (in tegenstelling tot de eerste keer voor) weer heel rap af en wist ik opnieuw dat ik te maken had met een lekke band. Ondertussen fietsenmaker gezocht maar heb na een tijd zoeken toch besloten om me op te laten halen aangezien ik nog 45 kilometer van huis was, het al bijna donker was en ik helemaal afgekoeld was van de regen.
Ik heb al veel gezocht op het forum, en las onder andere dat er mensen zijn die 10000 kilometer rijden zonder lekke band. Mijn vraag is dus wat de oorzaak geweest zou zijn dat ik 2 lekke banden heb gehad zo snel achter elkaar?
Een aantal mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-Bandenspanning
-Regen
-Steentjes op fietspad
-?
En tot slot de vraag of het normaal is dat ik geen optimale bandenspanning krijg met een minipompje?
Alvast bedankt voor reactie, ik ben benieuwd...
Nu was het sowieso onverstandig om zonder reservebinnenband te gaan rijden, een stukje slechte voorbereiding maar dat vergeet ik nu echt niet meer.
Ondertussen al een tijdje aan de rit begonnen en al na 60 km ging mijn éérste band lek. Ik was naar belgië gefietst en op een lange autoweg waar een fietspad langs lag lagen wat losgeraakte steentjes van het wegdek. Toen eenmaal in het dorp aangekomen en toen ik even de richting moest zoeken zag ik dat mijn bandenspanning behoorlijk afgenomen was. Ik dus met mijn 'pocketpompje' de band opnieuw oppompen maar het viel me op dat ik de band met deze pomp hoe dan ook niet erg hard kreeg, maar voldoende om verder te fietsen. Dus ik ben weer verder gefietst, maar alweer na een kilometer voelde ik mijn velg en wist ik dat de band dus lek was.
Gelukkig was er in de buurt een fietsenmaker die mij kon helpen en er een nieuwe band op heeft gelegd en hard opgepompt. Fijn dacht ik, maar na 85 kilometer nam de bandenspanning achter (in tegenstelling tot de eerste keer voor) weer heel rap af en wist ik opnieuw dat ik te maken had met een lekke band. Ondertussen fietsenmaker gezocht maar heb na een tijd zoeken toch besloten om me op te laten halen aangezien ik nog 45 kilometer van huis was, het al bijna donker was en ik helemaal afgekoeld was van de regen.
Ik heb al veel gezocht op het forum, en las onder andere dat er mensen zijn die 10000 kilometer rijden zonder lekke band. Mijn vraag is dus wat de oorzaak geweest zou zijn dat ik 2 lekke banden heb gehad zo snel achter elkaar?
Een aantal mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-Bandenspanning
-Regen
-Steentjes op fietspad
-?
En tot slot de vraag of het normaal is dat ik geen optimale bandenspanning krijg met een minipompje?
Alvast bedankt voor reactie, ik ben benieuwd...
sjorsth schreef:Afgelopen rit was het de bedoeling om met mijn nog nieuwe racefiets voor de eerste keer een wat langere tocht (120km) gaan rijden.
Nu was het sowieso onverstandig om zonder reservebinnenband te gaan rijden, een stukje slechte voorbereiding maar dat vergeet ik nu echt niet meer.
Ondertussen al een tijdje aan de rit begonnen en al na 60 km ging mijn éérste band lek. Ik was naar belgië gefietst en op een lange autoweg waar een fietspad langs lag lagen wat losgeraakte steentjes van het wegdek. Toen eenmaal in het dorp aangekomen en toen ik even de richting moest zoeken zag ik dat mijn bandenspanning behoorlijk afgenomen was. Ik dus met mijn 'pocketpompje' de band opnieuw oppompen maar het viel me op dat ik de band met deze pomp hoe dan ook niet erg hard kreeg, maar voldoende om verder te fietsen. Dus ik ben weer verder gefietst, maar alweer na een kilometer voelde ik mijn velg en wist ik dat de band dus lek was.
Gelukkig was er in de buurt een fietsenmaker die mij kon helpen en er een nieuwe band op heeft gelegd en hard opgepompt. Fijn dacht ik, maar na 85 kilometer nam de bandenspanning weer heel rap af en wist ik opnieuw dat ik te maken had met een lekke band. Ondertussen fietsenmaker gezocht maar heb na een tijd zoeken toch besloten om me op te laten halen aangezien ik nog 45 kilometer van huis was, het al bijna donker was en ik helemaal afgekoeld was van de regen.
Ik heb al veel gezocht op het forum, en las onder andere dat er mensen zijn die 10000 kilometer rijden zonder lekke band. Mijn vraag is dus wat de oorzaak geweest zou zijn dat ik 2 lekke banden heb gehad zo snel achter elkaar?
Een aantal mogelijke oorzaken kunnen zijn:
-Bandenspanning
-Regen
-Steentjes op fietspad
-?
En tot slot de vraag of het normaal is dat ik geen optimale bandenspanning krijg met een minipompje?
Alvast bedankt voor reactie, ik ben benieuwd...
Hoi,
Tja dat antwoord kan niemand je 100% geven.Diverse mogelijkheden (Pick your poison
1- JBL, Just bad luck
2- Iets op de velgrand prikt het lek. Was enige tijd geleden ook een post over.
3- Fietsenmaker heeft er een nieuwe band opgelegd. Binnen of buiten? Ik vermoed (en dat pleit niet voor die FM) dat hij de binnenband vervangen heeft.
4- Velglint goed over de velg? Geen idee of je wielen met of zonder velglint hebt dus dit zou kunnen zoals recentelijk figuurlijk pijnlijk door mij ervaren......niet gevallen dus maar wel lek door een niet goed gepositioneerd velglint....mijn fout. :rolleye:
Nooit getest hoe hard ik met mijn handpomp mijn clinchers kan oppompen. Zal ik morgen eens proberen (ik heb een digitale bandenspanningsmeter).
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Spijker er wel uitgehaald?
Nu serieus: er kan wat in de buitenband zitten wat je niet zomaar vindt. Dus aan de buitenkant goed kijken (band eventueel samenknijpen zodat scheurtjes open gaan). Vervolgens ook aan de binnenkant goed voelen. Waarschijnlijk is er iets in de achterband achter gebleven. (of zoals Zorro al aangeeft, iets mis met de velg(lint)
Pompjes altijd thuis uitproberen voordat je op pad gaat. Werken vaak niet.
Minimaal 2 binnenbanden meenemen op reserve.
Nu serieus: er kan wat in de buitenband zitten wat je niet zomaar vindt. Dus aan de buitenkant goed kijken (band eventueel samenknijpen zodat scheurtjes open gaan). Vervolgens ook aan de binnenkant goed voelen. Waarschijnlijk is er iets in de achterband achter gebleven. (of zoals Zorro al aangeeft, iets mis met de velg(lint)
Pompjes altijd thuis uitproberen voordat je op pad gaat. Werken vaak niet.
Minimaal 2 binnenbanden meenemen op reserve.
ik had het laatst met een maatje die lek reed
ik controleerde zijn buitenband daar zat wat in, ik haalde het eruit maar vervolgde het onderzoek en kwam een 2e steentje tegen.
Velen zouden na de 1e vondst al klaar zijn en de biba er weer in leggen
je bent dan niet de 1e maar ook niet de laatste die vlotjes 2e keer lek rijd
En ja mijn vuistregel is vaak lekrijden betekend nieuwe buitenbandjes omleggen
ik controleerde zijn buitenband daar zat wat in, ik haalde het eruit maar vervolgde het onderzoek en kwam een 2e steentje tegen.
Velen zouden na de 1e vondst al klaar zijn en de biba er weer in leggen
je bent dan niet de 1e maar ook niet de laatste die vlotjes 2e keer lek rijd
En ja mijn vuistregel is vaak lekrijden betekend nieuwe buitenbandjes omleggen
Hoe ziet het gaatje eruit?? als het eruit ziet als een soort rond blaasje met een gaatje dan kan het zijn dat je velglint op een spaakgat kapot is.
Wordt vaak over het hoofd gezien en snel een nieuw binnenbandje gelegd maar probleem blijft zich voordoen.
Wordt vaak over het hoofd gezien en snel een nieuw binnenbandje gelegd maar probleem blijft zich voordoen.
Zelf merk ik vaak dat de bandjes de eerste paar ritten gevoeliger zijn voor lekrijden. Het nog zachte en verse rubber in regen gebruiken vergroot de kans op lekrijden door het plakkerige effect van water. Dit heb ik aan den lijve ondervonden met mn splinternieuwe pariba's. De eerste twee trainingen 3 keer lek: daarna nooit weer. Tegenwoordig veeg ik nieuwe bandjes af met citroensap om dat vettige laagje te verwijderen en dan hang ik ze donker en droog weg. Zo harden de bandjes wat uit. Ik weet niet in hoeverre het helpt, maar ik rijd zelden lek tegenwoordig. Daarnaast wil het vervangen van lichte, soepele wedstrijd bandjes door een stevige trainingsband ook wel helpen .
Wellicht was het gewoon pech, of is er toch iets in de buitenband achter gebleven zoals al eerder gepost werd.
Ik ga vanmiddag ook trainen met nieuwe bandjes, dus ik houd mn hart vast .
Wellicht was het gewoon pech, of is er toch iets in de buitenband achter gebleven zoals al eerder gepost werd.
Ik ga vanmiddag ook trainen met nieuwe bandjes, dus ik houd mn hart vast .
Al het voorgaande is waar ... ervaring leert.
Vooral met zacht rubber (zoals Veloflex) is de kans op lekrijden op een nieuwe buitenband groot.
Ik ben zelf van Veloflex (prima band overigens) overgeschakeld op Schwalbe Ultremo,precies om deze reden.
Als je geen velglint gebruikt (op Ksyrium wielen bvb wordt meestal geen lint gebruikt) , kan je het risico op lekrijden verminderen door plastic tape rond de ventiel opening te kleven, zodat het metaal niet in je binnenband snijdt.
Verder is weinig lekrijden een kwestie van wat geluk. Ik rij 10-12.000km per jaar en rij gemiddeld 4-5 keer lek...geen probleem als je een binnenband en CO2 bij je hebt.
Vooral met zacht rubber (zoals Veloflex) is de kans op lekrijden op een nieuwe buitenband groot.
Ik ben zelf van Veloflex (prima band overigens) overgeschakeld op Schwalbe Ultremo,precies om deze reden.
Als je geen velglint gebruikt (op Ksyrium wielen bvb wordt meestal geen lint gebruikt) , kan je het risico op lekrijden verminderen door plastic tape rond de ventiel opening te kleven, zodat het metaal niet in je binnenband snijdt.
Verder is weinig lekrijden een kwestie van wat geluk. Ik rij 10-12.000km per jaar en rij gemiddeld 4-5 keer lek...geen probleem als je een binnenband en CO2 bij je hebt.
Bedankt voor de uitgebreide reacties iedereen...
Tot mijn stomme verbazing zie ik dat ik vergeten te zeggen ben dat het de eerste keer voor lek was en de tweede keer achter. Dus dat de velglint er niet goed op zit lijkt me dan toch niet het geval.
Ik zal het gelijk even in mijn topicstart aanpassen.
Maar inderdaad, het zou goed door de nog nieuwe banden kunnen komen. Met deze banden heb ik nu bijna 500 km gereden, zou het laagje er dan nog opzitten?
Tot mijn stomme verbazing zie ik dat ik vergeten te zeggen ben dat het de eerste keer voor lek was en de tweede keer achter. Dus dat de velglint er niet goed op zit lijkt me dan toch niet het geval.
Ik zal het gelijk even in mijn topicstart aanpassen.
Maar inderdaad, het zou goed door de nog nieuwe banden kunnen komen. Met deze banden heb ik nu bijna 500 km gereden, zou het laagje er dan nog opzitten?
Frankvanboven schreef:
Pompjes altijd thuis uitproberen voordat je op pad gaat. Werken vaak niet.
Minimaal 2 binnenbanden meenemen op reserve.
Heb een mini pomp van BBB en ben daar heel tevreden over. Kost 9.95 euro en je krijgt je banden hard genoeg.
Een tip! Laat de banden een tijdje ergens op zolder of op een plek liggen. Dan wordt het rubber harder en gaan je banden langer mee! Lance Armstrong liet zijn banden soms wel een paar jaar liggen. Het is echt zo, het lijkt alsof het dan duurder wordt maar je banden gaan langer mee! De banden zijn als ze net van de fietsenmaker komt meestal nog niet zo hard (het rubber dan).