Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes for Dummies

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 mar 2019 12:31

rene schreef: 19 mar 2019 11:55 Weet ik niet meer , is al te lang geleden. Kan wel een weekje geweest zijn denk ik
Kreeg net een email dat het tot 28 dagen mag duren volgens hun voorwaarden, dit spul moet wel erg goed zijn anders was dit een eenmalige actie......
YFood !!!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 05 apr 2019 11:49

Ik had het uiteindelijk bij Bike24 gekocht, die leveren vrij snel en hebben sowieso een hele hoop spullen.

Wat ik mij nog wel afvroeg is hoe vaak het 'injection system' te gebruiken is en of er alternatieven zijn. Ik heb een grote fles met zo'n slangetje, maar wil eigenlijk iets kleiners meenemen. Op Ali heb je voor een habbekrats flesjes van 50ML met een tuitje. Het tuitje past in het ventiel en kan er in leeg gespoten worden. Of wellicht een spuit oid?
Maar kan ik zo'n grote fles verdelen over een paar kleintjes, of is er dan al te veel lucht bij geweest? En werkt het met een spuit of spuitmond in een ventiel (zonder kern) als de afmetingen kloppen of loopt dat meteen dicht?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 apr 2019 19:21

ic3d schreef: 05 apr 2019 11:49
Wat ik mij nog wel afvroeg is hoe vaak het 'injection system' te gebruiken is en of er alternatieven zijn. Ik heb een grote fles met zo'n slangetje, maar wil eigenlijk iets kleiners meenemen. Op Ali heb je voor een habbekrats flesjes van 50ML met een tuitje. Het tuitje past in het ventiel en kan er in leeg gespoten worden. Of wellicht een spuit oid?
Maar kan ik zo'n grote fles verdelen over een paar kleintjes, of is er dan al te veel lucht bij geweest? En werkt het met een spuit of spuitmond in een ventiel (zonder kern) als de afmetingen kloppen of loopt dat meteen dicht?
Er zijn 2 wegen te bewandelen. Zelf uitzoeken wat het beste is, of vragen op het forum.

Links klein flesje ( ooit TUFO extreme ingezeten - wat een troep is dat ) uitgespoeld en goed gedroogd. In het midden kleine fles Orange Sealant met doseer systeem. Rechts grote voorraad fles.

Dus ja , overgieten uit grote fles gaat .
Doseer systeem werkt het beste en geeft minste rotzooi.

Doseer systeem van Orange Sealant past perfect op flesje Orange Sealant.

Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 apr 2019 23:08

Hoe werkt dat doseersysteem dan? Ik neem aan dat ik iets fout doe want bij mij loopt alles er langs door. Ik heb het gewoon in een oud tufo flesje gedaan en dat is makkelijk, klein genoeg om mee te nemen in mijn achterzak en voldoende voor 2 tubes.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 apr 2019 09:26

ericpeters schreef: 07 apr 2019 23:08 Hoe werkt dat doseersysteem dan? Ik neem aan dat ik iets fout doe want bij mij loopt alles er langs door.
Affijn , nu vindt ik mezelf geen hoogvlieger qua intelligentie, maar soms slaat iets wel door.

* Als je goed kijkt zie je op het middelste en linker ( Oude TUFO FLESJE ) een ander dopje zitten. Op dit dopje past het slangetje wat over je ventiel heen gaat. Het binnenventiel heb je dan al reeds verwijderd. ( dat doe je door middel van een klein adaptertje over het binnenventiel te zetten en dan tegen de klok in eruit te draaien )

Als het ventiel dan niet helemaal naar beneden staat ( zeg 4 of 8 uur op standen van de klok. ) injecteer je de vloeistof in de tube. Ik heb op deze wijze nog nooit een druppel over de grond gemorst.

En voor de duidelijkheid, ik heb ook enkel het linker flesje mee en niet de 2 grotere flessen als ik op pad ga.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 apr 2019 08:45

Volgens mij heb ik een verkeerde maat slangetje, want zo als jij zegt had ik het ook ontworpen als ik het zelf bedacht had...... maar dan met een passend slangetje en niet een waar er meer langsdoor stroomt dan dat er in de band gaat.

Maar met het oude Tufo dopje gaat het net zo goed.
Afbeelding

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 25 apr 2019 13:52

rene schreef: 01 dec 2018 16:23
JDW schreef: 23 nov 2018 09:47 Ik kijk al even vooruit naar het voorjaar, waarbij ik de stenen van parijs - roubaix wil gaan verkennen.

Is het aangeraden om toch naar iets breder te zoeken voor roubaix? En wat zouden jullie aanraden? Corsa's in 28mm of iets anders? Bedankt voor alle tips!
Zo breed mogelijk, tenminste wat in je frame past. Is dat 28mm, dan zeker doen !
Uiteindelijk gekozen voor Veloflex Vlaanderen's van 27mm. Gelijmd op ambrosio nemesis velgen met 32 spaken. Hele mooie, soepele tube.

Leuke dag gehad, geen lek of andere pech. Was toch blij met wat meer volume en lagere bandendruk. Bedankt voor het advies.

JDW
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 15 mei 2019 09:54

Vraagje voor de latex-experts:

Zondag een vittoria cx tube lek gereden op een steentje. Onderweg opgelost met wat Schwalbe doc blue en een co2 patroon.
Na 50km begon de tube terug druk te verliezen, daarna nog eens bijgepompt om thuis te geraken.

Ik kan natuurlijk niet in de tube kijken om te zien hoe groot het gat is in de binnenband.
Verwachten jullie dat de tube wel te herstellen zal zijn met Orange Seal?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 mei 2019 20:30

JDW schreef: 15 mei 2019 09:54 Vraagje voor de latex-experts:

Zondag een vittoria cx tube lek gereden op een steentje. Onderweg opgelost met wat Schwalbe doc blue en een co2 patroon.
Na 50km begon de tube terug druk te verliezen, daarna nog eens bijgepompt om thuis te geraken.

Ik kan natuurlijk niet in de tube kijken om te zien hoe groot het gat is in de binnenband.
Verwachten jullie dat de tube wel te herstellen zal zijn met Orange Seal?
Vrijwel zeker kan ik dit antwoorden met JA ! Als het steentje geen kei was van 1 cm doorsnede maar echt een gaatje is het vrijwel zeker te dichten.

Door gas diffusie ( vlgs mij ) ontsnapt CO2 uit een patroon sneller dan lucht uit een band, dus dat zou zeker een reden zijn dat je na 50 km moest bijpompen. Ook een latex biba ( in dit geval in de tube ) zal ook eerder lucht verliezen dan een butyl binnenband.
Laatst gewijzigd door rene op 19 aug 2019 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 mei 2019 07:07

Orange seal gebruikt, had een minuscuul kleine lek. Zonder de gedoe erin gemikt en lek is er niet meer, dus so far so good !
YFood !!!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2019 09:12

csteenbe schreef: 23 mei 2019 07:07 Orange seal gebruikt, had een minuscuul kleine lek. Zonder de gedoe erin gemikt en lek is er niet meer, dus so far so good !
Tis net als voegâh , met dat vingertje in de dijk .... zolang het er zit lekt het niet :lol:


#Tof spul dat Orange seal.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 23 mei 2019 21:37

Vroegah was alles beter ;-)
YFood !!!

Plaats reactie