Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

probleem met tune voornaaf

fali
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 feb 2006 22:49

fali 05 feb 2008 18:03

Hallo beste forumleden,
Ik heb zojuist een paar naven van tune binnengekregen. Nu heb ik een Tune Voornaaf (MIG 70) 32 gaten, waarvan de spaakgaten recht tegenover elkaar staan (dus linkse en rechtse kant staan recht tegenover elkaar) in plaats van verspringend. Nog nooit niet gezien, misschien een fout van tune bij de produktie maar mijn vraag is nu of dit werkelijk van belang is om het wiel te spaken? Moet ik deze naaf terugsturen of kan ik gewoon het wiel spaken, zonder dat er problemen zou van komen.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 05 feb 2008 20:30

Die liggen toch altijd recht tegen over elkaar?
Kan het mis hebben.

[img=http://www.starbike.com/images/tune/mig_70_muscheln.jpg]

Mag niet radial gespaakt worden!
http://www.starbike.com/images/tune/PDF/mig_70_en.pdf
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

fali
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 feb 2006 22:49

fali 05 feb 2008 21:00

Nee, toch niet. Liggen nooit niet tegenover elkaar. Maar in de link van starbike staat dat de flanken niet vast zitten en deze kunnen verdraaid worden wat intussen gebeurd is. Bedankt voor de verwijzing naar de link van tune want ik wist niet dat deze konden verdraaid worden. Normaal kunnen flenzen niet verdraaid worden, omdat ze uit één geheel bestaan, maar bij tune is dat anders.
Normaal staan de linker en rechter spaakgaten van de naaf niet overeen. Zal zeker wat verdraaid geweest hebben bij tune. Nogmaals dank voor de verwijzing.

The hub flanges are not fixed and can be turned.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 05 feb 2008 21:10

Graag gedaan, ik lees het nu ook!
Heb ik zelf ook weer wat geleerd en er van opgestoken! ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie