Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wiel spaken; verkeerde spaken meegekregen?

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 27 okt 2008 12:45

Ik ben bezig om voor het eerst zelf een wiel te spaken. Voor een fixie project wil een Shimano coaster brake (CB E 110) in een Rigida DP18 velg. Ik heb bij de lbs de naaf gekocht, velg mee om spaaklengte te laten meten (296 mm), nippels, et voila. Nu zitten alle spaken erin (kruis 3), de nippels tot net aan het laatste stukje draad op de spaak gedraaid en er zit nog steeds veel speling in het geheel. Met dit laatste bedoel ik dat ik de nippels nog ruim een halve cm (tot een hele cm) kan bewegen (in/uit nippelgat). Mijn gevoel zegt dat dit teveel is, dus ik met wiel en al terug naar de lbs alwaar ze zeggen dat het nog wel moet lukken (and who am I to judge). Zover ben ik echter nog niet gekomen, deze week wil ik het gaan proberen. Zeer waarschijnlijk zullen de spaken door de nippels komen...

Als ik de afmetingen van de velg en naaf invoeren in de online calculators (via Sheldon Brown) kom ik op een spaaklengte van 279 mm!

Voor de wielbouwers; wat is jullie mening hierover?
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

kronik
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 03 jan 2007 20:56

kronik 27 okt 2008 13:03

op www.dtswiss.com vind je een spokes calculator, daar kan je zo je gevens invullen over de spullen die je hebt en de spaaklengte berekenen.

ik heb even snel gekeken voor je maar er staat niet de naaf bij die jij hebt, maar mss is er wel eentje bij die er erg op lijkt qua afmetingen en anders moet je user defined gebruiken.

misschien bied dit een oplossing.
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 okt 2008 13:19

bij een fixie kan dat nog wel, maar als jij de gegevens juist hebt ingevoerd en je komt op 279 uit, dan is 296 veel te lang.

om een idee te geven bij een mavic open pro, met een ultegra voornaaf, gebruik deze lengte als je over 3 spaakt.
Lage velg, lage flens.
Bij het achterwiel zit je op 292 en 290 uit mijn hoofd. Is je velg hoger, of flens heeft een grotere diameter, dan moet de spaak ook korter zijn.

Op dtswiss en de sapim site kan je heel veel invoeren en tot een juiste lengte komen.
zit de FM op de amsterdamsestraat weg ?

kronik
Forum-lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 03 jan 2007 20:56

kronik 27 okt 2008 13:26

SpEric schreef: zit de FM op de amsterdamsestraat weg ?


sneaky :P
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 27 okt 2008 14:16

SpEric schreef:bij een fixie kan dat nog wel, maar als jij de gegevens juist hebt ingevoerd en je komt op 279 uit, dan is 296 veel te lang.

om een idee te geven bij een mavic open pro, met een ultegra voornaaf, gebruik deze lengte als je over 3 spaakt.
Lage velg, lage flens.
Bij het achterwiel zit je op 292 en 290 uit mijn hoofd. Is je velg hoger, of flens heeft een grotere diameter, dan moet de spaak ook korter zijn.

Op dtswiss en de sapim site kan je heel veel invoeren en tot een juiste lengte komen.
zit de FM op de amsterdamsestraat weg ?


Ik zie dat ik mijn profiel nog moet aanpassen! Geen straatweg, ik vertoef in Amsterdam tegenwoordig. Maar dit terzijde ;)

Het is bedoeling dat de naaf keurig in het midden komt, geen paraplu achtige taferelen dus. Rechts wordt een spaaklengte van 0.1 mm korter dan links gegeven.

Maar is 279mm toch de correcte lengte is, heeft het dan nog wel zin om door te gaan met spaken van 296mm? Lukt het dan net wel, of sowieso niet?

Hieronder de resultaten uit het spocalc sheet;

Output Data
cross left length right length
0 266,3 266,2
1 267,9 267,7
2 272,3 272,2
3 279,0 278,9
4 287,0 286,9
3,00 279,0 278,9


Afmetingen naaf (van m-gineering gekregen)
S, mm 2,8
dL, mm 48
WL, mm 25,5
dR, mm 48,0
WR, mm 24,0
F/R R
cogs 1
OLD, mm 108
Hub Shimano CB E 110 coaster

Rigida DP18 afmetingen;
ERD 581,0
OSB, mm 0,0
size 700C
ISO, mm 622
Select a Rim: Rigida DP 18 (ERD is Rigida's Nipple Seat Dia + 3mm for nipples)

excuses voor de leesbaarheid, uitlijning gaat niet mee kennelijk.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 27 okt 2008 14:23

GastheerG schreef:Het lijken me sowieso wel erg lange spaken.
Zijn ze toevallig niet uitgegaan dat je kruis over vier zal spaken wat met hoge flens naven niet ongebruikelijk is?


Nee, dat het kruis over 3 moest zijn was duidelijk. Het zijn overigens niet echt hoge flens naven (48mm) hoewel iets grotere diameter dan de reguliere racenaven.

GastheerG schreef:Ook vraag ik me af of het wel klopt dat de spaken aan beide kanten even lang moeten zijn?


Flensen hebben gelijke diameter, rechter zit net iets meer naar het midden. Calculators geven een lengte verschil van 0,1 mm (verwaarloosbaar?) tussen rechts en links.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 okt 2008 14:37

dat gaat niet lukken met 296, je hebt gewoon niet genoeg schroefdraad. En je spaak gaat zover doorsteken, dat je nooit een bandje erom kan leggen.

Ik had het al vreemd gevonden mtb die winkel. Zij weten over het algemeem nog wel een wiel te spaken namelijk en dus ook juiste lengtes mee te geven.

Gebruikersavatar
hendriku
Forum-lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 feb 2005 10:11
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar hendriku 27 okt 2008 14:43

SpEric schreef:dat gaat niet lukken met 296, je hebt gewoon niet genoeg schroefdraad. En je spaak gaat zover doorsteken, dat je nooit een bandje erom kan leggen.

Ik had het al vreemd gevonden mtb die winkel. Zij weten over het algemeem nog wel een wiel te spaken namelijk en dus ook juiste lengtes mee te geven.


Deze winkel gaat toch ook wel weer wat jaren mee en ik ben erg tevreden over de service. De tweede keer dat ik er met het wiel terug ben gegaan heeft ook iemand anders - een wat oudere spreekwoordelijke rot - nog ernaar gekeken en gezegd dat het wel moet lukken. Ik geef het vanavond een poging. Lukt het niet, dan terug. Mijn geluk is nog dat ze het zelf gemeten hebben en ik niet zelf voor de kosten hoef (lees ga) op te draaien.
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 27 okt 2008 14:52

nou, houdt ons op de hoogte ..

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 27 okt 2008 19:12

Ik heb nog niet eerder met Rigida velgen gewerkt maar gezien het type velg is 296 mm naar mijn idee te lang. Een standaard 36 gts Record naaf met CXP33 velg zou 288 mm zijn met lange nippels. Waarschijnlijk heb je bij Rigida DP18 ook lange nippels nodig en een CXP33 is zeker niet hoger dan een DP18. Dwz spaken max 288 mm lang, waarschijnlijk korter.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie