De beste tubes
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Wat zijn de beste tubes als het gaat om grip, lekbestendigheid, comfort en rolweerstand? Prijs niet belangrijk.
Levensduur is minder belangrijk, zolang ze maar boven 1.500 km komen.
Gewicht is niet echt belangrijk, ik weeg zelf meer dan voldoende om het gewichtsverschil te niet te doen ( + 100 kg ).
Ik wil ze gebruiken tijdens de vakantie in Italie ( zomer 2009 ), daarna rijd ik ze op in NL en gaan ze de vuilnisbak in ( zoals dit jaar ).
Levensduur is minder belangrijk, zolang ze maar boven 1.500 km komen.
Gewicht is niet echt belangrijk, ik weeg zelf meer dan voldoende om het gewichtsverschil te niet te doen ( + 100 kg ).
Ik wil ze gebruiken tijdens de vakantie in Italie ( zomer 2009 ), daarna rijd ik ze op in NL en gaan ze de vuilnisbak in ( zoals dit jaar ).
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Conti 4000, op sommige punten zijn er betere tubes maar die falen stuk voor stuk in lekbestedigheid. Voor mooi weer vindt ik de Veloflex carbon wel beter maar die rijdt je beslist eerder plat.....
Conti's zijn overigens wel wat stug maar iemand van 100+ kg trekt ze er zo om
Conti's zijn overigens wel wat stug maar iemand van 100+ kg trekt ze er zo om
Hoi,
Vittoria "Pavé Evo CG" rolt goed is sterk en iets breder dan de standaard tubes n.l.
te verkrijgen in 24 en 27 mm. en deze breedte heeft als voordeel (gezien jouw gewicht) dat het ook wat aan comfort toevoegt .
Een minpunt is dat hij alléén in het groen te krijgen is, maar op sommige fietsen misstaat dit niet.
Grtz,
Morel.
Vittoria "Pavé Evo CG" rolt goed is sterk en iets breder dan de standaard tubes n.l.
te verkrijgen in 24 en 27 mm. en deze breedte heeft als voordeel (gezien jouw gewicht) dat het ook wat aan comfort toevoegt .
Een minpunt is dat hij alléén in het groen te krijgen is, maar op sommige fietsen misstaat dit niet.
Grtz,
Morel.
Napoleon schreef:Zit het voordeel van de veloflex met name in de rolweerstand? Is die merkbaar lager?
Hoi,
Je voelt het in zowat alles eigenlijk, soepeler, meer comfort en loopt gewoon zalig.
Wat betreft lekrijden, als je wist waar ik met mijn Veloflexjes zoal door rij dan heb ik toch zo mijn bedenkingen bij al die heisa rond lekbestendigheid.
Als je voor je plezier met tubes rijdt dan doe je dat toch liever met een tube die als een tube rijdt dan met eentje die aanvoelt als een ordinaire draadband, of niet?
Conti's zijn naar mijn gevoel prima rotweer tubes maar in Italie leg ik toch iets leukers om de velg.
En of je nu in praktijk echt minder lekrijdt met Contis?
Ik in ieder geval niet en ze slijten bovendien stukken sneller dan mijn Veloflex Carbons.
Voor wie het beste uit zijn handgemaakte tubes wil, enkele tips, gratis en voor niks:
Eerst en vooral, dit is enkel geldig voor niet gevulcaniseerde tubes gemaakt op basis van natuurrubber:
- na aanschaf gelijk om een oud tubewiel of velg gooien en oppompen tot een bar of 3.
- keukensponsje drenken in azijn en daarmee de tube grondig afwassen (azijn ontvet en natuurrubber blijkt minder snel te verharden)
- een extra laagje latex aanbrengen op de wangen beschermt ze tegen sneetjes door silex kiezel en dergelijke. Je kan hier sealant voor gebruiken.
-vervolgens een laagje Aquasure/Aquaseal op de wangen aanbrengen.
- minstens drie a zes maanden op een droge, donkere plaats laten uitgassen. Dit zorgt er voor dat alle verlijmde punten stevig en stabiel zijn en brengt een betere lekbestendigheid met zich mee.
-Maak er een gewoonte van om na elke rit de tubes grondig af te wassen en te inspecteren op sneetjes en al wat zich eventueel kan ontwikkelen tot een potentieel lek. Bij twijfel liever vervangen dan verongelukken.
- Oppervlakkige scheurtjes kunnen worden gedicht met en zachte cyanoacrylaat lijm zoals Zap-A-Gap gel.
Geen harde superglue gebruiken, dit leidt enkel tot sneller lekken.
Neopreen lijmen zoals worden gebruikt om duikerspakken te herstellen voldoen algemeen ook prima.
-Vermijdt elk mogelijk ant-lek spul, het verpest je band.
-Herstel handmatig met naald en draad je lek en doe het nauwgezet.
-Last but not least, laat je vooral niks opnaaien door de marketing boys.
De beste tube fabrikanten zijn al lang op de fles zoals te verwachten valt als je een al te goed produkt maakt....(lekker cynisch)
En voila, weer een vers eitje,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Morel schreef:Hoi,
Vittoria "Pavé Evo CG" rolt goed is sterk en iets breder dan de standaard tubes n.l.
te verkrijgen in 24 en 27 mm. en deze breedte heeft als voordeel (gezien jouw gewicht) dat het ook wat aan comfort toevoegt .
Een minpunt is dat hij alléén in het groen te krijgen is, maar op sommige fietsen misstaat dit niet.
Grtz,
Morel.
Ik had dit ook al gezien op internet.
Helaas staat de kleur groen echt niet bij mijn fiets en al helemaal niet bij mijn LW's.
Ik zat nog het meest te denken aan Vittoria Corsa Evo CX in 23 mm uitvoering ( in ieder geval achter ). Deze zijn ook nog eens op te pompen tot boven 10 bar. Ik heb wel eens gelezen / gehoord dat je per 10 kg 1 bar in je band moet hebben. Dat wordt bij mij dus 10 bar of hoger.
Ik heb het afgelopen jaar met Conti's by LW gereden ( welk type was dit ook weer? ) met sealant erin maar de grip viel me niet helemaal mee.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Hoe is de lekbestendigheid van Dugast?
Op de site staat niets over een brekerlaag.
Op de site staat niets over een brekerlaag.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
fdegrove schreef:Napoleon schreef:Zit het voordeel van de veloflex met name in de rolweerstand? Is die merkbaar lager?
- een extra laagje latex aanbrengen op de wangen beschermt ze tegen sneetjes door silex kiezel en dergelijke. Je kan hier sealant voor gebruiken.
-vervolgens een laagje Aquasure/Aquaseal op de wangen aanbrengen.
Thnx voor de tips
Sealant, is dat Vittoria pitstop e.d.?
En Aquaseal, dat is zo te zien van dat spul waar je jassen waterdicht mee maakt?
(Heb iets dergelijks wel staan, staat op dat het voor textiel is, is dat ok of moet het verder nog aan speciale eisen voldoen?)
En als ze dan in de berging liggen, moet je ze dan om de zoveel tijd bijpompen (latex op 3bar zal niet heel lang vol blijven? Of zorgt die aquaseal voor verminderde luchtdoorlating naar buiten toe?)
bvd
Ps: Het zijn toch de criterium geworden, kon de verleiding toch niet weerstaan ... Volgende keer dan de carbon, om de vergelijking zelf proberen te maken:)
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Hoi,
Vittoria Pittstop bevat vloeibaar latex onder druk en dat is zonde om dat op je banden te gaan leegspuiten...
Wat ik bedoelde was Tufo Sealant of iets gelijkaardigs. Zolang het vloeibare latex is en je het met een borsteltje kan aanbrengen is het prima.
Aquaseal is een merknaam maar je vindt wellicht iets gelijkaardigs in winkels waar kampeerspullen e.d. worden verkocht.
De latex laag zal wel het gros van het water weghouden maar Aquaseal of Aquasure (zoals Dugast gebruikt) is de symbolische kers op de taart. Je kan het ook bet aanbrengen nadat je tube is gemonteerd en dan borstel de lijmrand (tussen velg en band) mee in.
Zodoende kan de lijm ook geen water opnemen.
Als de latex behandeling is afgelopen pomp je wel je band op tot een bar of acht zoniet zal ie niet gaan uitrekken en da's wel de bedoeling.
Je herhaalt dat proces een aantal keren en dan haal ik meestal de tubes van de velg, pomp er nog even een bar of drie in en dan leg ik ze mooi plat in een grote kartonnen doos.
Ciao en veel rijplezier met de Criteriums nog,
Vittoria Pittstop bevat vloeibaar latex onder druk en dat is zonde om dat op je banden te gaan leegspuiten...
Wat ik bedoelde was Tufo Sealant of iets gelijkaardigs. Zolang het vloeibare latex is en je het met een borsteltje kan aanbrengen is het prima.
Aquaseal is een merknaam maar je vindt wellicht iets gelijkaardigs in winkels waar kampeerspullen e.d. worden verkocht.
De latex laag zal wel het gros van het water weghouden maar Aquaseal of Aquasure (zoals Dugast gebruikt) is de symbolische kers op de taart. Je kan het ook bet aanbrengen nadat je tube is gemonteerd en dan borstel de lijmrand (tussen velg en band) mee in.
Zodoende kan de lijm ook geen water opnemen.
Als de latex behandeling is afgelopen pomp je wel je band op tot een bar of acht zoniet zal ie niet gaan uitrekken en da's wel de bedoeling.
Je herhaalt dat proces een aantal keren en dan haal ik meestal de tubes van de velg, pomp er nog even een bar of drie in en dan leg ik ze mooi plat in een grote kartonnen doos.
Ciao en veel rijplezier met de Criteriums nog,
Snobisme is een dure hobby...
- benniebronx
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 jun 2010 20:00
Heb net Zipp 404 met de bijhorende Zipp Tangente tubes aangeschaft. Iemand hier ervaring mee qua lekbestendigheid etc. Comfort is niet direct m'n grootste zorg.
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Hoi,
Zipp Tangente worden door Lion Tires in Thailand vervaardigd door dezelfde lui van Vittoria.
Qua lekbestendigheid kan je die banden vergelijken met een klassieke EVO CX (oudere 290 tpi versie) en afgeleiden.
Ciao,
Zipp Tangente worden door Lion Tires in Thailand vervaardigd door dezelfde lui van Vittoria.
Qua lekbestendigheid kan je die banden vergelijken met een klassieke EVO CX (oudere 290 tpi versie) en afgeleiden.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...