Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Overzichtspagina wielen

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 10 mar 2021 15:08

Welk voordeel denk je te behalen? Ik had 58mm en heb nu 45mm. Ik kan nu niet zeggen dat ik het verschil merk in stijfheid of snelheid.
o'7o

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 11 mar 2021 17:41

Extra bling points? (een gevalletje GAS helaas)
Ik kan een nieuw setje Viscion SC 55 scoren voor 700 euro.
Of ik ga voor de Fulcrum Wind 55, in welk geval ik die altijd op de fiets laat en bij hevige wind het voorwiel vervang door mijn Wind 40. Voor de jaarlijkse ritjes in de Provence kan ik dan mijn 40mm wielset meenemen.

Voordeel zal inderdaad minimaal zijn, misschien wat meer 'sailing effect' en beter vasthouden van de snelheid?
Kuota Kougar

Gebruikersavatar
trigun
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 14 jul 2009 12:21

Gebruikersavatar trigun 07 mei 2021 19:35

Ben toch de 55’s gaan halen.
Gemiddelde van de eerste rit lag ineens 5km/u hoger dan normaal :D

Er zat redelijk wat speling op het achterwiel tijdens de eerste rit. Veel geklak wanneer ik over oneffenheden reed.

Thuisgekomen de stelschroef aangespannen maar ik moest die helemaal vast draaien (dus tot de ring niet meer verder kon draaien) om de speling er uit te halen.

Terug naar de winkel gegaan en een mechanieker zei dat de stelschroef te hard was vastgedraaid. Dus nu heb ik weer minimale speling, wat volgens de winkel helemaal normaal is.

“Met industrielagers moet je wat speling hebben”

Klopt dit nu of hangen ze een verhaaltje op.

Mijn goedkope dt swiss wielen E1600 hebben trouwens 0,0 speling.
Kuota Kougar

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 mei 2021 19:49

Afbeelding

Industrielagers kan je niet 'afstellen' zoals je dat zou doen bij een cup-conus systeem. Wat wel kan is de axiale druk opvoeren op de binnenringen van de lagers, bijvoorbeeld met het vast zetten van de snelspanners of soms met asmoeren. Als deze binnenringen ook maar ietsje speling hebben op de as drukken ze tegen de kogels aan die gevat zitten tussen binnenring en buitenring, met overmatige 'slijtage' tot gevolg. M.a.w. een heel klein beetje speling hebben is normaal. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 13 mei 2021 13:47

trigun schreef: 07 mei 2021 19:35 Ben toch de 55’s gaan halen.
Gemiddelde van de eerste rit lag ineens 5km/u hoger dan normaal :D

Er zat redelijk wat speling op het achterwiel tijdens de eerste rit. Veel geklak wanneer ik over oneffenheden reed.

Thuisgekomen de stelschroef aangespannen maar ik moest die helemaal vast draaien (dus tot de ring niet meer verder kon draaien) om de speling er uit te halen.

Terug naar de winkel gegaan en een mechanieker zei dat de stelschroef te hard was vastgedraaid. Dus nu heb ik weer minimale speling, wat volgens de winkel helemaal normaal is.

“Met industrielagers moet je wat speling hebben”

Klopt dit nu of hangen ze een verhaaltje op.

Mijn goedkope dt swiss wielen E1600 hebben trouwens 0,0 speling.
De lagers in je DT swiss hubs worden fabrieksaf met voorspanning gemonteerd, deze spanning wordt weggewerkt van zodra de wielen vastgezet worden. Zo blijft er minimale speling over.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 22 aug 2021 21:25

@ Orlok :"M.a.w. een heel klein beetje speling hebben is normaal. ;)"

Wat is een klein beetje ? Ik vind het helemaal niet normaal dat wielen op de lager(s) speling hebben.

Hoe ze ook maar geconstrueerd zijn.....

0% speling lijkt mij de norm.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

svkaster
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 jul 2009 16:51

svkaster 17 apr 2022 21:31

Ik mis toch echt de “Duke racing wheels” en ENVE in het overzicht lijstje 🤔

Duke is de middenmode ( bedrijf net over de grens in Belgie), alles handgemaakt.
ENVE behoefd geen introductie denk ik
m.v.g

Stefan

Race:3T Strada Dura Ace Di2
Gravel: 3T Exploro SRAM Red AXS
ATB Cannondale Scalpel

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 31 mei 2023 15:20

Ik zit te denken aan een setje wielen specifiek voor koersjes. Heb velgremmen en niet de ambtitie om remblokjes te vervangen voor carbon wielen (en niet de ambitie om 1000 neer te leggen voor wielen).

Waar gaan jullie gedachte naar uit voor alumnium wielen voor velgremmen? (Er zitten nu de goedkoopste Fulcrum fabriekswielen op die met de Canyon van 1600 euro kwamen. Met hufter-proof bandjes die niet snel lek gaan).

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 31 mei 2023 16:14

Heb 20 + jaar gekoerst met Campagnolo Zonda velgrem en met DT Swiss 240 met mavic open pro velgen (ook velgrem uiteraard). Beide zonder problemen vele jaren op gekoerst en misbruikt tot de max, nooit problemen mee gehad. Bombproof en zelfs na meerder valpartijen en dus narichten, geen problemen.
Ach, ik zeg ook maar wat

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 31 mei 2023 16:48

Ik was ook erg tevreden over mijn campagnolo Zonda wielen. Nooit problemen mee gehad.

rbleeker
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mar 2019 11:56

rbleeker 13 jul 2023 08:57

Hi,

Ben langzamerhand eens aan het kijken naar upgrade naar Carbon wielen. Is deze set van Mantel een goede/prijs kwaliteitsverhouding?

Ubique R50C Disc (€ 749).

Alvast dank voor de reacties.

Grtz

Ronald

1094
Forum-lid
Berichten: 1596
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 jul 2023 09:45

Zou daar mee oppassen gezien de ervaringen met andere mantel wielen

Plaats reactie