Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hobbel-banden!?

ik_rafael
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2009 14:31

ik_rafael 24 okt 2009 15:00

Hallo,

Onlangs heb ik nieuwe banden zonder profiel voor mijn mtb gekocht. Heb ze via de post opgestuurd gekregen en ze waren helemaal gevouwen (terwijl ze niet vouwbaar of iets dergelijks zijn) Schwalbe Kojak's overigens. Enfin, ik heb mijn oude banden met profiel (26 x 2.25 tot 2.50 weet het niet precies) vervangen door deze slicks (26 x 2.00).

Eenmaal op de fiets zijn ze niet volledig rond, maar hobbelig, misvormd, eerder ovaal zelfs. Als ik erop fiets heb ik het gevoel op een hobbelpaard te zitten. Hoe kan dit? En wat kan ik er tegen doen?
- De velgen zijn 100% rond, het zijn duidelijk de banden. De banden zijn gloed nieuw overigens, dus niet tweede hands.
- Dit geld zoveel voor voor als achter.
- het verschil met het dikste punt en het laagste punt is misschien wel een centimeter.
- Ik gebruik nog steeds dezelfde binnenbanden, kan het daaraan liggen?

Is het iets wat ik 'er uit fiets'? Of is het een productie fout dan wel deffect aan de banden (omdat ze gevouwen waren)? Met het er-uit-fietsen; is het dan beter om de banden zo hard mogelijk op te pompen en juist zacht?

Ik heb ze nu 3 dagen eronder zitten en 50 kilometer op gefietst, tot nu toe geen vooruitgang. Het is enorm irritant.

Ik ben erg blij als iemand mij hierbij kan helpen.
Mvg, Rafael


PS: Ik post dit bericht onder racefietsen hoewel ik zelf een mtb heb. Maar het heeft betrekking op wielen/banden dus vandaar.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 24 okt 2009 15:08

Ik heb ook eens zo iets gehad, ben er in mijn geval mee terug gegaan naar de FM omdat er ook duidelijk een bobbel aan de zijkant te zien was.

Eerst mompelde hij dat het geen kwaad kon en dat hij de band gratis zou vervangen als 'ie stuk ging. Daar ben ik niet mee akkoord gegaan en heb er gelijk en gratis een nieuwe band om laten leggen.

Die misproductie mocht hij wat mij betreft zelf met Schwalbe gaan regelen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 okt 2009 15:46

Waarschijnlijk is de stalen hieldraad gebroken. Die banden mogen niet gevouwen worden en dat is niet voor niets. Gewoon bij de leverancier nieuwe vragen die niet opgevouwen zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 okt 2009 15:54

Het kan ook een montagefout zijn. De binnenband zit dan niet goed onder buitenband maar steekt ergens tussen velg en buitenband in.

Oplossing: even lucht eruit laten, goed nakijken of de band netjes zit en dan weer oppompen
Live fast; die young. mijn blog

tommasini
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 mei 2004 22:57

tommasini 24 okt 2009 17:52

Heb ik ook wel eens gehad met nieuwe slicks op mijn MTB. Bij mij was het euvel, dat de banden plaatselijk te diep in de velg lagen. Remedie (tip van een fietsenmaker): zijkant van de banden insmeren met b.v vaseline (maar dat schijnt niet zo goed voor de banden te zijn: vaseline kan rubber aantasten) of met een zeep-oplossing. Dan met de hoge druk pomp heel voorzichtig oppompen totdat de band op zijn plaats "knalt". Benodigde "piekdruk" in mijn geval ca. 7 bar.

ypenga
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:46

ypenga 24 okt 2009 20:13

zit er geen binnenband dubbelgevouwen? In ieder geval raar dat ze gevouwen opgestuurd waren, welke site is dat??
Door geen mens gestoord, neemt de zee het laatse woord.

ik_rafael
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2009 14:31

ik_rafael 24 okt 2009 21:44

rob74 schreef:Het kan ook een montagefout zijn. De binnenband zit dan niet goed onder buitenband maar steekt ergens tussen velg en buitenband in.


Dat was mijn eerste gedachte, dus ik was alles nagelopen voor beide wielen en tevens aan beide kanten, maar was jammer genoeg niet de oorzaak van het probleem.
Tommasini schreef:zijkant van de banden insmeren met b.v vaseline of met een zeep-oplossing. Dan met de hoge druk pomp heel voorzichtig oppompen totdat de band op zijn plaats "knalt".


Voordat ik de banden terug ga sturen zou ik zoiets wel kunnen uitproberen natuurlijk.
De binnenbanden zijn zorgvuldig geplaatst. en het is ook niet dat de band ergens een bult heeft zitten. Hij is gewoon echt misvormd. Heb de banden keihard opgepompt maar dit had geen effect. Had gehoopt dat de misvormingen er iets uit gedrukt werden, maar neen.

De winkel waar ze gekocht zijn is bike2build...

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 24 okt 2009 21:58

Terugsturen maar? Wel jammer dat je er nu al op gereden hebt.

Een draadband overleeft het dubbelvouwen niet. Een geknikte hieldraad kan zich niet meer mooi in de velg zetten.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

ik_rafael
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2009 14:31

ik_rafael 27 okt 2009 21:53

Het probleem is opgelost. Velgen goed ingesopt en met een autobanden pomp snel en hard opgepompt. Bij het oppompen knerste de band op zijn plaats.

de achterband is 100% goed en de voorband 99%.

Ook had ik gebeld met Bike2build; zij zeggen banden altijd op deze manier op te sturen.

Enfin het probleem is opgelost!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 okt 2009 21:27

Tommasini schreef:Heb ik ook wel eens gehad met nieuwe slicks op mijn MTB. Bij mij was het euvel, dat de banden plaatselijk te diep in de velg lagen. Remedie (tip van een fietsenmaker): zijkant van de banden insmeren met b.v vaseline (maar dat schijnt niet zo goed voor de banden te zijn: vaseline kan rubber aantasten) of met een zeep-oplossing. Dan met de hoge druk pomp heel voorzichtig oppompen totdat de band op zijn plaats "knalt". Benodigde "piekdruk" in mijn geval ca. 7 bar.


Dat vaseline rubber aantast is de grootst mogelijke onzin, ooit gehoord!!!! nog dommer: zowel binnen als buitenbanden zijn helemaal niet van rubber, maar van synthetische mengsels (compound). Als ik een butyl binnenband (rubber is van meer dan 30 jaar geleden! wakker worden aub) helemaal insmeer met vaseline, dan gebeurt er niets, helemaal niets! Vaseline is voor babyhuidjes en dan zou het rubber aantasten??!!
Mijn ervaring met Kojaks: soms centreren ze niet goed in de velg, maar na 50 km zou dat niet meer het geval moeten zijn. Andere tip: laat ze op 6 bar een tweetal dagen staan. Indien de deuk niet verdwenen is: retour verkoper. Die is aansprakelijk.
Sjef

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 28 okt 2009 21:29

Een babyhuid is van rubber? Hallo, wakker worden ;)

Ik heb geen idee hoe het zit verder though :). Dat WD40 rubber (compound?)* aantast zou je ook niet meteen zeggen, is toch echt waar.

* de vorkafdichtingen van je MTB om precies te zijn ;)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 okt 2009 21:46

Mijn kinderen leven nog: niet met WD40 ingesmeerd! Wat is je boodschap eigenlijk? onwetendheid aantonen?
though???!!!! weet je wel wat dat woord betekent?

Plaats reactie